Manresa

70 anys després del seu afusellament, la ciutat de Manresa commemora el 15-O

• Jordi Fàbrega en un moment del seu discurs
  • Detall de la plaça amb les ofrenes florals dipositades al peu de la placa
La plaça Lluís Companys de Manresa va ser, un any més, el lloc indicat per commemorar l'aniversari de l'afusellament del president màrtir. Prop de 300 persones van acudir a la cita que consistia, com ja és tradicional, en una ofrena floral de diferents entitats i partits polítics.

L'acte, organitzat per la Fundació Independència i Progrés va començar a les 8 del vespre i va comptar amb la presència de Jordi Fàbrega, alcalde de Sant Pere de Torelló i portaveu de Decidim.cat, que va fer un abrandat parlament de marcat to independentista. Després es va procedir a una lectura de poemes i textos, entre els quals el manuscrit descobert recentment per Joaquim Aloy a Amsterdam, que va fer posar la pell de gallina a tothom, en el qual Carme Ballester, la segona dona de Lluís Companys, relata la detenció del President i com es va assabentar del tràgic final. L'ofrena floral pròpiament dita va anar acompanyada d'una breu actuació musical a càrrec de la violoncelista Anna Soler. I en acabat tothom va cantar Els Segadors. Va ser un acte, doncs, amb un format curt, però una forta càrrega simbòlica. Per part d'Esquerra, van fer l'ofrena el president comarcal, Lluís Oliveras, l'alcaldessa de Santpedor i diputada al Parlament, Laura Vilagrà, el regidor de Via Pública de l'Ajuntament de Manresa, Joan Vinyes, i el president de la Secció Local de Manresa i candidat a l'alcaldia, Pere Culell

Lluís Companys i Jover (1882 - 1940) va ser el primer president del Parlament de Catalunya (1932-1933), ministre del govern espanyol (1933) i president de la Generalitat de Catalunya (1934-1940). També va ser president d'Esquerra Republicana de Catalunya entre el 1933 i el 1934. És l'únic president democràtic de tot Europa assassinat pel feixisme. Setanta anys després, el govern espanyol encara no ha anul·lat el consell de guerra que va dictar-ne l'afusellament.