Lleida

Totes les notícies


Empradrona’t, finalista als premis del Congrés Nacional d’Innovació i Serveis Públics

Els guardons distingeixen les millors iniciatives d’atenció ciutadana integral i multicanal El projecte Empadrona’t, de l’Ajuntament de Lleida, ha estat seleccionat com a finalista als premis CNIS (Congrés Nacional d’Innovació i Serveis Públics) en la categoria destinada a iniciatives d’atenció ciutadana integral i multicanal. Aquest apartat distingeix els millors models implementats que, a més, s’han adaptat a la nova realitat social i formes de relació fruit de la crisi sanitària. Empadrona’t és un dels tres finalistes, escollits entre un centenar de propostes, al costat de Vacunacovid.Gob.es, del Ministeri de la Presidència, i de Ciutadania Digital, de l’Ajuntament de Barakaldo. El CNIS és una de les trobades professionals referents a l’Estat en matèria d’innovació i serveis públics. Els projectes guanyadors de les diferents categories es donaran a conèixer el pròxim 26 de novembre, coincidint amb la celebració del congrés. Amb la posada en marxa d’Empadrona’t, l’Ajuntament de Lleida ha actualitzat, digitalitzat i automatitzat l’empadronament a la ciutat. La regidora de les Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, va presentar el projecte el passat 9 de novembre al Congrés de Govern Digital de Barcelona. Sall va remarcar que s’ha aconseguit fer una tramitació 100% electrònica, sense desplaçaments ni cita prèvia; una automatització de l’expedició de certificats i una reducció de les consultes recurrents per localitzar informació. El renovat tràmit permet que totes les persones puguin inscriure’s al seu domicili habitual, independentment de si disposen del títol jurídic de la propietat, per garantir que puguin tenir accés a l’educació, la sanitat i els serveis socials. Ja s’han fet 7.371 peticions en línia, 1.613 altes noves al padró i 12.581 certificats automàtics.

La Paeria inicia el Pla Iglú al pavelló 4 de Fira de Lleida

El Pla Iglú preveu les conseqüències del fred en la població sense llar o amb pocs recursos, oferint una atenció personal per afavorir la inclusió social. L’Ajuntament de Lleida ha iniciat el Pla Iglú habilitant el pavelló 4 de Fira de Lleida. El pavelló té una capacitat de pernoctació per a 100 persones, tot i que es podria ampliar -si fos necessari- fins a les 120 places. Els objectius del Pla Iglú són prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en la població amb pocs recursos, bé sigui transeünt o resident a Lleida, amb una situació precària pel que fa a habitatge. També oferir els recursos necessaris per a cada situació de necessitat que es plantegi a conseqüència del fred, de manera que aquesta població no pateixi les seves conseqüències i rebi l’atenció adient. A més, pretén generar mecanismes d’adhesió a plans de treball socioeducatius que permetin la sortida de la situació de sensellarisme. La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, ha explicat el salt qualitatiu que s’ha donat amb novetats com la substitució d’hamaques per llits, els serveis de consigna i bugaderia, l’àpat complet per sopar i l’ampliació de l’horari d’obertura. Els principals serveis que s’ofereixen a les persones que s’acullen al Pla Iglú són: - Atenció social: Atenció, entrevistes i acompanyament amb treballadores socials i educadores per valorar la situació personal de cada usuari/ària, determinar quines són les seves necessitats, establir plans de treball per millorar la seva autonomia i la seva situació i concretar quin ús pot fer dels recursos. - Dutxes i consigna. - Pernoctació amb llits - Àpats d’esmorzar i sopar - Autobugaderia per a roba personal - Atenció socioeducativa al carrer amb educadors/es socials que fan seguiment, intervenció educativa i acompanyament als recursos a aquelles persones que pernocten al carrer o viuen en infrahabitatges - Equip PSI social per al tractament de persones amb trastorn mental sever que pernocten al carrer.

En marxa la campanya d'atenció a persones temporeres al pavelló 3 de Fira de Lleida

