La Garriga

Orgull garriguenc, benefici global

ARTICLE PUBLICAT A EL 9 NOU DEL VALLÈS ORIENTAL divendres 13 de maig de 2022
Dolors Castellà i Puig, alcaldessa de la Garriga

Amb el canvi de model de recollida de residus a la Garriga, la separació ha passat d’un 43% al 79%. Són dades només (!) de la primera setmana de funcionament del nou model al municipi i, tot i que encara falta conèixer el grau de qualitat de la separació, l’evidència és que els índexs han millorat i superat amb escreix els objectius que marca la Unió Europea, que obliga a assolir un 60% de recollida selectiva l’any 2030.
Per fraccions, l’orgànica és la que té l’augment més significatiu: passa d’un 12% a un 36%. El paper i el cartró passen del 7 a l’11 % i els envasos pugen del 4 al 9%. Això es tradueix directament amb la recollida de resta, que passa d’un 57% a un 22%, que és el principal propòsit del canvi de model.
Tot això ho vàrem exposar a la reunió de seguiment oberta al públic, el 10 de maig, la primera des que va entrar en funcionament el nou sistema. En aquest grup de treball hi ha representades les diferents sensibilitats del municipi (grups polítics, entitats, associacions de barris, comerç i AFAs dels centres educatius) i està en funcionament des de principis de març. L’objectiu és informar de manera directa i exhaustiva del dia a dia de la implantació. També es van recollir les inquietuds i suggeriments de millora del sistema. Un cop anotades aquestes propostes, cal passar-les al personal tècnic, valorar-les i trobar solucions.
De fet, des de la posada en marxa del grup de seguiment ja s’han implementat millores: s’han ofert cubells comunitaris per a dipositar el paper a aquells blocs de pisos que ho vulguin i s’ha afegit una recollida comercial de fracció orgànica els dissabtes al migdia.
Per això no podem fer altra cosa que agrair a tothom la seva adaptació al canvi.
Totes i tots tenim un fort compromís amb el medi ambient. Els primers resultats del porta a porta així ho indiquen i ens animen a seguir treballant per lluitar contra l’emergència climàtica.
És per això que l’Ajuntament de la Garriga vol agrair a tota la ciutadania la seva col·laboració amb el nou sistema i la seva bona predisposició a separar bé els residus.
I a això cal afegir-hi el canvi visual del poble, amb la desaparició dels rengles de grans contenidors i la brossa que s’hi acumulava al voltant durant tot el dia. Ara només queden els de vidre, que s’han renovat i són més respectuosos amb el paisatge urbà.
La Garriga és el municipi més gran, de moment, on funciona el porta a porta. Podem estar orgullosos del poble per molts motius, i ara també per encapçalar aquest canvi d’hàbits que és tendència a la resta del país. No volem ni pensar què passaria si a la Garriga hagués d’acumular i soterrar tota la seva brossa. La resta no desapareix, sinó que la portem a una altre municipi. Reduir molt i reciclar molt més: aquest és l’objectiu a la Garriga i al conjunt de Catalunya i del planeta.
També cal agrair, com no, la participació dels disset membres del consistori. Amb les seves discrepàncies, tots els grups municipals s’han mostrat a favor del canvi de model, i això segur que ha ajudat molt a assegurar l’acceptació de la gent. Junts hem fet el seguiment de tot el procés i s’ha raonat el per què es prenia cada decisió a cada pas. Entre totes i tots hem consensuat ajustos perquè com hem dit des del primer dia, el porta a porta és un model viu que ha de créixer i millorar a cada pas.
Els garriguencs i garriguenques som diversos. No hi ha un grup a favor del projecte i un altre en contra. A la Garriga, com a tot arreu hi ha gent a favor gairebé militant del medi ambient, gent a favor però amb reticències, gent amb reticències que va vencent amb la pràctica, gent poc predisposada al canvi... i tots nosaltres anem fent el nostre camí particular, no sense resoldre qüestions del dia a dia que ens ajudaran a millorar. Però també hi ha qui expressa els seu malestar amb accions del tot reprovables que afecten el conjunt de la societat i poden tenir conseqüències devastadores, com la crema de diversos contenidors fa unes nits. Des de l’ajuntament treballem perquè aquests fets puntuals no es tornin a produir i sabem que aquestes accions s’han de tractar com a fets aïllats en totes les seves vessants.

Tal com dic a la salutació del butlletí municipal de la Garriga, hi ha dues maneres de gestionar allò públic: la més còmoda és no canviar gairebé res i administrar el dia a dia sense ofendre ningú. Sembla que és la tendència a moltes democràcies del món, on els seus electes estan més pendents de la demoscòpia i els resultats electorals. L’altra és arriscar-se: transformar el que ens hem trobat per millorar el comú de les nostres vides. Personalment em trobareu sempre amb els que prenen decisions i s’adapten al present i al futur.