La campana Mònica torna a la Seu Vella després de ser restaurada

Grup Municipal
Després d’un llarg i delicat procés de restauració a Àustria, una de les campanes gòtiques civils més destacades del país ha tornat a Lleida.

L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, acompanyat del regidor de Ciutat, Cultura i Transició Ecològica, Jaume Rutllant, el director dels Serveis Territorials de Cultura, Albert Turull, el President de l’Associació Amics de la Seu Vella de Lleida, Joan Ramon González, i els representants de l’empresa Carvajal Forja i Components, en representació de l’empresa austríaca encarregada de la reparació de la campana, han presenciat avui l’arribada de la campana a la Seu Vella de Lleida i s’han mostrat satisfets per la recuperació d’aquest important element patrimonial.

Miquel Pueyo ha destacat que l’acte d’avui té una dimensió simbòlica i històrica molt important. "És molt emotiu pensar que aquesta campana ha estat des del segle XV dalt del campanar de la Seu Vella i que el seu so ha marcat el dia a dia de tots els lleidatans i lleidatanes. Es tracta d’una de les campanes civils més interessants i amb més riquesa del país i té un so molt singular", ha explicat l’alcalde.

La restauració que s’ha portat a terme ha consistit en l’arranjament d’una gran esquerda visible d’aproximadament uns 30 cm de longitud. També s’han reparat les anses de la campana, afegint una còpia de la que faltava. També s’ha reparat la corona central, al detectar-se debilitats en el material. El cost de la restauració de la campana, que és d'aproximadament 30.000 euros, l'ha assumit la Generalitat de Catalunya.

Per aquells lleidatans i lleidatanes i visitants de la ciutat que vulguin contemplar la campana, romandrà exposada dins la Seu Vella fins després de la Festa Major de Lleida, quan tornarà a ser col·locada al campanar per tocar els quarts, tal com solia fer.

Les campanes de la Seu Vella

La Mònica és una campana gòtica datada de l’any 1486, pesa uns 450 kg i conté una doble línia d’inscripció gòtica amb una lloança a Déu.

Juntament amb la campana Silvestra, de 1418, són les dues úniques campanes que es conserven del campanar de les 16 que hi havia. Les campanes civils de quarts i hores són les úniques que han sobreviscut als embats que ha sofert el Turó de la Seu Vella i, per tant, són un gran testimoni que ha continuat amb les seves funcions durant tots aquests anys.

Actualment, la Seu Vella de Lleida té set campanes. Les dues d'històriques són la Silvestre -que segueix al campanar- i la Mònica, ambdues del segle XV. Les altres cinc es van fer després de la Guerra Civil per substituir part de les 14 que hi havia i que es van perdre durant la guerra.