Manresa

Jaume Torras: "l'objectiu principal és treballar per que la crisi s'acabi per tothom"

Jaume, Torras, tinent d'alcalde, Manresa, transparència, recursos humans
Entrevista a Jaume Torras i Oliveras, setè tinent d’Alcalde i regidor de Recursos Humans I Transparència de l’Ajuntament de Manresa.
Llicenciat en informàtica i postgrau en economia i direcció d'empreses. És analista de sistemes Informàtics, ha tingut diferents ocupacions sempre dins del sector financer. Col·labora amb Amnistia Internacional, Intermón Oxfam, Metges sense Fronteres i ANC.

• Explica’ns una mica la teva trajectòria professional.
Sempre he estat treballant com a informàtic en una entitat financera realitzant tota mena de feines, des de programador a cap de sistemes, i tot i que professionalment mai he canviat de d'empresa, sí que he viscut forces canvis dins de la mateixa, des de Caixa Manresa a BBVA, passant per Caixa d’Estalvis de Catalunya Tarragona i Manresa, Catalunya Caixa i Catalunya Banc, però sempre en l’entorn informàtic fins que vaig entrar en política.

• Quan vas decidir fer el salt cap a la política i formar par de la llista d’Esquerra?
Sempre he estat militant d’esquerra donant suport, en llistes, ajudant en diferents temes, amb èpoques més involucrat que d’altres. Ja cap als anys 90 anava al carrer Sobrerroca amb l’Ignasi Perramon, el Carles Esclusa i el Magí Mas, però fins ara no havia fet mai el pas d’anar a una posició tant alta, sempre havia estat en llistes de suport i en números sense possibilitat de sortir. A més no comptava entrar-hi. Hi ha unes fotos on es veuen sis persones molt contentes  –referint-se a la nit electoral– i una altra de preocupada. Era jo. Llavors tothom em felicitava, però no m’ho acabava de creure.

• Com vas acabar ocupant la setena posició de la candidatura?
Algun cop havia estat col·laborant amb temes de programa i un moment determinat em van demanar si podia anar una mica més amunt. Al partit hi ha una comissió de llistes que va decidir que ocupés la setena posició i no hi vaig fer cap objecció. De fet no pensava que obtinguéssim set regidors.
Una de les coses bones d'Esquerra és que la majoria dels que escullen qui va a la llista no en formen part, de manera que es procura una certa independència. Crec que s’hauria d’homenatjar a militants com el Jordi Torra perquè ha treballat molt pel partit, per exemple, formant part d’aquesta comissió i mai ha volgut formar part de les llistes. Crec que s’han d’explicar més coses del partit que de mi, perquè hi ha molts militants realment implicats amb el partit i amb Manresa, que fan que les coses tirin endavant.

• Què vas sentir quan vas saber que series regidor?
Incredulitat. I hi ha imatges que ho constaten.
El primer que vaig fer és avisar la meva família que allò que no podia ser, era. Havia fet els meus càlculs i no em sortien més de cinc regidors. Sis com a molt, encara que el Marc Aloy, sempre optimista, estava convençut que en trauríem més.

• Ara estem al govern en coalició amb Convergència, com veus aquesta convivència?
És una convivència que es va treballant. Són maneres de fer diferents i estem buscant el punt en comú de treball. Res que no passi en altres situacions semblants. Organitzacions diferents sempre vol dir maneres de fer diferents. Convivència que cal treballar dia a dia.

• Quins objectius et vas plantejar com a futur regidor?
Són dos moments diferents. El primer, amb el pacte de governabilitat, ens manteníem a l’oposició donant suport i realitzant tasques de suport, en el meu cas, a en Josep Maria Sala, i així veure la dinàmica del govern, ja que des del partit se’ns demanava com veiem la possibilitat de formar-ne part al cap d’un temps, de manera que els meus objectius eren els del partit: analitzar la situació i veure com de realista era el formar un govern en coalició un cop descartat un pacte d’esquerres.
El segon moment, ja al govern, els objectius són diversos. A Recursos humans no hi ha massa secret: gestió amb respecte i exigència.
Pel que fa a transparència, estem treballant coordinadament amb la resta de departaments per a poder posar tota la informació a l’abast del ciutadà, complir la llei i poder assolir tots els indicadors de transparència. De moment complim al cent per cent amb la referència actual, que s'anomena Infoparticipa, i ara anem pels indicadors específics de la llei de transparència, que tenen un major abast. L'objectiu és assolir un bon resultat en l'avaluació que el Síndic de Greuges ens haurà de fer, segons estableix la Llei de Transparència.
Més enllà de les obligacions legals, l'objectiu és fer pedagogia de què vol dir transparència, perquè hi ha una gran confusió. És una tasca complicada. Per una banda tenim la llei de protecció de dades, i per l’altra, la llei de transparència, que haurien de conformar una sola llei, ja que a la pràctica és difícil saber com s'ha d'actuar en cada cas. En cas de dubte, preval la de protecció de dades, ja que per donar una informació sempre s’hi és a temps. Transparència tampoc vol dir colgar d'informació a la ciutadania. El repte és trobar la quantitat d'informació, la forma i el moment, que s'ajusti a cada requeriment. Sempre hi haurà qui voldrà entrar en el detall de qualsevol document, fer una auditoria permanent a l'Ajuntament. Evidentment tothom hi té dret, però l'habitual és que facilitem aquella informació resumida o de petit detall, que permet resoldre dubtes, explicar que es fa i, en darrer terme, fer confiança a la feina que es fa des de l'Ajuntament.

• Com definiries les regidories de Recursos Humans i de Transparència?
Són dues regidories diferents perquè tenen la seva pròpia dinàmica. Recursos humans requereix molta gestió i molt treball intern. Transparència és complir la legalitat, anar més enllà i fer pedagogia.

• Preferiries tenir una regidoria en comptes de dues?
Per feina, evidentment, però també és cert que hi ha regidories que per si soles tenen un volum de feina igual o superior a aquestes dues juntes.
De fet, la vicepresidència de l’àrea d’hisenda, que no és una regidoria, comporta tanta o més feina que Recursos Humans i Transparència, de manera que ser tinent d’alcalde de l’àrea d’Hisenda i Governació fa que a la pràctica siguin tres regidories.
Si hagués d’escollir una regidoria seria la de transparència perquè està més vinculada a la meva formació professional com a informàtic, i, a més, comporta canvis que espero que acabin modificant la percepció que es té de la política i dels polítics.

• Quins fets/accions destacaries de la regidoria des que la presideixes?
Una de les coses per les quals estem treballant és per la interoperabilitat, és a dir, que qualsevol ciutadà que s’adreci a una administració no hagi de portar informació d’altres administracions. Això vol dir que si l’Ajuntament de Manresa requereix qualsevol document de la Generalitat, de la Diputació o de l’Estat, amb la pertinent autorització del ciutadà, pugui disposar d’aquest. No és nou, però ara hi volem donar un fort impuls.
A nivell de Transparència, l’aprovació de l’ordenança i allò que se’n deriva, encaminar l’administració cap a un menor ús de la informació sobre paper i una major informatització, ja sigui directament des d'Internet o a través de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà. En aquest sentit la implantació massiva de la identitat digital des del mòbil és un objectiu clar de mandat.
Val a dir, però, que per sobre dels projectes, l’objectiu principal és treballar perquè tothom pugui tirar endavant i que la crisi s'acabi per a tothom.

• Per finalitzar i trencar un mica amb la línia, quines són les teves aficions?
M’agrada aprendre, llegir i escoltar. També fer caminades i la vida familiar.