Mataró

Totes les notícies

Esquerra Republicana de Mataró estem al costat de les famílies afectades per l'assetjament de la Sareb i exigim la suspensió del desnonament i un lloguer social

La setmana passada es va conèixer als mitjans de comunicació la problemàtica que vivien una seixantena de veïns de Mataró, que viuen al bloc de pisos situat al Carrer Sant Jordi número 23, assetjats per una avís de desnonament per a principis de novembre. La propietat dels pisos és de la Sareb, que s’ha negat a negociar contractes de lloguer amb les famílies afectades, moltes d’elles ateses a Serveis Socials i amb informe de vulnerabilitat. L’actuació de la Sareb vulnera la llei 1/2022 per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge. Mataró és un dels municipis de Catalunya on la Sareb té més propietats. Més de 240 habitatges. A mitjans de 2021 l’Ajuntament va aconseguir un acord amb la Sareb per la cessió de 15 habitatges, cosa que considerem clarament insuficient atesa l’emergència social de la nostra ciutat. Una xifra ridícula comparada amb altres ciutats (Santa Coloma de Gramenet 220 habitatges, Badalona 220, Barcelona 200, Sabadell 80…). Al maig vam presentar una proposta per reclamar al Govern Municipal que negociés i exigís a la Sareb una cessió de les propietats que el banc dolent té a Mataró. Cal recordar que la Sareb és una empresa pública, i que amb diners públics s’han rescatat i pagat aquests immobles. És per això que des d’Esquerra Republicana de Mataró: - Volem mostrar tot el nostre suport a les famílies afectades per aquesta situació d’assetjament immobiliari totalment injustificable. Farem totes les gestions que estiguin a les nostres mans tant a Mataró, al Parlament de Catalunya i al Congrés dels Diputats per resoldre aquesta situació.   - Denunciem que la Sareb incompleix les normatives vigents en matèria d’habitatge, com la llei 24/2015 o la llei 1/2022 per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge.  - Exigim a la Sareb a que suspengui el desnonament i negociï amb les famílies un lloguer social.   - Reclamem al Govern Municipal i a l'alcalde David Bote que es posicioni al costat d’aquestes famílies, afectades per les males pràctiques de l’empresa pública Sareb, i negocii urgentment la cessió dels immobles de la Sareb a l’Ajuntament de Mataró.

Esquerra Republicana de Mataró reivindica la revolució de l’esport femení amb Anna Caula, Mireia Mata, Galia Dvorak i Dori Apolo

Dimarts passat va tenir lloc, a l'Ateneu de la Fundació Iluro, la taula rodona "La Revolució de l'Esport Femení", organitzada per Esquerra Republicana de Mataró Tal i com va dir la secretària de Feminisme i Igualtat local, Sílvia Saiz, durant la benvinguda a l'acte: "cal que ens conjurem per continuar avançant cap a una societat més lliure i igualitària, i això passa també per la revolució que està transformant l'esport femení". La taula rodona va comptar amb Anna Caula, Secretària General de l'Esport i l'Activitat Física de la Generalitat de Catalunya; Mireia Mata, Secretària d'Igualtat de la Generalitat de Catalunya; Gàlia Dvorak, jugadora del CN Mataró, professional de Tennis Taula (4 vegades olímpica i 7 vegades campiona d'Espanya) i Dori Apolo, excapitana del CE Mataró, exjugadora de la Superlliga femenina i campiona de Catalunya i Espanya de llançament de javelina. Entre els assistents s'hi va poder veure esportistes, entrenadors i membres de diversos clubs esportius de la nostra ciutat. La taula rodona va ser moderada per la presidenta d'Esquerra Republicana de Mataró, Anna Salicrú, que va destacar l'evolució que durant els darrers anys s'ha viscut en l'esport femení. Salicrú va dir que "el 2001 hi havia 104.000 dones federades; el 2011 130.000 i el 2021 163.000. En 20 anys han crescut més del 50%, això és un èxit, però no ens podem aturar fins a aconseguir la igualtat", recordant que les llicències esportives de dones representen el 27% del total de Catalunya. Anna Caula va destacar la intensa tasca que s'està fent des de la Generalitat de Catalunya per impulsar l'esport femení: "la gran demanda que ens arriba és la feina per a la visibilitat i la necessitat de generar referents. D'això es va tractar l'acte que va tenir lloc a Tarragona la setmana passada: #EntreTotesTot. Més de 3.000 persones es van reunir per reivindicar la força de l'esport femení". Per la seva banda, Mireia Mata va reflexionar sobre el paper dels mitjans i la representativitat de les esportistes: "Sovint quan els mitjans parlen de les dones, aquestes, se senten privilegiades.

