Maresme

Posicionament de la Federació Comarcal d’Esquerra Republicana al Maresme sobre els certàmens de bellesa

Davant la imminent celebració dels certàmens de bellesa Miss Món i Míster Internacional Espanya al  municipi de la nostra comarca, Pineda de Mar, els dies 17 i 18 de juny, la Federació Comarcal d’Esquerra Republicana al Maresme i Jovent Republicà Maresme Baix Besòs volen fer públic el seu posicionament a través d’aquest comunicat.

Els certàmens de bellesa són esdeveniments en què es valora dones i homes pel seu aspecte físic i que perpetuen cànons de bellesa que contribueixen a la pressió estètica, amb les greus conseqüències que se’n deriven.

El Parlament de Catalunya el març d’aquest mateix any va reconèixer, en una moció presentada per ERC i aprovada amb els vots favorables també del PSC, que la pressió estètica té “conseqüències extremes sobre la salut física i mental, especialment de les dones, que es manifesta en diverses malalties mentals, inclosos els trastorns de la conducta alimentària”.

La salut mental i emocional, especialment entre el jovent, és un problema greu de país, i és per això que el Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya va anunciar entre les seves primeres mesures el Pla Nacional de Salut Mental i Emocional. Segons dades del Departament de Salut l’any 2020, la situació és tan greu que s’ha detectat un increment del 127% en trastorns d’ansietat, del 22% en Trastorns de la Conducta Alimentària, i d’un 195% en temptatives de suïcidi.

Sobre els efectes en els Trastorns de la Conducta Alimentària en concret, especialment en dones joves, l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia de Catalunya xifra en un 47% el percentatge de dones d’entre 12 i 16 anys que es volen aprimar, i en un 41% les que alguna vegada han fet dieta pel seu compte sense supervisió mèdica.

És per això que el Parlament de Catalunya, en la moció abans esmentada, va fer una crida als sectors implicats en el món de la imatge i a les administracions públiques a no promocionar aquests cànons de bellesa i a no contribuir a la pressió estètica. I és en aquest sentit que els republicans consideren que el govern municipal de Pineda de Mar surt del consens en promocionar aquesta mena d’esdeveniments al municipi i, a més, dedicar-hi tant recursos públics propis com de provinents de la Generalitat de Catalunya a través de la taxa turística.

La Federació Comarcal d’Esquerra Republicana al Maresme rebutja i es manifesta totalment en desacord amb la celebració d’aquest certamen, que va en contra dels valors que defensa el partit i de les polítiques feministes que impulsa. Els republicans consideren que cal erradicar els estereotips imposats pels cànons de bellesa i que cal promoure la visibilitat dels cossos diversos, evitant la hipersexualització, especialment en menors.

Per tot això, la Federació Comarcal d’ERC al Maresme ha elaborat petites càpsules de vídeo en format story d’Instagram de quinze segons cadascuna per conscienciar dels riscos per a la salut tant física com mental associats a una pressió estètica intensa, sobretot entre les noies adolescents i joves. Aquesta petita campanya es podrà seguir i compartir des de les diferents xarxes socials tant d’ERC al Maresme com d’ERC Pineda.