La Seu d'Urgell

Carta de l'alcalde, Francesc Viaplana, amb motiu del primer any d'alcaldia.

Francesc Viaplana, alcalde de la Seu d'Urgell
Benvolgut/da
Ara fa un any vaig assumir l’alcaldia, sens dubte el major honor polític que hi pot haver. Treballar pel present i el futur de la Seu i Castellciutat m’il·lusiona i m’esperona ja que és la meva terra, on he nascut i crescut i on viu la gent que més m’estimo. La responsabilitat és enorme i, tot i que assumeixo  que mai ho faré a gust de tothom, cada dia ho dono tot per correspondre la confiança dipositada en mi, de forma sincera i transparent.
Aquesta legislatura el nostre equip de govern afronta un seguit d’adversitats com una pandèmia que va parar el món, un pla d’estabilització de treballadors públics, una cruenta guerra d’Ucraïna que ha comportat refugiats (com totes les guerres) i una escalada de preus. També un estiu dels més calorosos amb una sequera com no es recorda degut a l’emergència climàtica que estem patint, un augment de l’incivisme, ocupacions d’habitatge... Tot i aquestes adversitats, no hi ha hagut dia que cadascú de nosaltres no hagi estat treballant per fer de la Seu una millor ciutat.
Hem realitzat molta feina pensant a futur, el nou hospital, la política d’habitatge augmentant  el nostre parc públic, l’aposta per l’educació amb l’increment considerable del pressupost per oferir un millor futur als nostres infants i joves, com la gestió de la UEC, el canvi de perfil professional del PTT a Treballs Forestals o les múltiples activitats del Pla Educatiu d’Entorn. També hem instal·lat plaques fotovoltaiques a les cobertes municipals i una nova caldera de biomassa per abastir l’escola Pau Claris i el centre cultural les Monges. El hub tecnològic i INEFC Pirineus són dos grans projectes estratègics que són present i són futur.
Com no pot ser d’una altra manera hem posat les persones al centre de la nostra acció de govern, augmentant els recursos per ajudar els més vulnerables. En la mesura de les nostres possibilitats, vam crear línies d’ajut per a les famílies,  empreses i autònoms en els moments més difícils de la pandèmia i vam flexibilitzar tot el que vam poder els tributs locals. El nou CAP ja és una realitat, la millora tant per als professionals sanitaris, com per a propis usuaris, ha estat un abans i un després a la nostra ciutat.
Hem apostat per la cultura sense renunciar en cap moment a una programació cultural estable i adaptant-nos en funció de l’evolució de la pandèmia. Hem realitzat obres a la biblioteca Sant Agustí per millorar-ne el servei i l’eficiència energètica i, al mateix temps, dotar l’equipament d’uns horaris adaptats a les necessitats o demandes de la ciutadania. Quan van aflorar les restes arqueològiques al pati del col·legi de les Monges, vam prendre la decisió d’excavar el jaciment en la seva totalitat, amb la voluntat que sigui un complement del projecte la Seu Medieval i que ens permeti crear propostes educatives i culturals singulars adreçades a la ciutadania i als visitants, i relacionades amb el patrimoni històric. El passat és també el nostre patrimoni i ens ajuda a entendre el present.
I no ens oblidem dels més petits, amb programacions d’activitats durant tot l’any, com les primeres edicions de Llegendària i Imaginari. Tenim el compromís d’oferir el millor espai possible al Cau, que fa una feina extraordinària amb els nostres infants.
Conjuntament amb el Consell Comarcal hem creat Pirineu Outdoor, amb l’objectiu de promocionar la nostra comarca com un territori de referència pels esports de natura no motoritzats.
Hem realitzat un procés participatiu per tal que els més afectats poguessin escollir la data de les obres del carrer Major, que actualment estem executant. La construcció de la nova àrea d’autocaravanes ha multiplicat per tres la capacitat de l’antiga i ofereix més i millors serveis als usuaris. Estem arranjant els camins del Salit, i no d’una manera provisional tapant forats, sinó evacuant l’aigua del ferm per maximitzar el seu bon estat en el temps.
Soc conscient que a Castellciutat ens queda molta feina per fer. El camí de Sant Isidre o el consultori mèdic han estat inversions importants, però l’estat dels carrers no és el desitjable i cal solucionar el dèficit d’aparcament. Hem rectificat el projecte d’accés al cap del poble, el que ens ha endarrerit els terminis.  Tot i això, no defallirem per tal que el nou vial, juntament amb el pas de vianants de la N-260, siguin una realitat.
La porta del meu despatx sempre està oberta per qui vol proposar una iniciativa o necessita tractar  un problema, tot i que a vegades la solució no està les nostres mans. Cada dia quan entro a l’Ajuntament ho faig amb la mateixa determinació: ajudar a la gent i millorar la Seu i Castellciutat.
A la teva disposició,

Francesc Viaplana Manresa