Esquerra Republicana demanem un Ple Extraordinari per debatre la gestió de l'episodi d'aiguats que va viure Mataró

El passat divendres 16 de setembre Mataró va patir, com altres municipis del país, un intens xàfec que va provocar múltiples danys materials, algun ferit i situacions d’alt risc per a les persones.  Si bé és cert que el Maresme és una comarca acostumada a aquestes pluges torrencials, l’episodi del passat divendres 16 va causar una commoció col·lectiva. Les dades indiquen que la pluja va ser molt concentrada, i en poc temps es van registrar fins a prop de 100 litres per metre quadrat en alguns punts de la ciutat, mentre que a d'altres la pluja va ser inferior. Protecció Civil, ja el divendres al matí, havia activat el Pla Inuncat per tal que els Ajuntaments adoptessin els protocols d’actuació pertinents, de la mateixa manera que s’havia fet des del Meteomar (servei meteorològic del Maresme). L’Ajuntament va activar en fase d’Alerta el Pla d’Actuació Municipal per inundacions al migdia, en previsió del que pogués passar. Malgrat això, es van viure episodis de caos i perillositat. Sense anar més lluny a la tarda es van registrar 86 trucades al servei d’emergències, trucades totes elles derivades de la tempesta. Hi va haver escoles afectades, pavellons i d’altres equipaments municipals, i diverses cases van patir desperfectes. L’aigua va inundar carrers, el clavegueram es va desbordar i va provocar nombrosos desperfectes a vivendes i locals comercials. La inundació del pas subterrani del Cargol és la imatge més perillosa i alarmant dels efectes d’aquestes tempestes: vehicles i persones atrapades per l’efecte de l’aigua a zones inundables. Això exemplifica la necessitat de revisar els protocols d’actuació en aquests casos.  Posteriorment, el dimart 20 de setembre, es va fer una reunió on van participar membres del govern, grups municipals i tècnics de l’Ajuntament, on es va fer una exposició de les conseqüències dels aiguats i també un primer anàlisi compartit. El govern va comunicar a la reunió que considerava que el sistema havia funcionat correctament, els mitjans havien estat suficiens i no va informar als grups municipals amb detall de quins eren aquests mitjans.

Esquerra Republicana celebrem l'atorgament del títol de filla adoptiva de Mataró a Consol Nogueras i Seda, primera regidora de Mataró

