L'Ametlla del Vallès

Som responsables

Diari de l'Ametlla juny 2020
Us fem a mans l'article que hem publicat al Diari de l’Ametlla aquest mes de juny. Després d'uns mesos, el Diari de l'Ametlla ja torna a publicar-se de manera habitual, tant en suport en paper com per mitjans digitals. Aquest és l'escrit que la Secció local ha presentat aquesta vegada:

Som responsables

En aquest tercer mes de confinament, si alguna cosa podem evidenciar és que les persones tenim responsabilitat sobre les nostres decisions, les nostres expressions, els nostres actes i, el que és més important, les nostres omissions.

Ser conscients d’això ens apodera, però també ens fa més conscients que la nostra existència mateixa, com a espècie, comporta que el que fem i el que deixem de fer incideix directament en la vida de la resta que cohabiten amb nosaltres. Podem decidir com tractem les que tenim més a prop, i no només podem, sinó que ho hem de fer. Perquè les nostres accions actuals i futures no només depenen del que hem fet nosaltres, sinó que la nostra responsabilitat ha d’incloure necessàriament les accions i omissions de tothom que ens ha precedit. Som responsables de com han afectat les decisions, les accions i les omissions passades a tota la cadena tròfica, la fauna i la flora que ens envolta. Som responsables dels desequilibris ecològics.

Però també som responsables de reequilibrar el nostre entorn: de controlar les plagues que hi ha per falta de depredadors naturals (com els senglars per la desaparició dels llops dels nostres boscos i per l’encreuament amb el porc de granja) o per la vinguda d’espècies invasores (com la vespa asiàtica que mata les abelles i vespes locals, encarregades de pol·linitzar moltes espècies vegetals); som responsables de mantenir els boscos i els marges nets i la diversitat en el nostre paissatge: per la nostra acció (els abocadors, les petites deixalles a tocar de la carretera, els plàstics que voleien, el paper que deixem al bosc perquè «és biodegradable», la plantació d’espècies no autòctones, el monocultiu, la construcció de pobles i ciutats en llocs d’abastiment natural d’aigua, la creació de parcs urbans en entorns naturals) o per la nostra omissió (creixement descontrolat de boscos o sotabosc, abandonament del territori natural, desentendre’s de la natura urbana).

Som responsables d’actuar de forma coordinada amb la resta de municipis propers, de fer plans a llarg termini i actuacions a curt termini, encara que algunes d’elles ens semblin poc «humanes» (per què podem eliminar la vespa asiàtica o les rates però no els senglars?). Toquem de peus a terra i actuem per minimitzar les conseqüències de les nostres males accions passades. El que fem o no ens afecta a nosaltres, però també implica la desaparició d’altres espècies; la malaltia de la vegetació; l’incendi del territori, llar dels animals... en resum, el desequilibri de l’ecosistema. Siguem responsables amb valentia.