L'Ametlla del Vallès

Bona diada de Sant Jordi

Diada de Sant Jordi 2022
Ara que és Sant Jordi: Local de l’Ametlla del Vallès

"No hi ha barrera, pany ni forrellat que puguis imposar a la llibertat de la meva ment"
Virginia Woolf

No hauria d'haver estat i no hauria de ser... que la limitació d'una persona sigui definida per l'òrgan reproductor amb què ha nascut i no la manca d'habilitats i/o capacitats personals. ( fal·locentrisme)
Grans veus han estat ofegades, grans aportacions han estat robades, grans professionals han vist que la manera d'exercir  ve supeditada a una figura masculina i no a la seva pròpia identitat femenina.
Des d'ERC volem donar un tret de sortida, un crit a la realitat i un canvi a la visió sesgada i patriarcal que encara existeix a les societats. Volem recordar a aquelles dones que van escriure sota un pseudònim masculí per crear-se un camí dins del món de les lletres, dones que van anteposar la seva necessitat de crear i escriure per davant del reconeixement, veient-se així exemptes del seu dret com a dones i, per conseqüència, de la llibertat com a persones. Condemnades a la ignorància de la seva pròpia identitat .

Destacar la realitat d’una creença social, la creació d’una identitat de gènere totalment subjectiva i que obliga les dones a abissar-se en un patró masculí. Una herència històrica que va perpetuar a les escriptores a escriure sota el nom d’homes per poder publicar i poder fer arribar les seves històries al lector, ja que l'únic paper públic que podia tenir fins aleshores, era el de meuca.

En aquest dia de lectura i de grans obres, volem destacar el paper d’aquelles dones que van obrir el ventall al coneixement lluitant contra la ignorància provinent d’un ego que arrosseguem durant segles, un ego que s'anteposava  a la cultura. Gràcies al reconeixement del romanticisme, la manera de pensar i d'entendre els sentiments es planteja com una forma d'aprendre la realitat. I aquí es va donar una entrada a les dones cap a la lectura i la creació literària…

Lluitadores contra l'opressió de la diferència:

Caterina Albert -Víctor Català
Va voler salvaguardar la seva independència com a creadora després de guanyar els Jocs Florals d’OLot, amb el poema: “lo llibre nou” i monòleg teatral “La infanticida”.
“Vaig ser premiada. I vaig trobar unes discussions fantàstiques sobre qui era l'autor del treball”, explicava Caterina Albert, “Semblava que era un monòleg atrevit… quan es van assabentar que l'autor era una dona l'escàndol va ser immens. No consideraven correcte que jo hagués contat la història d'un infanticidi... És que pot tenir límits l'obra d'un artista? No crec que unes normes morals l'hagin de frenar. Crec elemental defensar la independència de l'art. Gràcies a aquesta independència he pogut ser fidel a la meva vocació”
Amantine Aurore Lucile Dupin- George Sand
Escriptora que no només va escriure sota el nom d’un personatge masculí, sinó que vestia  amb robes masculines per poder accedir a cercles que estaven vetats a les dones, fumava en públic i se la relacionava amb Chopin. Va ser una gran lluitadora dels drets de les dones i una agitadora cultural.
Primera obra: “Indiana”
“El món em coneixerà i entendrà algun dia; i si això no passa, no importarà gaire, perquè hauré obert el camí per a altres dones”.
Germanes Brontë
Charlote, Emilie i Anne _ Currer Bell, Ellis Bell i Acton Bell
“Jane Eyre”, “Cumbres borrascosas” i “Agnes Grey”
Defensaven un paper de la dona treballadora i no ser una persona depenent, una persona amb capacitats i habilitats que la porten a desenvolupar la creativitat i el talent. Eren intel·ligents i atrevides en les seves obres,
“Tant de bo la dona tingués acció a la seva vida, com l'home. És inquietant pensar que la línia de l'horitzó que veig serà sempre el meu límit. De vegades sospiro per poder un dia sobrepassar-ho. Si només pogués veure el que imagino…”
Joanne.K Rowling- J.K
“Harry Potter”
La britànica es va veure obligada a modificar el seu nom real, va haver de disfressar la seva identitat perquè els seus editors li donessin l'oportunitat. Esborrant, així, el seu nom Joanne i posar simplement la J
"Els meus editors, els que van publicar Harry Potter, em van dir: 'Pensem que aquest és un llibre que atraurà molts nens i nenes. Podríem fer servir les teves inicials en comptes de Joanne?'"

Fins al dia d'avui, seguim demanant un lloc de respecte i de reconeixement on no hàgim de sentir vergonya de la nostra feminitat concebent-la com una debilitat. Som capaces de forjar i escriure un futur i un present ple de competència, en el qual som aptes per cobrir qualsevol camp professional de la societat.

Volem fer un camí lliure de pedres inamovibles, un món lliure de l'autoritat del patriarcat on les dones poden engendrar molt més que als seus propis fills/es: Una societat
"Durant la major part de la història, Anònim era una dona".
Virginia Woolf

Cristina Aguilar