Ahir va tenir lloc l'acte institucional per l'atorgament del títol de filla adoptiva de Mataró a Consol Nogueras i Seda, després que el Ple del 3 de març va aprovar atorgar el títol pòstum a qui va ser la primera regidora de Mataró (1934-1939) per Esquerra República de Catalunya (ERC) durant la Segona República. L'anunci arribar tres anys després que el Consell Municipal d'Igualtat Home-Dona proposés a Consol Nogueras i Seda perquè fos ella la primera dona a incorporar-se a la Galeria de Mataronins i Mataronines Il·lustres. I quan simultàniament, el Grup Municipal d'Esquerra Republicana - MES va proposar que el Consell de Nomenclàtor estudiés la idea que la primera regidora del consistori mataroní tingui un espai que porti el seu nom a l'edifici de l'Ajuntament. Aquest reconeixement, i la seva incorporació a la Galeria de Mataronins i Mataronines Il·lustres, no va ser considerat per part del Govern Municipal, que es va escudar en la interpretació del Reglament d'Honors i Distincions anacrònica (ja que la Consol Nogueras i Seda no va néixer a Mataró tot i que va desenvolupar-hi part de la seva vida social i política). En aquest sentit, des d'Esquerra Republicana considerem que principalment hi va haver una manca de voluntat política. [Nota del context] Ara, però, celebrant que s'hagués atorgat el títol pòstum de Filla Adoptiva de Mataró a Consol Nogueras i Seda, i que ahir poguéssim gaudir amb els seus amics i família d'un homenatge a una dona que ens va ensenyar molt i de la qui avui en dia encara continuem aprenent. La Consol a més de ser una referent és una pionera del municipalisme català, i per això des d'Esquerra Republicana, orgullosos, continuarem reconeixent la seva figura arreu. ––––––––––––––- - Consulteu aquí la biografia de Consol Nogueras i Seda, feta per la històriadora Margarida Colomer amb la Fundació Josep Irla  - Consulteu aquí la reproducció de l'acte institucional per l'atorgament del títol de filla adoptiva de Mataró a Consol Nogueras i Seda  - Consulteu aquí la reacció de la Presidenta Local, Anna Salicrú, després de l'atorgament del títol de filla adoptiva de Mataró a Consol Nogueras i Seda  - Consulteu aquí la galeria d'imatges de l'acte institucional per l'atorgament del títol de filla adoptiva de Mataró a Consol Nogueras i Seda

Inaugurada l’exposició Pioneres del Municipalisme Feminista a Mataró

El passat dimarts 13 de setembre Esquerra Republicana de Mataró una cinquantena de persones va assistir a la inauguració de l’exposició “Pioneres del Municipalisme Feminista”, que ha elaborat al Fundació Josep Irla. La inauguració es va fer a la Sala d’Actes de la Biblioteca Popular, on romandrà l’exposició fins al dia 27 de setembre.  En aquest acte d’inauguració Anna Salicrú, presidenta d’Esquerra Republicana de Mataró, ha destacat la importància de les primeres regidores del país, escollides a les eleccions del 1934. Una d’aquestes primeres 4 regidores va ser Consol Nogueras i Seda, escollida a Mataró, cosa que els republicans consideren un “orgull immens que hauríem de reivindicar amb molta més força com a Ajuntament de Mataró”. L’acte també ha servit per homenatjar a les primeres regidores de Mataró un cop recuperada la democràcia, algunes de les quals van ser presents a l’acte.  La presidenta Anna Salicrú va destacar que “a les eleccions de 1979 van ser escollides 2 regidores, i hem anat augmentant fins les eleccions del 2019, en que vam ser escollides 14 regidores, més regidores que regidors”.  Malgrat això, Salicrú ha manifestat que “a Mataró encara tenim assignatures pendents, però hem de felicitar a les regidores que al llarg d’aquests anys no heu baixat els braços i heu obert les portes a trencar el sostre de vidre”. Josep Vall, director executiu de la Fundació Josep Irla, ha reivindicat la importància de la lluita per la memòria històrica també en clau feminista. Vall ha apuntat que "Fa 15 anys vam descobrir que hi havia moltes dones a reivindicar, fins llavors no coneixíem la figura de les quatre primeres regidores escollides democràticament a Catalunya, entre les quals hi ha també la primera alcaldessa de Catalunya, Natividad Yarza, i la Consol Nogueras i Seda com a primera regidora a Mataró". Finalment, Vall ha clos la inauguració de l'exposició Pioneres del Municipalisme Feminista amb una cita de Montserrat Roig: "Si hi ha un acte d'amor, aquest és la memòria".

11 de setembre: avancem cap a la llibertat!