L'espai incorpora novetats respecte a l'estiu passat com la substitució d'hamaques per llits, un espai de bugaderia i servei de consigna amb 130 unitats. Annex al pavelló s'ha habilitat un mòdul que acull l'Oficina d'Atenció Única per atendre  les persones temporeres, on se’ls oferirà assessorament jurídic i es facilitarà que s'inscriguin al SOC (Servei d’Ocupació de Catalunya). També es comptarà amb 4 mediadors culturals i 2 agents de suport de recerca de feina. L'Ajuntament de Lleida inicia el dispositiu integral d'atenció als temporers i temporeres que es desplacen a Lleida i la seva zona d'influència per la recollida de la fruita el dia 1 de juny amb la posada en marxa del Pavelló 3, habilitat com a espai d'acollida amb capacitat per a 122 persones. Els serveis de l'Oficina d'Atenció Única (en servei des del dia 3 de maig a les instal·lacions de serveis socials) s’ofereixen a partir d’avui en uns mòduls annexos al pavelló per facilitar la coordinació del servei.   La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, juntament amb el regidor de l’Horta, David Melé, ha visitat aquest matí l'Oficina d'Atenció Única – situada en un mòdul extern al pavelló- i el pavelló 3 de Fira de Lleida, ja habilitat per ser un espai d'acollida social de qualitat temporal mentre les persones que venen a Lleida per la campanya de la fruita troben feina o un allotjament estable. La principal novetat de la campanya d'aquest any és la millora en la confortabilitat d'aquest equipament, amb la substitució d'hamaques per llits, la posada en marxa del servei de consigna (amb 130 unitats) i la zona de bugaderia ( amb 4 rentadores-assecadores). Per la campanya agrària de l'estiu de 2021 l'Ajuntament de Lleida ha tret a concurs laco-gestió dels diferents serveis que es donen al pavelló (consigna, vigilància, àpats...), que oferirà l'empresa Fundación Samu de manera conjunta amb l’Ajuntament de Lleida. La coordinació general i els criteris fixats per a l’atenció el realitza l’Ajuntament de Lleida amb l’equip de treballadors socials i educadors municipals, que treballaran de forma coordinada amb els professionals que realitzaran els serveis específics dins del pavelló.

La Paeria destina 120.000 euros a ajuts per pobresa energètica durant el 2020

Adreçats a 5.461 persones. L’Ajuntament de Lleida ha destinat 120.024 € en concepte d’ajuts a famílies per fer front a la pobresa energètica durant l’any 2020. La comissió per les Polítiques de Gestió dels Drets de les Persones ha informat aquest dimecres dels darrers ajuts atorgats a famílies de la ciutat, que en el seu conjunt ascendeixen a 159.283 euros. Els conceptes són habitatge, al qual es destina el gruix més important de la partida (quasi el 90%); atenció a infants, alimentació o altres. De l’import global d’ajuts a famílies, l’import més important és el destinat a ajuts econòmics per cobrir el deute que usuaris de serveis socials tenen amb les seves subministradores. Es tracta de 25 ajuts que han rebut directament les subministradores per fer front a factures impagades per part de famílies amb informe positiu o dependència energètica. Els serveis socials de l’Ajuntament de Lleida gestionen aquests ajuts per poder reduir el deute de les famílies més vulnerables. L’objectiu és pal·liar situacions de necessitat puntuals mitjançant el pagament de factures d’una família que no pot assumir-les i eixugar el deute. Cal destacar que són mesures conjunturals necessàries per a ajudar a les persones a poder fer front al seu deute i, alhora, posar en pràctica mesures de suport als més vulnerables. Els ajuts en concepte de pobresa energètica han arribat, durant el 2020, a 5.461 persones (2.518 homes i 2.943 dones), de les quals 2.169 són menors d’edat. Del total d’ajuts econòmics en concepte de pobresa energètica 15. 640,38 € s’han destinat a pagar rebuts d’ aigua, 64.172,41€ a factures de llum i en concepte de pagament de despeses per subministrament de gas s’han pagat 40.211,39 €. La Comissió Informativa per les Polítiques de Gestió dels Drets de les Persones, celebrada ahir, també va donar compte de l’aprovació del conveni entre la Paeria i la Diputació de Lleida per a foment de la solidaritat i la cooperació internacional a Lleida, així com de l’atorgament de la subvenció i de l’aprovació del conveni de col·laboració per al suport a les accions de cooperació i solidaritat de la Universitat de Lleida.

