Manresa

Manresa crea la primera cooperativa energètica empresarial del país a Bufalvent

Bufalvent crea la primera cooperativa energpètica empresarial del país
31 empreses de Manresa van signar aquest dimecres 2 de novembre la constitució de la comunitat energètica empresarial ‘Manresa Il·lumina’. La nova cooperativa, formada íntegrament per petites i mitjanes empreses industrials del Polígon Industrial Bufalvent, neix amb la voluntat d’aportar serveis per a la millora de la gestió energètica, ecològica i econòmica als seus socis, que podrà ser qualsevol empresa dins dels polígons d’activitat econòmica del municipi de Manresa.
 Es tracta d’una iniciativa pionera en el món empresarial a Catalunya i a l’estat per la seva envergadura i potencial. La comunitat energètica no té ànim de lucre. Tots els beneficis es traduiran en estalvi per als socis i funcionarà amb un règim totalment democràtic: un soci, un vot. Les instal·lacions energètiques seran propietat de la cooperativa, que s’encarregarà de construir, mantenir i gestionar les instal·lacions i l’energia produïda.

L’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, ha subratllat que la comunitat energètica de Bufalvent és la segona iniciativa que s’ha anunciat en pocs dies “per accelerar la transició energètica a la ciutat de Manresa”, després que el passat 17 d’octubre l’Ajuntament de Manresa i Aigües de Manresa fessin públic l’acord per crear una energètica pública.
 Es tracta, ha dit, de dos passos molt importants per fer front al model energètic vigent, basat “en els combustibles fòssils i en uns recursos que són finits” i que comporta “una forta dependència de les grans empreses productores i comercialitzadores”: “Ho estem veient ara, amb uns preus de l’energia altíssims que estan posant al límit moltes famílies i també les empreses, que perden competitivitat”.
 Al seu torn, el president de l’Associació d’Empresaris de Bufalvent, Bernat Ladrón de Guevara, també ha assegurat que “urgeix un canvi de model en moltes de les estructures que hem conegut fins avui, i el de l’energia n’és un” i ha afirmat que la nova cooperativa “posa les bases i vol ser un mirall per a cooperatives futures”.

Un procés iniciat amb el suport de l’Ajuntament de Manresa

Els antecedents a la creació de la comunitat energètica s’inicien el 2016 amb el projecte ‘Manresa en simbiosi’, una iniciativa que pretenia maximitzar l'eficiència en l'ús dels recursos disponibles per iniciar el camí cap a l'economia circular. Va ser impulsat per l'Ajuntament de Manresa, conjuntament amb l'Agència de Residus de Catalunya, i amb el suport econòmic de la Diputació de Barcelona i la col·laboració de l'Associació d'Empresaris del Polígon Industrial de Bufalvent i la Fundació CTM. Posteriorment, s’hi va afegir el Consell Comarcal del Bages com a ens coexecutor i en els darrers temps els Ajuntaments de Sallent i Sant Fruitós de Bages.
 Al 2020, es va iniciar el servei de gestió energètica com a part del servei de simbiosi industrial al polígon de Bufalvent, sempre amb el suport de la Diputació de Barcelona, per assistir als empresaris i decidir sobre l'estalvi de despesa en consums energètics. Així, es va encarregar a l’empresa Simbiosy una diagnosi del potencial de generació d’energia solar fotovoltaica a les cobertes de tot el polígon de Bufalvent i es van estudiar els consums de les empreses.