Un any més des d'Esquerra Republicana de Mataró desitgem a tots els mataronins una bona Diada Nacional de Catalunya i sortim als carrers per reivindicar la llibertat i la República Catalana. De bon matí, una representació de la Secció Local va assistir a l'ofrena floral al monument de Rafel Casanova amb motiu de la Diada del 2022. També bona part de la militància mataronina va ser present a les diverses manifestacions i activitats de la Diada que es van celebrar durant la tarda a la capital del país. Per avançar per la llibertat, per continuar conquerint drets i per avançar cap a la independència i la Republicana Catalana. Des de Mataró, sempre hi som.  Manifest d'Esquerra Republicana de Mataró a l'ofrena floral al monument de Rafel Casanova amb motiu de la Diada del 2022 llegit per Joaquim Camprubí, regidor d'Esquerra Republicana i candidat a l'alcaldia de Mataró, i Regina Rigau, Jovent Republicà. Enguany es compleixen 308 anys de la caiguda de Barcelona a mans de Felip V, cosa que suposà, la pèrdua de les llibertats i autogovern del nostre país. Des d’aquell 11 de setembre del 1714 han passat moltes coses al nostre país.  Han estat molts els governs i ministres espanyols que han volgut acabar amb la nostra llengua. Hem viscut molts anys sota dictadures que volien fer-nos desaparèixer. I han estat moltes les catalanes i catalans que han patit la repressió en la seva pròpia pell. Però malgrat tot, seguim aquí. Ja fa anys que l’estat espanyol va tancar la porta a les aspiracions del poble de Catalunya. Unes aspiracions nacionals però també socials, que garantissin la cohesió de la nostra societat i un progrés compartit. Els últims anys l’estat espanyol ha tombat diverses lleis socials aprovades al Parlament de Catalunya: la Llei contra els desnonaments; la Llei contra la pobresa energètica; la Llei d’impostos als habitatges buits o la Llei d’impostos als bancs en són 4 exemples, però podríem posar-ne desenes i desenes.

Aprovada la proposta d'Esquerra Republicana per oferir una línia d’ajuts al comerç perquè s’adaptin al requeriment del decret d’estalvi energètic

El passat dijous va tenir lloc el Ple de setembre de l'Ajuntament de Mataró. Abans, però, considerem que cal destacar algunes qüestions prèvies. A la Junta de portaveus es van aprovar diverses mocions. Des d'Esquerra Republicana vam presentar una declaració per promoure l'ús d'un llenguatge clar en totes les comunicacions oficials de les administracions. En aquest sentit, es demanarà a les administracions que facin totes les modificacions necessàries perquè la informació i les notificacions es facin en un llenguatge clar i entenedor per a la ciutadania. El text es va aprovar amb els vots favorables del PSC, En Comú Podem, ERC i Junts per Mataró i els vots en contra de Ciutadans. Consulteu aquí la proposta. N'hi ha també un parell a destacar. Una d'elles, presentada pel PSC, i seguint una demanda que des d'Esquerra Republicana havíem portat al Ple no fa gaires mesos, va acordar crear una taula de treball amb els municipis implicats i insta a l'ACA i la Diputació a augmentar els recursos econòmics per recuperar la riera d'Argentona. L'altre, buscava obrir l'N-II al mar, una proposta que també hem debatut i aprovat en diverses ocasions. Al Ple de setembre es va dur a votació l'aprovació inicial de l'obligatorietat de destinar el 30% d'habitatges de noves promocions a protecció oficial. Una demanda que feia temps que hi havia al conjunt del consistori. En aquest sentit, Francesc Teixidó, portaveu del Grup Municipal d'Esquerra Republicana - MES Mataró, va apuntar que "Ni el govern Espanyol ni el govern de Catalunya inverteix en habitatge en relació amb la mitjana europea. L'ajuntament no pot fer-se càrrec de tot aquest esforç, però sí que aquelles coses que depenen de l'administració municipal, com és el cas, s'hagués pogut mostrar una mica més de diligència". També es va aprovar el Pla d'Acció Mataró Agenda Urbana 2030; un document participatiu que ha comptat amb aportacions de la ciutadania per escriure el futur de la ciutat.