La ‘nova’ pista esportiva del Parc Santa Cecília ja és una realitat

Prop de 300 persones entre joves vinculats a LleidaJove, entitats del tercer sector social i serveis municipals del Centre Històric han participat en el projecte artístic i comunitari 40x20 amb l’objectiu de fer atractiu aquest espai per a la pràctica esportiva a l’aire lliure. La 'nova' pista esportiva del Parc Santa Cecília ja és una realitat gràcies al projecte 40x20: art, esport, comunitat. La celebració ha comptat amb la presència del paer en cap, Miquel Pueyo, acompanyat dels regidors de Joventut, Festes i Tradicions i Persones, Comunitat i Agenda 2030, Ignasi Amor i Mariama Sall, respectivament, i una representació de totes les entitats i serveis participants, han assistit a la posada en marxa de la ‘nova’ pista esportiva del Parc de Santa Cecília. Pueyo ha destacat que aquest projecte artístic i comunitari ja és una realitat gràcies a la participació de prop de 300 persones entre joves vinculats a Lleida Jove, les entitats del tercer sector social i dels serveis municipals del Centre Històric que ha servit per fer atractiu aquest espai per a la pràctica esportiva a l’aire lliure. Per la seva banda, Amor ha explicat que el projecte 40x20: art, esport i comunitat, que ha estat impulsat des de Lleida Jove, el Departament de Joventut  i l'Àrea d'Infància i Família de l'Ajuntament de Lleida, s'havia de realitzar durant els mesos de març i abril, però va quedar aturat pel confinament. Així, del 5 al 9 d'octubre s’ha dut a terme la fase #preparalapista, on un grup de 10 joves vinculats a LleidaJove, van realitzar diverses reparacions a la pista esportiva per posar-la a punt per a la pintura horitzontal. Amor ha posat de relleu que “aquesta ha estat una bona manera que els i les joves s’involucrin en la cura i manteniment dels espais públics i alhora, adquireixin coneixements prelaborals i competències transversals”. Del 13 al 17 d'octubre es va fer la fase #pintalapista, amb la participació activa d'entitats del tercer sector social i serveis municipals del Centre Històric.

La Paeria amplia els serveis de la campanya de temporers perquè puguin seguir el confinament

S’ha instal·lat una carpa al costat dels pavellons 3 i 4 de Fira de Lleida, perquè les persones usuàries hi puguin romandre durant el dia Tindran servei de dinar, que se sumarà a l’esmorzar i sopar amb què ja comptaven L’Ajuntament de Lleida amplia els servei de la campanya dels temporers per facilitar que els usuaris puguin complir el confinament ordenat per la Generalitat. La Paeria ha habilitat una carpa cedida per la Diputació de Lleida al recinte de Fira de Lleida, en una zona ombrejada a pocs metres dels pavellons 3 i 4, perquè les persones que hi pernocten puguin romandre durant el dia en un espai cobert i amb serveis. Es tancarà un perímetre de 61.700m2 -pavellons 3 i 4 inclosos- perquè comptin, a més, amb un espai exterior ampli. Així mateix, l’atenció a les persones temporeres s’ampliarà amb un nou àpat, el dinar, que s’oferirà a la nova carpa, que estarà equipada amb taules i cadires. Fins ara, la campanya incloïa esmorzar i sopar als pavellons que, durant el dia, romanen tancats. L’Ajuntament de Lleida i les entitats amb què presta el servei d’atenció a persones temporeres -Creu Roja, Sant Joan de Déu, Arrels, Cáritas i FOCCS- organitzaran activitats lúdiques per a les persones usuàries, per amenitzar les jornades del confinament. La nit passada, 182 persones han dormit en els pavellons 3 i 4 de Fira de Lleida. La Paeria començarà a prestar entre demà i dijous l'ampliació dels serveis als temporers.  

Pueyo "Sense entitats com Arrels, Lleida seria una ciutat molt més hostil i menys solidària"

El paer en cap ha visitat avui els diversos centres que gestiona aquesta fundació per lluitar contra la pobresa i ha elogiat la tasca que desenvolupa El paer en cap, Miquel Pueyo, ha visitat aquest matí els diversos centres que gestiona la fundació Arrels Sant Ignasi: la Botigueta del carrer Bruc, el Centre de Reducció de Danys del carrer Boters i el Centre Obert del carrer Panera. Pueyo ha pogut conèixer de primera mà la tasca que desenvolupen i ha destacat la importància de comptar a la ciutat amb entitats que fan una feina social tan important com Arrels Sant Ignasi. "Arrels és una història d'èxit, des de fa ja vint-i-sis anys, amb un nombre molt important de persones voluntàries que estan donant un cop de mà, lluitant contra l'exclusió social, proporcionant aliments i suport a aquelles persones que estan en l'espai més exterior de la nostra societat. Si a més a més de les estructures de l'administració, no tinguéssim entitats com Arrels Sant Ignasi Lleida seria una ciutat molt més hostil i menys solidària. El que fa Arrels és donar-nos a tots plegats esperança", ha afirmat l'alcalde.  El paer en cap ha estat acompanyat per la regidora d'Educació, Drets Civils, Feminisme i Cooperació, Sandra Castro, i per la pròxima regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, el nomenament de la qual tindrà lloc en el pròxim ple municipal. Plegats han pogut conèixer les instal·lacions d'Arrels i els serveis que ofereixen de subministrament d'aliments, atenció sanitària i centre de dia per a persones sense llar amb tallers terapèutics, rober, dutxes, perruqueria, consigna i farmaciola. A més, Arrels també du a terme una tasca de sensibilització cap a la resta de la ciutadania sobre la pobresa.

