Lleida

Totes les notícies


Finalitza el Pla Educatiu d’Entorn amb una xifra d'alumnes molt positiva

El Pla Educatiu d’Entorn finalitza els tallers d’activitats lúdiques i educatives que s'han programat durant els mesos de juliol i agost. En total s'han realitzat 81 tallers en 19 centres educatius públics i concertats d’infantil, primària i secundària i n'han gaudit uns 1.300 alumnes. Aquest matí s'han donat per acabades les activitats del Pla Educatiu d'Entorn. L’alcalde, Miquel Pueyo, ha visitat l’escola pública Pràctiques I juntament amb el director dels SSTT d’Educació, Claudi Vidal, per saludar alguns dels nens i nenes que hi han participat i que han acomiadat així l'estiu abans de començar el nou curs. El Pla Educatiu d’Entorn és fruit d’un conveni consolidat entre el Departament d’Educació i la Paeria. Està adreçat a l’alumnat i a les seves famílies, amb una especial sensibilitat cap als sectors socials més desafavorits i vulnerables. El seu tret més característic és l’impuls i el protagonisme que adquireix el treball en xarxa per implicar la comunitat educativa i el teixit social de l’entorn. Tant durant el curs escolar com a l’estiu, el Departament d’Educació i la Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes subvenciona els centres educatius i les Associacions de Famílies per a poder organitzar activitats i tallers en horari escolar i extraescolar dirigits als infants i a les famílies. Aquest estiu, des de la Regidoria s'han organitzat 81 tallers de diferents temàtiques gràcies als projectes subvencionats provinents del Departament d’Educació, el Ministeri d’Educació i Formació Professional i el Fons Social Europeu. En la visita d'avui al Pràctiques I, l’alcalde ha destacat la complicitat entre el Departament i la Paeria per donar resposta a aquesta necessitat formativa i ha afirmat que "els Plans Educatius d’Entorn són fonamentals per garantir l’equitat i la cohesió social i per a que els nens i les nenes puguin adquirir competències per a afrontar diverses matèries i desenvolupar les seves habilitats".

Més de 1.500 infants i joves han participat en els programes educatius d’estiu

Les estades d’estiu municipals Estiu de Petits, Estiu de Joc i Esportmania finalitzen la temporada amb un rècord de participants En aquests mesos de juliol i agost, els infants i joves de Lleida han gaudit de les activitats lúdiques i educatives que ofereix l'Ajuntament de Lleida. La Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes treballa en aquests projectes educatius amb la voluntat d’oferir a les famílies de la ciutat una alternativa d’oci i de formació per tal que els seus fills i filles aprenguin a través del joc i interaccionant amb la resta de companys i companyes.   L’Estiu de Petits és un recurs de lleure educatiu per a nens i nenes d’1 i 2 anys. L’objectiu principal és tenir cura i atendre els infants d’aquestes edats durant les vacances d’estiu, ajudant a les famílies en la conciliació de la seva vida laboral i familiar. Es pretén aconseguir que gaudeixin de diferents activitats que contribueixin al seu desenvolupament maduratiu i al seu procés de socialització, i, alhora, que segueixin amb els hàbits personals i socials, d’higiene, horaris, alimentació o aprenentatge. L’Estiu de Joc és un recurs de lleure educatiu per a infants de 3 a 11 anys. Les activitats tenen com a objectiu treballar l’educació d’hàbits i valors com la convivència, la participació, la cooperació, l’escolta activa, la solidaritat, així com estimular globalment les capacitats dels infants. Les activitats s’estructuren en el marc d’un projecte pedagògic comú i es programen al voltant d’uns eixos temàtics que es desenvolupen a través del joc, l’expressió plàstica, el coneixement de l’entorn, la cura del medi ambient o la música.  Aquest estiu s’han complert 40 anys del programa Esportmania. La Regidoria d’Esports i Activitat Física organitza aquest projecte per a nois i noies de 4 a 14 anys realitzant activitats esportives, aquàtiques i de lleure, a diferents barris de la cuitat. Esportmania ha ofert quatre torns i s’ha fet a Secà, Bordeta, Pardinyes i Cappont al juliol i agost, i a Balàfia també al juliol.

