La Garriga

Intervenció en el ple de la moció de censura
La moció de censura que avui debat el Ple de l’Ajuntament de la Garriga és un acte democràtic, no es pot pas discutir la seva legalitat ni tampoc el dret dels grups que la presenten a sotmetre l’equip de govern a una censura, ho preveu la llei i no hi ha res a dir.

Tanmateix la democràcia preveu aquests actes per a situacions excepcionals que si bé no explicita, no és difícil de fer-ne una relació. Podríem dir que justificaria una moció de censura quelcom semblant a una venda fraudulenta de patrimoni, a l’enriquiment indegut d’algun dels regidors de l’equip de govern, a la imposició de pràctiques no democràtiques, a la presa de decisions contràries a l’interès públic, a la malversació de fons públics, i altres de semblants que a les companyes i companys regidores i regidors segur que no se’ls escapen. Que nosaltres sapiguem, cap d’aquests fets no es produeixen en l’actualitat: l’equip de govern que avui és sotmès a una moció de censura no ha comès cap d’aquestes circumstàncies punibles des del joc democràtic. Ben al contrari, Esquerra a la Garriga creu que aquest equip de govern s’ha dedicat a governar i això vol dir a treballar generosament pel poble des del primer dia. Aquest deu haver estat un dels pecats pel qual se’l castiga ara amb una moció de censura sense fonament.

En el text que coneixem sobre la moció de censura es parla de governabilitat, de govern en minoria i de manca de transparència. Esquerra vol deixar clar que en el seu moment va exercir un gest clar de responsabilitat política vers el poble de la Garriga i va decidir ajudar a la governabilitat. Per això va mantenir llargues converses amb l’equip de CiU per mirar de consensuar un model de poble sostenible i una forma d’organització que garantís l’eficàcia de l’administració. I això va ser possible. Enteníem aleshores que també seria possible amb altres grups. Però ja hem vist que aquí potser prevalen altres qüestions que es fan passar per davant del bé comú. I sortint al pas d’aquesta consideració i vist que alguns grups d’opinió acusen el nostre grup polític de ser un dels causants d’aquesta situació d’avui, volem deixar molt clar que tot el que ha fet Esquerra ho ha fet des de la més estricta honestedat política, que ha mirat de jugar net i que ha deixat les coses clares des de l’inici. El nostre soci de govern sabia perfectament amb qui no podíem treballar i les nostres preferències d’acords polítics, i això no significava cap veto sinó una declaració de principis transparents que CiU va acceptar. En aquest sentit creiem que hem jugat net i no hem enganyat ningú. No hem renunciat al model de poble que vam estar treballant durant dos anys amb diversos agents garriguencs. I per això érem a l’equip de govern, perquè teníem un programa i uns ideals i perquè amb els nostres socis vam veure que era possible de tirar-lo endavant.

Dels grups que presenten la moció encara no n’hem sabut el programa conjunt i per això no en podem opinar. Esperem amb impaciència de poder-lo veure per poder estar tranquils sabent que ells treballaran per un model de poble que han consensuat lluny del repartiment de cadires i parcel·les de poder.

En vuit mesos que hem estat al govern hem patit una pressió constant i asfixiant de la majoria de grups de l’oposició, que s’han dedicat més a la crítica de la destrucció que no pas a mirar de fer una oposició eficaç, responsable i dialogant. Ens hem sentit qüestionats des del primer minut i no hem tingut cap oportunitat de governar amb la tranquil·litat que el poble es mereix. De fet no ens han atorgat ni el temps necessari per poder-nos equivocar.

Continuem pensant i ens reafirmem en la constatació que aquesta moció de censura és injustificada racionalment: no hi ha cap fet, ni un, que esdevingui prou sòlid per presentar-la tret de l’afany de poder i la incapacitat d’uns i altres de parlar pel benefici comú.

