La Ràpita

La vegueria suposarà el retorn de la Universitat a les Terres de l’Ebre, a més d’un increment d’oportunitats econòmiques i socials i de la recuperació de la dignitat i la identitat com a territori singular

• Canviant impressions amb els assistents
Divendres al vespre, al Casal Municipal el Maset i amb l’assistència de més d’un centenar de persones, la Secció Local de la Ràpita d’Esquerra Republicana va oferir un acte públic en què Josep Caparrós, portaveu municipal; Carles Pasqual, director dels Serveis Territorials de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya, i Lluís Salvadó, delegat del Govern de la Generalitat a les Terres de l’Ebre, van explicar amb tot detall el canvi en positiu que suposa que les Terres de l’Ebre esdevinguin vegueria.

Josep Caparrós va obrir l’acte fent constar que “amb el treball i esforç de la gent d’Esquerra, la vegueria de l’Ebre serà una realitat i llavors s’acabarà que Tarragona decideixi per natros. Les Terres de l’Ebre volem ser un territori de primera”. El portaveu rapitenc va remarcar que a Esquerra són plenament conscients de la necessitat que les Terres de l’Ebre tenen de disposar dels seus propis recursos, com també de recuperar “serveis i competències que històricament ens corresponien però que des de fa tres-cents anys, ens han estat negats”.

Carles Pasqual, com a director dels Serveis Territorials de Governació i Administracions Públiques, ha treballat de la mà del conseller Ausàs per desenvolupar la Llei de vegueries, de manera que va poder exposar de manera clara i senzilla els tres eixos més rellevants que suposaran un avenç per a les Terres de l’Ebre en constituir la vegueria: un increment molt notable de recursos econòmics, la possibilitat de treballar des del territori per al territori amb projectes ambiciosos i el desplegament d’una administració pròpia molt propera a la ciutadania. Pasqual ha volgut, sobretot, deixar clar que “el desplegament de la vegueria de les Terres de l’Ebre no suposa, en cap cas, un increment de funcionariat ni de despeses en noves administracions, perquè les vegueries substituiran les diputacions i, per tant, els recursos seran els mateixos que hi ha hagut fins ara”.

Finalment, Lluís Salvadó, que ha volgut exposar un recorregut al llarg de la història, ha afirmat que Esquerra treballa per retornar la dignitat a les Terres de l’Ebre amb la vegueria. Un territori digne és aquell que disposa d’institucions pròpies per autogovernar-se, sense subordinacions a territoris veïns. Som majors d’edat i volem emancipar-nos.” Salvadó ha denunciat que “CiU al Govern de Catalunya va eliminar el CITE, i durant 23 anys no va fer cap pas endavant per recuperar les vegueries i eliminar les diputacions, contravenint els ideals del catalanisme polític des del segle XIX. Avui, veiem com de nou el tàndem CiU-PP coordinen les seues accions en defensa de l’estructura provincial”. Ha destacat també que el desplegament de la vegueria de les Terres de l’Ebre suposarà que les Terres de l’Ebre deixin de ser “un territori perifèric” per passar a ser “un dels nodes de la xarxa que ha de construir una Catalunya multipolar i més equilibrada”.