Autoritzades les obres per reformar l’edifici històric Escola Jardí i ampliar l’escola Camps Elisis

L’alcalde, Miquel Pueyo, signa el decret perquè la Generalitat pugui dur a terme les obres de reforma i adequació de la segona fase de l’edifici històric per ampliar l’escola.  L’Ajuntament de Lleida ha autoritzat la llicència urbanística sol·licitada per la Generalitat de Catalunya per a fer la reforma i l’adequació de la segona fase de l’edifici històric Escola Jardí per a ampliar l’escola Camps Elisis de Lleida. El paer en cap ha signat avui el decret de concessió de la llicència per executar el projecte de reforma de l’edifici i ampliació de l’escola. El projecte inclou diverses obres en aquesta fase, com són l’adequació d’un nou accés a l’edifici, a través d’una rampa, o la reconversió del porxo en una galeria tancada i climatitzada, que permetrà utilitzar aquest espai per a fer-hi activitats lúdiques i educatives. Les obres sol·licitades també preveuen l’adequació de la nova aula de música, la substitució del sanejament actual de planat semisoterrani, la ventilació de forjat sanitari i la realització de dues xemeneies de ventilació natural. Alhora s’executarà un accés al passadís de les aules d’infantil. L’edifici Escola Jardí, declarat com a Bé Cultural d’Interès Local, ha celebrat el 2020 el centenari de la seva inauguració, projectat per l’arquitecte Adolf Florensa Ferrer, d’estil Noucentista, i emplaçat a l’extrem sud-oest dels Camps Elisis. Fins l’any passat, l’Escola Jardí acollia el Centre de Formació d’Adults del Segrià, que va ser traslladat a l’escola Joan Maragall. Els treballs responen a les necessitats d’espai d’aquest centre educatiu. El projecte d’ampliació continuarà més endavant i Paeria i Generalitat contemplaran l’ús del solar que ha quedat lliure un cop s’ha demolit l’antiga piscina coberta municipal dels Camps Elisis per ubicar-hi també l’Escola Bressol Municipal de Cappont.   

Bona resposta de les famílies en la preinscripció de les Escoles Bressol Municipals

Desmuntant el relat que alguns grups de l'oposició volien fer creure, les famílies han apostat per les Escoles Bressol Municipals (EBM), que han rebut 571 sol·licituds de preinscripció per al total de 577 places vacants que s’ofereixen enguany. És un resultat que ratifica que el projecte de la Paeria s’adapta a les seves necessitats i que s'ha aconseguit ajustar l’oferta a la demanda, tant pel que fa al nombre total de places com a la distribució per edats, evitant el gran nombre de vacants que hi havia fins ara. La tinenta d'alcalde i regidora d'Educació, Sandra Castro, es mostra satisfeta amb la bona resposta de les famílies en la preinscripció i ha afirmat que, d'aquesta manera, "es demostra que les famílies aposten per la qualitat de les EBM i hi mantenen la confiança i que les mesures aplicades com la flexibilització horària, les noves aules de nadons i l'adaptació dels serveis d'acollida i mig menjador han respost a les necessitats de les famílies". En aquest sentit, partint de les demandes dels usuaris i de l'enquesta realitzada el passat desembre, l’Ajuntament de Lleida ha creat dues modalitats d’horari pel nou curs escolar: el complet o i l’intensiu de matí, que permet portar l’infant fins a les 12h o poder fer addicionalment el servei de menjador i recollir-lo a les 15h. També s'oferirà una major flexibilitat amb nous horaris d’acollida a la tarda -de 16.30 a 17 h i de 17 a 17.30 h- i l’avançament en l’horari d’acollida de matí, a les 7.45 h (fins ara era a les 8 h). D’altra banda, l’Ajuntament de Lleida obrirà quatre aules més per a nadons el pròxim curs a la Bordeta, Pardinyes, Gargot i el Secà. Es duplicaran gairebé les aules existents aquest curs i se sumen 24 places més per aquesta franja d’edat (fins a aquest curs n’hi havia 38). Tarifació progressiva i més bonificacions Una altra de les novetats més destacades és l’aplicació d’un sistema de tarifació progressiu per a les quotes de les EBM que té com objectiu garantir l'equitat en l'accés de totes les famílies a l’educació 0-3.

"Espais que eduquen, patis per a tothom", un projecte que repensa els patis escolars per usos de la comunitat

Les institucions i entitats promotores d’‘Espais que eduquen, patis per a tothom’ han presentat la iniciativa, que promou l’espai com a element transformador i el joc com a generador del canvi. El projecte està adreçat a les escoles públiques d’educació infantil i primària perquè amb els agents implicats, i a través d’un procés participatiu, proposin el seu propi projecte. Lleida impulsa el projecte educatiu ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’, que repensa els patis escoles per adequar-los a les necessitats dels agents que comparteixen aquest espai. Les institucions i entitats promotores han presentat telemàticament la iniciativa, que s’adreça a les escoles públiques d’educació infantil i primària de la ciutat perquè, a través d’un procés participatiu, proposin el seu propi projecte amb la comunitat implicada. ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’ es planteja amb una nova mirada basada en l’espai com a element transformador que condiciona la manera de relacionar-se i explora el joc com a generador de canvi. En el procés participatiu, hi poden prendre part els agents que intervenen en l’educació de l’alumnat. En l’acte en línia, el paer en cap, Miquel Pueyo, ha subratllat la vocació educadora de la ciutat, que aplica la mirada de l’educació de manera transversal i aportant experiències innovadores i que motivin els infants, així com la comunitat educativa. Segons Pueyo, aquest projecte exemplifica com des de la sensibilitat, l’escola i la participació, es poden fer grans transformacions en benefici de la comunitat. En la presentació, s’ha exposat el treball col·lectiu i transversal que s’ha dut a terme i el protocol de col·laboració entre les entitats impulsores. La Paeria hi participa amb l’aportació de recursos humans, materials i logístics a través de les àrees de transició ecològica, urbanisme, l’Institut Municipal d’Ocupació, La Panera i Educació i Feminismes. Així, l’Ajuntament col·labora amb ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’, juntament amb el departament d’Educació de la Generalitat, els serveis educatius del Segrià i la Noguera, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya a Lleida, Llavors de vincle i la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida, representada pel grau d’educació infantil Gestions Creatives.

