Santa Coloma de Gramenet

Un Impuls a les dones Republicanes

Revista #RepúblicaGramenet
Com hem dit des de l’inici de la pandèmia a Esquerra Republicana de Gramenet hem aprofitat la crisi derivada de la pandèmia com a oportunitat de canvi. El grup de dones també ha aplicat aquest criteri i és per això que aquest any 2021 ha suposat un impuls per al grup de dones d’ERC Gramenet.

Hem estrenat el projecte Republicanes Rebels de Gramenet, un projecte que ens permet posar nom a l’activitat com a dones republicanes a la ciutat. Hem iniciat aquest projecte amb un conjunt d’activitats sota el nom Llegir ens fa més lliures amb que pretenem dotar-nos d’eines que ens permetin anar més enllà en la política feminista que defensem a la ciutat i al país.

La primera activitat que vam realitzar al mes de març va ser l’estrena d’un club de lectura en què vam comentar el llibre de la Chimamanda Ngozi Adichie Estimada Ijheawele, Manifest Feminista en Quinze Consells. Vam començar amb un llibre senzill i de fàcil lectura per a endinsar-nos en el món de la lectura feminista.

A més de ser un llibre senzill vam triar el llibre de la Chimamanda com a dona racialitzada i de procedència totalment llunyana a la nostra realitat. Això ens va permetre comprendre que la problemàtica que planteja el moviment feminista és global i és aquesta l’única manera com podrem afrontar-la, de manera global i transversal.

El 17 de març ens va visitar la Jenn Díaz, que va venir a presentar el seu llibre Dona i poder, Com i per què feminitzar la política. La presentació del llibre de la Jenn va ser especialment interessant per diversos aspectes.

El primer és que vam poder fer servir per primer cop l’espai de la CIBA després d’un any esperant per a poder tornar a una certa presencialitat. En segon lloc va ser el primer acte públic de l’Ana Balsera i Marín com a diputada a la nostra ciutat fet que ens enorgulleix. També va ser la primera presentació pública del grup de Republicanes Rebels i per últim però no menys important, ens va permetre escoltar de la veu de la Jenn Díaz aspectes de feminisme i política que ens toquen ben de prop, i a més vam tenir l’oportunitat de tractar amb la diputada en un ambient menys formal quan ens va obsequiar amb la signatura del llibre a la Llibreria del Carrer Major.

Quan va començar el bon temps ens vam trobar per comentar el llibre de feminisme per al 99% un llibre ja més dens en què es fa una reflexió sobre el feminisme de base, de classe obrera, relacionant les desigualtats de gènere amb les desigualtats de classe on es tracten temes tan rellevants com l’Habitatge inaccessible, els salaris baixos, l’atenció mèdica universal, la violència policial, etc. I com afecten especialment a les dones de classe baixa.

El passat dilluns ens vam trobar a la CIBA amb el grup de dones d’En comú podem i l’entitat d’ENTENEM SCG LGTBI per a rebre la Fina Campàs i Rosa Maria Maristany i visionar el film de Jonas Benarroch “Tránsito y felicidad”. Una altra mostra que la lluita per la igualtat passa per la transversalitat i que acceptar la diversitat de les dones és el primer pas per aconseguir una societat millor  a través del feminisme.

Al mes de setembre tornarem amb el club de lectura, concretament comentarem el llibre de la Natza Farré “Curs de feminisme per microones” que podeu trobar a la llibreria del Carrer Major. Us animem a participar en aquesta iniciativa, ja que tenim tot l’estiu per llegir-lo i anotar coses interessants. Quan s’apropi setembre us farem arribar més informació. I també podeu escriure’ns a [email protected] .

A més de totes aquestes activitats que ja són prou interessants per si soles, aquest projecte de Republicanes Rebels ens serveix per treballar plegades les iniciatives en clau feminista que es porten al Ple a través de la regidora Gemma Espanyol i el grup municipal d’ERC que ens permet canalitzar les reflexions com a grup de dones a accions polítiques concretes en l'àmbit local.

Marina Casas
Coordinadora Republicanes Rebels Gramenet i Assessora del Grup Municipal d’Esquerra Republicana a Santa Coloma de Gramenet