Manresa

Manresa es dota per primer cop d'un Pla Estratègic de l'Envelliment i la Dependència

La Regidora d'Acció i Inclusió SocialMariona Homs
El Govern de Manresa va aprovar per unanimitat el Pla Estratègic de l'Envelliment i la Dependència, un document que marca 40 accions per dur a terme en els pròxims cinc anys amb l'objectiu de millorar el benestar integral de les persones i d'avançar cap a un model de societat i de ciutat pensat per a tothom. El Pla parteix d'un compromís municipal aprovat en sessió plenària el 2017, com a resposta a una proposta formulada pel sindicat de Comissions Obreres (CCOO), però que degut a la pandèmia s'ha posposat, per raons òbvies, fins el darrer ple. La regidora d'Acció i Inclusió Social, Mariona Homs i Alsina, ens resumeix aquest pla: "Que les persones grans no se sentin soles, que puguin viure el major temps possible a casa seva i s'hi sentin còmodes, que els serveis que se’ls ofereixin siguin de qualitat, i que hi hagi més places públiques a les residències".  El document preveu 40 accions dins les quatre grans línies estratègiques. Cada una d'aquestes accions queda definida dins del Pla: se'n descriu el desplegament, el pressupost assignat, els responsables de tirar-la endavant i l'any previst d'implementació o execució. Cada acció compta també amb indicadors, a fi de poder efectuar un correcte seguiment i una avaluació final. En aquests moments, les accions compten amb un pressupost assignat global d'un milió d'euros, "que s'anirà augmentant a mesura que vagin sortint les necessitats", assegura Homs.

De la diagnosi n’han sortit accions que s’estructuren en quatre línies estratègiques. Una d’elles és donar impuls a la inclusió social comunitària per evitar, sobretot, que les persones grans se sentin soles i detectar riscos socials. Una segona actuació se centraa en dur a terme accions per procurar que la gent gran s’estigui el màxim temps possible a casa seva. Aquí hi entra en joc el Servei d’Atenció Domiciliària, que aquest 2021 ha incrementat el seu pressupost en més de 440.000 euros fins arribar als 1,2 milions. "En un any hem augmentat 17.000 hores, de 38.000 a 55.000 hores. Això implica una cobertura molt més gran", explica la regidora d'Acció i Inclusió Social.  La tercera línia estratègica consisteix en en tenir el màxim de places públiques en residències. S’hi inclou la cessió a la Generalitat dels terrenys del Xup on hi hauria d’anar una residència 100 % pública. «Necessitem més places públiques», demana Homs. Finalment el pla preveu garantir la qualitat dels serveis que es presten.

Per últim, Homs explica que es tracta d'un pla parcial: "La nostra idea és ajuntar la Ciutat amiga de les persones grans i aquest Pla d'Envelliment i fer un gran Pla per les persones grans des del pla de jubilació fins al final de la vida".

Per a més informació, aquí teniu el Pla d'Envelliment i Dependència.

• Mariona Homs: Manresa és pionera en crear un Pla Estratègic d'Envelliment i Dependència