La Ràpita

Josep Caparrós és nomenat nou president del CODE, que ampliarà la seva implantació territorial i la seva capacitat d'actuació

El portaveu del grup municipal d'Esquerra a la Ràpita, Josep Caparrós, ha estat nomenat president del Consorci de Serveis Agroambientals del Baix Ebre i el Montsià (Code), organisme que s'encarrega, entre d'altres funcions, de la lluita contra els mosquits al Delta i el control de la mosca negra al tram final de l'Ebre. Caparrós ocuparà la presidència durant els dos propers anys, abans que passi a mans d'un nou president del Baix Ebre. Un cop efectuat el nomenament, el Code ha celebrat un ple per aprovar inicialment la proposta de nous estatuts per a l'ens, amb l'objectiu d'ampliar el seu nombre de consorciats a l'Ajuntament de l'Aldea, els consells comarcals de la Ribera d'Ebre i la Terra Alta així com diferents departaments del Govern. Segons ha precisat el nou president, la proposta, que ha de ser aprovada per tots els membres durant els propers mesos i podria representar un canvi de denominació, ha de suposar, sobretot, un salt endavant en la capacitat d'actuació de l'ens i la impulsió de nous projectes a les Terres de l'Ebre i en l'àmbit europeu.

Caparrós, de 27 anys, diplomat en Ciències Empresarials i president de la Comissisó de Medi Ambient del Consell Comarcal del Montsià (així com vicepresident del Consorci comarcal per a la gestió de residus municipals), ha estat escollit per unanimitat del plenari de l'ens i, en virtut del pacte entre els consells comarcals del Montsià i el Baix Ebre, assumirà el càrrec en representació del primer per cedir-lo, dintre de dos anys, a un representant de l'altra comarca.

En les seves pròpies paraules, el nou president ha assegurat que apostarà per un mandat caracteritzat per una 'màxima voluntat de vincular, motivar i implicar tots els membres del plenari en la continuació dels projectes que tenim sobre la taula'. De fet, i segons ha explicat, el primer gran repte que haurà d'afrontar serà el de l'aprovació dels nous estatuts del Code, que suposaran la seva ampliació. Una qüestió que ja ha passat també aquest dimarts al matí pel ple de l'ens, amb la seva aprovació inicial.

Així les coses, la renovació dels estatuts, impulsada durant el darrer mandat municipal, comportarà un increment de les administracions consorciades (en aquests moments, a banda dels consells comarcals de Baix Ebre i Montsià, ho són els ajuntaments de Sant Carles de la Ràpita, Amposta, Sant Jaume d'Enveja, Deltebre, Camarles, l'Ampolla i el Perelló), amb la incorporació de l'Ajuntament de l'Aldea, 'per l'afectació deltaica' (era l'únic municipi de la zona no integrat), així com els consells comarcals de la Terra Alta i la Ribera d'Ebre, arran el problema de la mosca negra que tracta el Code.

També formaran part de l'ens els departaments de la Generalitat vinculats amb la seva activitat: fins ara només hi era representat Medi Ambient i Habitatge, sense vot. A partir d'ara, també, hi participaran el Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Salut, Innovació, Universitats i Empresa (per Turisme) i Política Territorial i Obres Públiques (tots ells amb vot).

Presència de la Generalitat

Amb l'ampliació, ha explicat Caparrós, el Code tindrà 'més pressupost i més capacitat d'actuació davant els problemes' a més de poder 'impulsar projectes a nivell territorial i també europeu' que continuaran passant per les tasques de control i tractament de la mosca negra i els mosquits, el sanejament, el tractament de residus o la custòdia de terrenys.

Arran l'acord del ple d'aquest dimarts al matí, l'acord d'ampliació serà tramès als actuals i futurs membres perquè siguin ratificats els estatuts pels respectius plens (així com un decret per part del Consell Executiu de la Generalitat). 'Aprofitarem per mantenir reunions amb els membres consorciats i tractar els convenis amb els quals se subvenciona el Code per fer front a nous projectes al territori i en l'àmbit europeu', ha insistit Caparrós. El procés es podria tancar amb l'aprovació definitiva dels nous estatuts i la integració dels nou membres en uns quatre mesos. 'Donarem màxima celeritat al tema', ha subratllat. L'aprovació dels nous estatuts podria suposar també el canvi de denominació de l'ens pel de Consorci Agroambiental de les Terres de l'Ebre.

El director tècnic del Code, Raül Escosa, ha indicat que més enllà del fet que la Generalitat s'integri en l'estructura del mateix organisme, resulta necessària la concreció de mecanismes que permetin al Code treballar en aspectes com la lluita contra la mosca negra superant el finançament que aporten els convenis puntuals amb el Govern. 'La lluita contra la mosca negra és un exemple del que pot fer el Code al territori: una actuació ràpida, eficient i clara'. 'No podem estar pendents de convenis: cal posar recursos i que estiguin pactats', ha emfasitzat.

En un altre ordre de coses, Escosa ha explicat que durant aquests dies els tècnics de la Unitat d'Ecosistemes Aquàtics de l'IRTA es troben sondejant el tram final de l'Ebre per comprovar l'estat de proliferació de la mosca negra i decidir si, finalment, s'aplica un últim tractament abans de l'any vinent. 'L'any passat vam haver de fer un tractament al novembre', ha recordat. Enguany, però, apunta que la plaga 'no s'ha escampat tant', sense arribar de forma notòria als municipis de la Terra Alta. La situació, en canvi, és més 'complicada' en el control dels mosquits per la presència d'aigua embassada al Delta. 'Treballarem fins a finals d'octubre', ha avançat.