Martorelles

Carta de l'alcalde a la ciutadania durant la crisi Covid19

Alcalde Marc Candela
Veïnes i veïns de Martorelles, ja fa tres setmanes que va començar la crisi del Covid-19. Portem tres setmanes de confinament. Tres setmanes molt dures per a tothom, que estan provocant una greu crisi sanitària, social i econòmica, tant a tot el país com al nostre estimat poble. Diuen els experts que portem la meitat del confinament, que segurament durarà fins a finals d’abril. Crec que és el moment de fer un resum de tot el que hem fet des de l’Ajuntament de Martorelles.

Els primers dies, l’equip de govern, en ple contacte amb l’oposició, vam decidir prendre un seguit d’accions. La primera acció va ser la de garantir que l’Ajuntament seguia treballant via telemàtica per a garantir el servei públic, enviant tots els treballadors i treballadores a casa i garantint que poguessin treballar-hi. D’altra banda, accions sanitàries com l’ajut al CAP i a la residència d’avis, d’assegurar-nos del benestar dels usuaris i usuàries del Centre de Suport a la Llar i de la gent gran que viu sola fent-los trucades a tots. També accions com el tancament d’espais comuns i la desinfecció de la via pública. En l’àmbit social, garantint que arribessin les beques menjador, els ajuts en alimentació i serveis de benestar i família, l’atenció, seguiment i acompanyament de les persones que contrauen la malaltia, o activant un grup de voluntariat (moltes gràcies, per cert) amb més de 40 persones que ja porten realitzades més de 1600 mascaretes, o animant a la infància del nostre municipi i celebrant els seus aniversaris amb la col·laboració de la policia local.

Així mateix, vam començar a decidir les primeres mesures econòmiques per ajudar a les famílies, pimes i autònoms. És per això que el dimecres 18 de març vam fer públic que l’Ajuntament estava analitzant els possibles ajuts que es realitzarien. Sóc conscient del neguit per a moltes persones de la seva situació econòmica però primer havíem de garantir l’atenció sanitària i social i, alhora, analitzar bé i amb el consens de tots els grups municipals les mesures econòmiques a prendre, tenint en compte que hi haurà famílies que ho patiran intensament, altres lleugerament o temporalment i d’altres que tindran la sort de no partir-ho econòmicament.

Des del dijous 19, cada dijous ens hem reunit tots els regidors i regidores per fer-los extensius de la situació i decidir mesures conjuntament. A la primera reunió, es van explicar a l’oposició totes les accions que havíem fet i totes les que s’estaven analitzant i es volien fer. També en aquesta reunió i en la del dia 26, es van explicar les gestions que s’estaven realitzant amb l’Organisme de Gestió de Tributs (ORGT) de la Diputació per poder ajornar el pagament d’alguns tributs.

Al cap de pocs dies de la primera reunió, van començar a haver-hi comentaris i posts a les xarxes socials intentant treure rèdit polític de les possibles accions que s’estaven estudiant des de l’Ajuntament. És per això que vaig demanar a tots els partits polítics que analitzessin les possibles accions i que ens les fessin arribar via document de proposta, per així poder-les debatre tots els regidors i regidores.

La primera proposta en arribar va ser el dia 30 d’abril des del PSC en l’àmbit tributari. Pel que fa als Comuns, la van presentar el dia 31 al vespre, i el dia 1 d’abril des d’ERC van presentar les seves propostes socials i tributaries d’ajornament dels terminis.
La reunió de tots els regidors i regidores per a debatre les propostes es va fer el dijous 2 d’abril. En aquesta reunió, es va traslladar a l’oposició que el mateix dia l’Ajuntament de Martorelles acabava d’aprovar una línia d’ajut en subvencions per a les famílies agreujades per l’emergència. Quant a les propostes de tots els partits, es van analitzar una per una i decidint per majoria si s’acceptaven o no. Era igual si la proposta era d’ERC o era del PSC, Comuns o d’UxM; si tenia el suport de la majoria, l’Ajuntament miraria de tirar-la endavant.

Quant a les propostes del PSC, es van acceptar totes, com per exemple la proposta d’ajornar el pagament de tributs i que es cobressin a partir del dia 11 de cada mes, atenent que les percepcions econòmiques d’atur s’ingressen el 10 de cada mes.
Pel que fa a les propostes dels Comuns, algunes eren impossibles d’aplicar i ells mateixos ho van acceptar, doncs moltes de les propostes eren per a grans ciutats. Altres propostes ja s’estaven realitzant i altres es van acceptar. Finalment, també hi va haver la proposta d’eximir del rebut de l’aigua a tota la ciutadania de Martorelles mentre durés l’emergència. Aquesta darrera no va ser aprovada per 10 dels 11 regidors de l’Ajuntament i, en tots els casos, perquè s’entenia que, d’una banda, hi ha ciutadania que per sort hi pot fer front i aquella que no, l’ajuntament els podria ajudar; i d’altra banda, aquesta proposta no fomentava un consum responsable d’un bé escàs com és l’aigua.

Vàrem acabar la reunió amb tots els regidors i regidores molt satisfets ja que vàrem aconseguir fer una gran feina que esperem que en els propers dies es materialitzi fent públics un segon i tercer paquet d’accions i ajuts, tant pel que fa a mesures tributàries d’ajornament com a ajuts a autònoms i comerciants.

Quina, però, va ser la meva sorpresa en veure missatges a les xarxes socials i en cadenes de WhatsApp des de les files dels Comuns tergiversant interessadament la decisió majoritària de no eximir del cobrament de l’aigua, amb un tall d’una entrevista feta per Vallès Visió que jo mateix vaig publicar. Vull aclarir també el que diuen que ens han allargat la mà i predisposat a col·laborar; no vull entrar en debats gens importants en aquests moments, però qui sempre ha allargat la mà a tots els regidors de l’oposició, i als Comuns com a oposició que són, ha estat un servidor, i no pas al revés.

Crec que la situació al país i al poble és prou greu com per a treballar conjuntament tots i totes. És per això que continuaré actuant igual i convidant els regidors i regidores de l’Ajuntament de Martorelles, indistintament del seu color polític, a treballar plegats per a trobar les millors solucions per a la nostra ciutadania, ara i quan passi l’emergència, amb l’objectiu d’ajudar a cada família, autònom i empresa de Martorelles per sortir-nos-en tots plegats.

Moltes gràcies,

Marc Candela