Esquerra Republicana denuncia el mal estat del Parc Forestal de Mataró

Un dels privilegis dels quals gaudeix Mataró és de la seva excepcional ubicació. La ciutat de Mataró està entre la serralada litoral, rieres i mar. Això ens permet gaudir d'un entorn que ben segur cal preservar i posar en valor. Entre molts dels espais verds que tenim ben a prop trobem el Parc Forestal i que forma part del Parc del Montnegre Corredor. Un indret a tocar de la mateixa ciutat però ja envoltat de verd, que compta amb espais de dinamització com pot ser el Bosc Vertical, àrees de pic-nic i també un espai de restauració. Aquests dies a les xarxes socials, també a alguns mitjans de comunicació local i per informacions rebudes directament a Esquerra Republicana, hem pogut veure un seguit de reivindicacions referents tant de la zona forestal com dels equipaments que hi ha. Algunes d’aquestes reivindicacions o denúncies són les següents: - Lavabos públics amb una antiguitat de més de 50 anys, en mal estat i inaccessibles a persones amb mobilitat reduïda. - Papereres sovint trencades i sense opció de reciclatge. - Les taules de pícnic i altres elements com baranes trencades que suposen un perill especialment pels infants - Fonts en mal estat, amb pèrdues d’aigua i que malbaraten un recurs escàs, en un moment especialment delicat com a conseqüència de la sequera.  - Zones verdes i d’arbrat i poc cuidades. - Manca d’itineraris per persones amb mobilitat reduïda. - Inexistència d’itineraris i de senyalització adaptada a persones amb dificultat visual. En definitiva, un seguit d’elements que fan que el Parc Forestal es trobi en un estat de deixadesa i que impedeix poder disfrutar-lo d’una manera adequada. Des d’Esquerra Republicana de Mataró considerem que és inacceptable que aquest espai privilegiat i molt concorregut pels mataronins que volen gaudir de la natura, d’una vista panorámica de la nostra ciutat, fer celebracions, practicar esport o passejar amb amics o família, es trobi en aquest estat. Sovint hem defensat que el manteniment de la via pública és un element clau per cuidar la nostra ciutat, i avui exposem al Ple Municipal un nou cas de falta de manteniment, deixadesa i inacció per part d’aquest Govern.

Esquerra Republicana proposa oferir una línia d'ajuts al comerç per adaptar-se als requeriments del decret d'estalvi energètic

A començaments d'agost, i en línia amb els objectius de la UE per a reduir el consum de gas a Europa fins a un 7% durant els mesos que venen, el Govern de l'Estat Espanyol va aprovar un pla d'estalvi energètic que inclou també part del sector privat (per ara només empreses). La idea del Govern de l'Estat Espanyol és la de reduir el consum de gas i augmentar les reserves de combustible de cara a un hivern incert en aquest sentit. Algunes de les mesures es refereixen a la regulació dels termòstats (27º C a l'estiu i 19ºC a l'hivern), que serà obligatòria no només als edificis de l'administració pública, sinó també a bancs, oficines, estacions, aeroports, centres comercials, bars, restaurants o cafeteries. Altres fan referència a la il·luminació, instant les botigues a tancar els llums dels aparadors a partir de les 22:00 h. La mateixa disposició aplica també a edificis públics i inclús a monuments. I també a les portes dels establiments, com ara centres comercials, botigues, hotels, bancs, etc. En aquest cas, el decret d'estalvi energètic dona un termini fins al 30 de setembre per habilitar sistemes que mantinguin les portes normalment tancades, evitant així la pèrdua de calor - o fred - de l'espai. Tot això representa un esforç enorme pel sector del comerç urbà en el seu trànsit de reconversió del sector cap a un model més sostenible i energèticament eficient. Per això, tal com han fet ja algunes de les principals ciutats del país (com per exemple Barcelona), el Grup Municipal d'Esquerra Republicana - MES, pensem que cal dissenyar una línia de subvencions per ajudar i incentivar els comerços de la ciutat perquè impulsin reformes per a l'estalvi energètic, especialment per a la instal·lació (com assenyala el decret del govern espanyol) de portes automàtiques als establiments abans del 30 de setembre. Però també pels automatismes, sensoritzacions i altres mesures que igualment afavoreixin l'estalvi. L'import total a destinar a aquesta línia de subvencions, creiem que hauria de situar-se inicialment als voltants dels 200.