La Canonja

Volem indústria i volem vida, no hauria de ser tan difícil d’entendre

Polígon Petroquímic Sud de la Canonja

Ja fa un any de l’explosió a IQOXE, que va fer trontollar la Canonja. Va causar la mort de tres persones, dues a la mateixa planta i una a Torreforta. Però també va provocar nombrosos ferits i múltiples desperfectes, tant al nostre poble com en poblacions veïnes. Moltes famílies s’han vist afectades emocionalment per aquest fet i algunes ja han decidit fer el pas i marxar de la Canonja, buscant allò que des del 14 de gener de 2020 han perdut: la tranquil·litat de viure en un entorn segur. És molt greu que hagin hagut de prendre aquesta decisió.

La documentació que hem pogut consultar deixa sota sospita la gestió de l’Ajuntament de la Canonja, en la regulació dels permisos d’una de les plantes d’IQOXE. Aquesta documentació diu textualment: “en la data del sinistre, en què van quedar diferents parts de la U-3200 malmeses, l’esmentada unitat no disposava encara de primera ocupació”. S’hi explica, doncs, que aquesta unitat no disposava de la llicència de primera ocupació, un acte d’intervenció administrativa en què es verifica o es comprova si l’edifici reuneix les condicions oportunes. En resum, que la planta en qüestió estava fabricant sense poder-ho fer.

És una de les preguntes que hem portat als plens i que també ha investigat el diari digital Porta Enrere. L’equip de govern va reconèixer que la unitat U-3200 no disposava de llicència de primera ocupació i, davant de la pregunta de per què van deixar funcionar la planta, van contestar textualment: “L'Ajuntament no tenia coneixement de l'activitat de la unitat 3200; en cas contrari, hauria actuat segons la normativa vigent”.

Però ens sorprèn aquesta resposta, ja que, el 05/07/2019, aquesta planta de derivats d’òxid d’etilè es va inaugurar amb la presència de Joan Manuel Rodríguez (director d’IQOXE), el Sr. José Luís Morlanes (CEO d’IQOXE), el Sr. Ricardo Leal (president del Grupo Cristian Lay) i del Sr. Roc Muñoz. Sí, el senyor alcalde Roc Muñoz estava present en l’acte d’inauguració de la planta, però desconeixia la seva activitat.

Confiem que, quan es donin llicències a les empreses, compleixin tots els requisits, que ho tinguin tot perfectament ordenat i en regla. Fins i tot més que qualsevol altre negoci, perquè aquí ens hi juguem la vida. És obligació de l’Administració assegurar el seu compliment i hem d’exigir que facin la seva feina. Han de vetllar per la nostra seguretat i tranquil·litat. Per això paguem els nostres impostos.

És molt greu que l’equip de govern no digui la veritat quan se’ls formulen preguntes, tant si és per desconeixement com de manera premeditada. És important recordar que l’accident del 14/01/2020 va causar la mort de tres persones i nombrosos ferits.
Volem indústria i volem vida, no hauria de ser tan difícil d’entendre.

Article publicat a la revista municipal La Canonja Informa número 81 (abril-maig 2021)