Una moció de censura, però, també suposa un moment per a la reflexió i l’autocrítica. Hi ha de ser necessàriament perquè és precisament aquest fet que ajuda a avançar i a mirar amb perspectiva de futur la situació que genera. A Esquerra entenem que si d’alguna cosa hem anat sobrers és d’honestedat política i de respecte a les decisions que altres han pres després d’un exercici intern de democràcia. Això per una banda. I per l’altra entenem que és de justícia reconèixer des de la nostra veu minoritària en aquest equip de govern que ens ha faltat encert per no haver sabut convèncer altres forces polítiques de la validesa i la bondat del projecte que havíem acordat amb CiU. Val a dir, també que la recerca de consens ha estat molt difícil perquè molt sovint hem topat amb interessos o amb maneres d’entendre els afers del poble molt allunyats als nostres. Assumim, per tant, la part de responsabilitat que ens pertoca, no més, i mirarem de corregir aquestes mancances de tal manera que no esdevinguin cap obstacle per garantir el bé comú.

Esquerra també vol manifestar la preocupació per la reacció que la proposta de moció de censura ha causat en molts sectors, motors de la vida associativa, cultural, comercial i industrial de la Garriga, així com en una bona part de la població, que veu amb disgust l’opció dels grups que l’han presentada, i els volem transmetre, a tots ells, el nostre suport i la nostra consideració, així com els manifestem que ens posem a la seva disposició per defensar els seus drets i recollir les seves inquietuds.

Esquerra ha apostat i continua apostant pel diàleg, per la negociació i per la bona entesa. Ho ha fet des del dia de les eleccions, ho ha fet fins moments abans de la presentació de la moció de censura, i que ningú no dubti que ho farà a l’oposició. I ens preguntem i preguntem a la resta de regidores i regidors que fonamenten una part dels motius de la moció en la incapacitat de dialogar de l’equip de govern: qui ha perdut les formes? A qui li ha faltat aquesta capacitat? Qui havia escrit el guió del dia d’avui des de l’inici d’aquesta legislatura? Quins són els elements objectius i objectivables per fer un pas d’aquesta transcendència social i política? Per què s’utilitzen els treballadors de l’Ajuntament per justificar encara no sabem què?

Esquerra exercirà una oposició molt diferent a la que hem vist i patit aquests vuit mesos mantenint els principis del programa electoral i els de l’acord dels 21 punts de govern consensuats a l’inici del mandat amb CiU; serà responsable, constructiva, eficaç i mirarà de defensar l'interès col·lectiu i públic..Així mateix no procurarà mantenir les formes.

Esquerra reitera no es coresponsabilitza ni de l’actitud ni del gest de les regidores i regidors censurants. D’això només en són responsables elles i ells, perquè aquest pas que es fa avui és molt gran i té conseqüències molt greus ja que suposa la construcció d’una rasa massa profunda. Ja hem dit que la moció es reserva pels moments d’excepcionalitat i que aquests no han arribat a la Garriga. Per tant sou vosaltres els responsables que mai res no pugui tornar a ser igual ni en les relacions personals, ni en el diàleg polític, ni en el govern davant del poble, perquè la moció de censura si una cosa provoca és una greu fractura social i política difícil de superar. Esquerra continuarà treballant per les persones com a mirat de fer durant aquests vuit mesos i només la trobaran en les actituds constructives.

Lamentem que a la Garriga hagi arribat també un estil de fer política basat únicament en la lluita pel poder. Esperem que el poble prengui nota d'aquest gest i sàpiga reaccionar amb maduresa per no aturar la seva dinàmica.

Finalment, desitgem pel bé comú i per la ciutadania de la Garriga que l’equip de govern que sortirà d'aquesta moció tingui un projecte com a mínim tan bo com el que s’està desenvolupant fins aquest moment: el poble no mereix la paràlisi en què l'oposició actual ha sotmès al govern municipal.

La gent d’Esquerra tenim els nostres ideals, treballem per fer-los realitat i sabem que des de la política municipal, arreglant voreres, apropant-nos a les entitats, construint ponts de diàleg entre les cultures, fomentant la cultura popular, tenint cura de l’entorn, apostant per les energies renovables, etc. estem fent petits passos cap a la independència nacional. Per això som aquí i és en aquest indret on ens trobarem per construir la Garriga del futur.

Josep Castells i Oriol Ramon
Regidors del grup municipal d'ERC