La Paeria triplica l'ajuda econòmica a famílies per a aliments durant l’estat d’alarma

S’han incrementat les sol·licituds de famílies als serveis socials municipals per rebre suport econòmic per la crisi sanitària originada per la Covid-19, sobretot en el darrer mes. L’Ajuntament de Lleida ha incrementat les ajudes a famílies de la ciutat destinades a la compra d’aliments durant l’estat d’alarma. La sol·licitud d’ajuts ha augmentat especialment el darrer mes, el segon de confinament, amb més tramitacions i persones beneficiàries. La Paeria, a través de la Regidora de Polítiques per als Drets Socials, ofereix diferents línies d’ajuts, d’acord a les necessitats que s’indiquen. La partida destinada a ajuts tramitats d’urgència per a alimentació s’han triplicat. La mitjana en el període de gener i febrer va ser per un import de 12.939 euros, per a 42 ajuts. En el darrer mes (del 12 d’abril al 12 de maig) ha estat de 38.505 euros, distribuïts en 106 ajuts. Aquest suport econòmic permet que la família faci compres setmanals per un valor i un període de temps que es determina segons els ingressos i la situació de cada cas. També s’ha multiplicat l’ús de targetes d’emergència. La mitjana dels mesos de gener i febrer va ser d’11 targetes. Del 12 de març al 12 d’abril (el primer mes de confinament) la xifra emesa van ser 41. Del 12 d’abril al 12 de maig (segon mes de confinament) s’han tramitat 51 targetes d’emergència, que beneficien 143 persones, de les quals 49 són menors. Aquest és un recurs que permet fer una compra immediata per atendre situacions de vulnerabilitat. És a dir, s’activa quan es detecta que una persona està en situació greu de falta d’aliments i els serveis socials realitzen de manera urgent una compra directa. En general, la partida econòmica destinada al conjunt d’ajudes, que poden ser de diferent tipus, com habitatge, infància, etc., s’ha dotat d’un 30 % més, arribant als 60.500 euros, sobretot, com s’ha comentat, per la compra de productes alimentaris.

La Paeria realitza 12.000 trucades a persones usuàries de la Teleassistència durant el confinament

El servei, que l'ajuntament ofereix gratuïtament, ha incrementat un 40% les trucades respecte al que és habitual S’han registrat 119 nous beneficiaris, amb la instal·lació de TAD o amb el nou servei telefònic gratuït 900 50 50 60 habilitat per reduir el risc de contagi amb visites domiciliàries no urgents L’Ajuntament de Lleida vetlla especialment per col·lectius vulnerables en l’actual estat d’excepcionalitat, com les persones grans que viuen soles El servei de Teleassistència, que l’Ajuntament de Lleida ofereix gratuïtament, ha realitzat 11.959 trucades a persones usuàries de la ciutat durant el període de confinament arran de la crisi sanitària per la Covid-19. Aquest volum de trucades s’ha registrat des que va començar l’estat d’alarma i fins el 21 d’abril. Habitualment, en un mes, es fan entre 8.000 i 9.000 trucades, pel que el creixement en el darrer mes ha estat d’un 40 per cert, que respon al reforç que s’ha fet telefònicament donada la situació d’excepcionalitat. Una dada a tenir en compte en les trucades rebudes, que és similar a la mitjana habitual –fluctuen entorn a les 3.500-, és la seva durada. El temps d’atenció de la trucada ha passat de d’1 minut 48 segons, de mitjana els mesos de gener i febrer, als 5 minuts (en concret, 4’58’’) la segona quinzena de març. És a dir, s’ha més que duplicat el temps que dura la trucada. Pel que fa a nous beneficiaris, a partir del 13 de març s’han registrat 119 altes –fins el 21 d’abril-. Els nous usuaris es distribueixen en dues tipologies: instal·lacions normals del TAD (29) i d’activació de la línia gratuïta 900 (90). D’una banda, si es requereix una alta urgent, es fa la instal·lació de forma habitual al domicili, accedint-hi amb les mesures de protecció corresponents. Si la persona no disposa de terminal i té una necessitat, s’ha habilitat un nou servei amb una línia gratuïta per atendre-la i evitar riscos de la visita domiciliària (veure desglossament a sota).