La Paeria fa un estudi sobre la situació de les dones a Lleida

L’estudi apunta alguns dels reptes de la societat actual que cal superar: la feminització de la pobresa, l’educació com a mirall dels patrons de gènere i la menor percepció de qualitat de vida per part de les dones. La Paeria ha presentat l’estudi “La situació de les dones a Lleida” amb la finalitat de tenir una panoràmica de la realitat a la ciutat i com a base per refermar polítiques feministes avançar cap a la igualtat efectiva. L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha donat a conèixer els resultats de l’estudi amb la tinent d’alcalde i regidora d'Educació, Cooperació i Feminismes, Sandra Castro. El paer en cap ha ressaltat que el compromís del govern amb la igualtat és ferm i que comptar amb aquesta diagnosi permet donar passes endavant. Ha afirmat que "hi ha molt camí a recórrer en matèria d’igualtat i la Paeria té el compromís de contribuir a fer efectiva aquesta igualtat i d’avançar cap a una societat més justa i feminista". Hi ha tres indicadors en els que parar atenció: la feminització de la pobresa, el major nivell d’estudis universitaris entre la població de dones i la menor percepció de qualitat de vida. Sobre l’empobriment femení, Pueyo s'ha referit a una informació d'aquesta mateixa setmana del govern central, que deia que les dones treballen més que els homes, però són més pobres. A més, ha remarcat que el mercat laboral penalitza les dones en edat reproductiva, que el 70% dels contractes a temps parcial i fix discontinu són per a dones i que a Lleida demanen el 91% de les excedències per tenir cura de fills/filles i familiars.  Pel que fa a l’educació, l’alcalde ha puntualitzat que l’Ajuntament de Lleida ha donat un fort impuls a la coeducació, a través de les Escoles Bressol i la xarxa de Ludoteques. Al mateix temps, ha explicat que s’han reforçat els continguts curriculars i s’han renovat els jocs i contes per lluitar contra els estereotips socials, que empenyen les dones a esquivar els estudis en àmbits científics i tecnològics.

La Paeria posarà en marxa la nova tarifació progressiva de les escoles bressol el pròxim curs

El govern presentarà aquest divendres a la comissió informativa de Govern Obert, Economia i Participació la proposta definitiva de les noves taxes, que seran més flexibles i aniran en funció de la renda familiar, com recomana el Síndic de Greuges de Catalunya. El govern municipal presentarà aquest divendres la nova proposta de tarifació social de les escoles bressol municipals per al curs 2021-22, que per primera vegada passaran a ser progressives en funció de la renda familiar, sense necessitat d’haver de demanar bonificacions amb informes de serveis socials. Es tracta d’una fórmula que funciona des de fa anys en els principals ajuntaments catalans i que compleix la recomanació del Síndic de Greuges de Catalunya per a garantir l’accés de totes les famílies a l’escolarització de 0 a 3 anys. Aquesta nova proposta manté l’esperit social de la presentada inicialment a finals de l’any passat, però recull també el compromís de flexibilització acordat en les reunions de les famílies de les escoles bressol municipals amb la tinent d’alcalde d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes, Sandra Castro, per tal d’aconseguir una redacció final que fos la més equitativa i justa possible i que inclogués les diferents situacions plantejades per les famílies. La voluntat del govern municipal és fer una aposta clara per fer accessible aquesta etapa educativa a tota la ciutadania, ja que contribueix a l’èxit escolar, a mitigar la desigualtat i a incrementar les oportunitats dels infants. Tots els nens i nenes tenen dret a una educació de qualitat, que a més facilita a les mares i pares l'oportunitat d'accedir a una feina i conciliar totes dues tasques. La nova tarifació permetrà garantir el manteniment de la qualitat de la xarxa d'Escoles Bressol Municipals de Lleida, invertint en àmbits com la millora de les ràtios, les instal·lacions, l’ampliació d’aules de 0 anys, els espais exteriors, materials, projectes educatius i la formació dels equips docents, cosa que no s’ha fet en els últims anys.

