En el seu primer aniversari, la Bústia Ètica de la Paeria recull 135 queixes de la ciutadania

Grup Municipal
Lleida ha estat pionera en la utilització d’aquest canal per alertar de males pràctiques a l'administració. L'objectiu de l'equip de Govern és facilitar eines que apropin l'administració a la ciutadania, que s'estableixin relacions de confiança i que hi hagi més qualitat i una millora continua als serveis municipals.

La Bústia Ètica i de Bon Govern de Lleida posa en coneixement de la Paeria -sempre amb confidencialitat absoluta- processos o comportaments que poden ser contraris als principis ètics i de conducta, ja siguin d'alts càrrecs, de funcionaris o de qualsevol assumpte vinculat a conflictes d’interès o contractacions.

La Bústia ha rebut 135 queixes de la ciutadania des que es va posar en marxa avui fa un any. Del total de queixes, 55 s'han presentat de manera anònima i la meitat dels registres tenen a veure amb sostenibilitat i medi ambient. L’eina ha tingut una bona resposta tant per part dels veïns i les veïnes de la ciutat, que n’han fet ús amb responsabilitat, com per part dels serveis municipals, que han atès les observacions plantejades per posar-hi solució.

La tinent d’alcalde Jordina Freixanet ha destacat el treball que està fent l’equip de Govern per una administració més oberta. Freixanet, regidora de Govern Obert i Qualitat Democràtica i Institucional, ha remarcat el compromís de l’actual Govern amb la transformació digital de l’administració, un procés que passa per establir canals de comunicació directa amb la ciutadania. L’objectiu és que els veïns i les veïnes de Lleida tinguin "eines al seu abast per poder-s’hi relacionar i per establir vincles eficaços i de confiança".

Freixanet ha afirmat que la Bústia ha situat la integritat com a eix vertebrador del mandat: "Volem dotar la ciutadania de les eines necessàries perquè l’administració esdevingui més oberta i propera, eficaç i útil, sempre respectant els valors democràtics i buscant la millora continua i la qualitat dels serveis públics", afegint que "tot plegat s’alinea amb la Lleida Valenta -per la qual aposta el Govern- i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenibles (ODS) per crear unes institucions sòlides, eficaces i transparents, reduir la corrupció i garantir nivells de decisions inclusives, participatives i representatives".

La Síndica de Greuges de Lleida, Dora Padial, ha fet un balanç positiu d’aquest primer any, on l'equip de la Sindicatura ha tingut una gran responsabilitat i implicació. Padial ha explicat que el resultat és satisfactori per la responsabilitat de la ciutadania -que són els actors principals de la bústia- i el suport dels equips tècnics municipals i de les regidories.

Per la seva banda, la regidora de Participació Ciutadana i Lluita contra la Corrupció, Elena Ferre, ha posat en relleu que Lleida ha estat pionera en la utilització d'aquest canal electrònic, recordant que la Bústia Ètica de la Paeria s'ha posat com a exemple en unes jornades organitzades per l’àrea de Govern Obert de la Generalitat en què es va fer palesa la necessitat d'habilitar aquest tipus d'eines per a un bon funcionament de l'administració pública.