Lleida

Notícia

Es presenta la Campanya Agrària 2021

Grup Municipal
Aquest matí s'ha presentat el dispositiu d’atenció social que es posarà en marxa a partir de l’1 de juny per atendre a les persones que arriben a Lleida per a treballar en la campanya de la fruita. La regidora Mariama Sall afirma que "serà una campanya agrària encara marcada per la Covid però amb una coordinació territorial, una planificació molt més acurada i treballada i una visió integral que s'allunya de l'enfocament assistencialista dels últims anys".

La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha detallat els recursos socials que es posaran en marxa i que funcionaran a partir de la feina de l’Oficina Única d’Atenció, que ja va entrar en funcionament el passat 1 de maig al Centre Cívic de l’Ereta i que l’1 de juny es traslladarà al Pavelló 3 de Fira de Lleida, espai que centralitzarà els serveis. Sall ha explicat que des d’aquesta oficina es farà la derivació de les persones que necessitin allotjament i que es comptarà amb l’espai del Pavelló 3, que s’habilitarà amb llits fins a disposar d’un total de 122 places i comptarà amb dutxes individuals en mòduls, bugaderia-rober, servei d’àpats (esmorzar i sopar) i consigna.


Atenció, assessorament i mediació

S'habilitarà un dispositiu d'emergència que comptarà amb una Oficina Única d'Atenció Sociolaboral, servei d’interpretació i servei d'assessorament legal per a les persones temporeres: assessorament jurídic, en drets humans, mediació intercultural i suport sindical -en col·laboració amb CCOO i UGT-. 

Un altre dels aspectes importants del dispositiu de la campanya agrària d’aquest estiu serà l’aposta pel treball de carrer i en l’àmbit comunitari mitjançant la tasca de mediadors interculturals: un equip d’educadors d’entorn faran dues sortides nocturnes a la setmana durant la campanya per tal de detectar situacions de risc de persones pernoctant al carrer i possibles assentaments, així com per a oferir mediació comunitària. Es comptarà també amb un equip de mediació que es dedicarà a promoure la bona convivència del col·lectiu temporer amb el veïnat, facilitar la resolució de conflictes, registrar possibles incidències i oferir assessorament i la derivació als recursos establerts.

Per afavorir una bona acollida i relació positiva amb la comunitat, el servei organitzarà almenys una activitat lúdica d’intercanvi intercultural durant tots els caps de setmana del 15 de juny al 15 d’agost, 4 accions de caràcter comunitari i de vinculació amb el veïnat del barri on es presta el servei d’acollida i atenció a les necessitats bàsiques de les persones temporeres i 8 tallers informatius/formatius sobre temes d’interès per al col·lectiu, com la regularització i l’arrelament, l’asil polític, els drets laborals, la renovació de documentació d’atur i d’estrangeria o la promoció de la salut, entre d’altres.


Mesures sanitàries i promoció de la salut

La tinent d’alcalde Montse Pifarré ha destacat que el dispositiu tindrà en compte la situació actual d’epidèmia de la Covid-19 i vetllarà pel compliment de les mesures de vigilància epidemiològica i per la salut de totes les persones. En aquest sentit, es disposarà d’un referent Covid, encarregat de la gestió de possibles casos durant la campanya i de la coordinació amb el departament de Salut per l’aïllament, seguiment de casos, traçabilitat, etc. També es facilitaran els EPI necessaris a les persones temporeres i hi haurà un circuit establert per derivar persones al CAP de Cappont, si és necessari.

Pel que fa a l’aïllament de persones que siguin contacte d’altres casos, es disposarà de l’Hotel Nastasi, que funcionarà com a espai d’acollida per a persones temporeres i d’altres que es trobin en situació de vulnerabilitat, perquè puguin fer el confinament amb garanties. Tindrà 40 places i cobrirà totes les necessitats bàsiques.


Política d'habitatges

El tercer tinent d’alcalde i president de l’Empresa Municipal d’Urbanisme (EMU), Sergi Talamonte, ha explicat que aquest any el dispositiu d’atenció a les persones temporeres incorporarà la disponibilitat d’habitatges per al seu allotjament temporal. En total, ha assenyalat, es comptarà amb 104 places distribuïdes en 18 habitatges: 14 de l’EMU, amb 80 places, i 4 pisos més cedits per l’Agència Catalana de l’Habitatge, amb 24 places. “Oferirem un allotjament temporal per aquelles persones que tenen capacitat treball i de finançar aquest allotjament per a separar la part més assistencial de l'allotjament exclusiu de treballadors. És la primera vegada que s'ofereix un recurs d'aquest tipus, que entenem que aporta molta més dignitat, pel fet de poder tenir un allotjament propi”, ha afirmat Talamonte.

El cost de l’allotjament, que estarà completament equipat com si fos un aparthotel, serà de quatre euros per nit, a pagar setmanalment. Cada persona signarà un contracte temporal de cessió d’habitació i haurà d’aportar una fiança de 100 euros, que serà retornada quan deixi l’habitatge. Un dels pisos estarà reservat per a dones i s’hi accedirà mitjançant la derivació des de l’Oficina Única.


Coordinació amb el sector agrari de l’Horta

El regidor David Melé ha anunciat també la posada en marxa d’un procés de recollida de dades sobre la població sobrevinguda a la ciutat per a la campanya de recollida de la fruita dolça a l'Horta de Lleida. Es farà a través d’un tràmit online habilitat expressament, que es posarà en marxa ben aviat, perquè els pagesos puguin informar del nombre total de treballadors que tenen previst contractar durant la campanya i de les seves necessitats d’allotjament. “És clau que els pagesos i les pageses de l'Horta ens facilitin aquestes dades, perquè cada regidoria tingui la informació adequada i puguem actuar”, ha assenyalat.

Aquest cens es gestionarà des de la regidoria de l’Horta i servirà per poder planificar millor la gestió de la campanya de forma coordinada amb la resta de serveis municipals i per a mantenir la comunicació amb els empresaris, sindicats i cooperatives del sector, aprofitant la xarxa ja existent de relació amb els diferents agents de l’Horta, que també inclou les associacions de veïns. També s’aprofitarà la base de dades generada per fer difusió de totes les mesures sanitàries recomanades per la Generalitat i altres instruccions per a la campanya.