El Conservatori i l'Escola Municipal de Música ja disposen de Wi-Fi gratuït

Amb el nou servei de connexió a internet, s’avança en la digitalització en l’educació perquè els alumnes del centre puguin fer ús de la xarxa d’alta velocitat. També s’ha ampliat la cobertura per als visitants de l’Auditori, gràcies a la iniciativa europea WIFI4EU, que a Lleida té 19 punts d’accés habilitats El Conservatori i l'Escola Municipal de Música de Lleida ja disposen de Wi-Fi (sense fils) gratuït amb connexió a la xarxa d’alta velocitat. L’àrea d’Informàtica i Tecnologies, Serveis Digitals, ha finalitzat la instal·lació de la xarxa wifi al Conservatori i ha dissenyat un entorn que flexibilitza la gestió dels alumnes del centre amb una sèrie de vídeos tutorials que expliquen com donar-se d’alta com a usuaris i el seu funcionament. Els serveis informàtics faran el seguiment de la instal·lació amb la direcció del centre per veure la seva evolució i atendre i resoldre les incidències i/o dubtes que puguin sorgir. La tinent d’alcalde i regidora de Govern Obert i Qualitat Democràtica i Institucional, Jordina Freixanet, ha afirmat que amb aquest projecte s’avança en la digitalització en l’educació, fet que permet desenvolupar un model educatiu i d’innovació pedagògica que s’adapta als temps actuals. La nova instal·lació atén una demanda reiterada per part de les famílies i persones usuàries del Conservatori i l’Escola de Música. Alhora, es treballa perquè la ciutadania pugui tenir accés a la xarxa wifi d’alta velocitat. Així, l’actuació en aquest edifici ha permès també ampliar la cobertura del projecte WIFI4EU al vestíbul de l’Auditori per als seus visitants. D'aquesta manera, l'espai s’incorpora al llistat de punts de la ciutat que tenen accés obert i gratuït a internet, en el marc d'aquest projecte europeu en el qual participa la Paeria. Els 19 equipaments públics de la ciutat que disposen d'aquesta connexió són: l’OMAC – Oficina Municipal d’Atenció al Ciutadà, l’Antic Casal de la Joventut Republicana, el Casal de la Dona, l’OGAT – Oficina de Gestió i Atenció Tributària, el Museu de l’Aigua, Turisme de Lleida, l’Auditori Municipal i els Centres Cívics de Democràcia, Centre Històric, Mariola, Balàfia, Pardinyes, Secà de Sant Pere, Llívia, Bordeta, Raimat, Sucs, Magraners i Cappont.

Es constitueix el nou Plenari dels Infants i Adolescents de Lleida, més obert i participatiu

Constitució avui del Plenari dels Infantis i Adolescents de Lleida, que a partir d’ara s’estructura amb Consells de Districte, oberts a més participants i per tractar temes d'una manera més local i propera. El paer en cap els ha emplaçat a seguir observant la ciutat per aportar idees i millores, i ha defensat el dret de nois i noies a opinar, com a part implicada, en les decisions que afecten el seu futur. També ha apostat per la seva educació, que possibilita un millor futur personal i col·lectiu. El paer en cap, Miquel Pueyo, ha participat en la constitució del Plenari dels Infants i Adolescents de Lleida, que s’ha fet telemàticament i amb la participació de l’alumnat i centres que integren aquest òrgan de participació. L’alcalde ha convidat els infants i els joves ha fer-li arribar les seves propostes i a participar activament en la vida de la ciutat. Pueyo s’ha referit a les aportacions que ja van fer a l’Agora Lleida, el 30 de juny, on van aportar el seu punt de vista a diferents qüestions del dia a dia, com promoure una ciutat més verda, amb menys pol·lució, un transport públic més accessible o més espais per a bicicletes. També fer més accessibles les noves tecnologies a la població. En aquest sentit, l’alcalde s’ha compromès a tenir en compte les valoracions que sorgeixen aquest curs del plenari per estudiar-les amb la corporació municipal i intentar incloure-les en les projectes de ciutat. Pueyo ha defensat el dret a opinar i a participar de la vida de la ciutat, ja que les decisions d’ara afectaran els pròxims anys, i remarcat també la importància de Lleida com a ciutat educadora. Amb la crisi actual, ha dit que no es pot posar en perill perquè és una peça clau per a un millor futur personal i col·lectiu. Igualment, el paer en cap ha valorat la preocupació que els nois i les noies han manifestat en aquest temps de covid per les persones grans i els ha encoratjat a compartir i ajudar les persones del seu entorn, mostrant així la seva solidaritat.