Mataró

Totes les notícies

El Govern Municipal denega que la Sala de Regidors dugui el nom de Consol Nogueras, primera regidora de Mataró - Resum Ple Desembre

Ahir es va celebrar el Ple de l'Ajuntament de Mataró del mes de desembre. En primer lloc cal destacar que a la Junta de Portaveus, prèvia al Ple, el Grup Municipal d'Esquerra Republicana - MES va presentar una moció per tal d'instar a l'Estat a crear un fons extraordinari per a compensar la pèrdua d'ingressos que ocasioni la sentència de la plusvàlua. La moció republicana va ser aprovada amb els vots a favor de PSC, En Comú Podem i Junts per Mataró, i amb l'abstenció de Cs. Podeu consultar tots els acords aprovats aquí. També cal destacar que el grup republicà va retirar la seva proposta de resolució per tal de presentar-la al proper Ple per qüestions tècniques.  Precs i Preguntes El regidor del Jovent Republicà, Carles Porta, ha realitzat un prec per exigir al Govern Municipal el compliment dels compromisos establerts envers la regulació de la publicitat de les cases d'apostes. Just fa un any vam presentar una proposta per acabar amb aquesta xacra que afecta els joves, i tot i ser una demanda acceptada el Govern Municipal encara no ha realitzat cap dels pactes establerts. El Govern Municipal va fer notar el seu compromís i esperem que passin a l'acció per acabar de totes amb aquesta xacra.  La regidora Anna Salicrú va realitzar un prec per a fer un reconeixement a la primer regidora de Mataró, Consol Nogueras. Una demanda que els republicans hem defensat al consistori en nombroses ocasions. De nou, doncs, Esquerra Republicana va demanar al Govern Municipal que es proposés a la Comissió del Nomenclàtor que estudiï la conveniència de posar el nom de Consol Nogueras i Seda a la sala anomenada actualment "Sala de Regidors. I de nou el Govern Municipal s'hi va negar. En cap cas entenem per a quins motius el Govern mostra aquesta negativa, per a nosaltres és imprescindible que un equipament municipal pugui dur el nom de la primera regidora de Mataró  La regidora Rosa Guanyabens va presentar un prec per tal d'implementar una línia d'autobús adaptat per accedir al Passeig Marítim.

Presentem una Declaració Institucional en defensa de l'Escola Catalana i per rebutjar la sentència que pretén acabar amb el model d'immersió lingüística a Catalunya

El Tribunal Suprem va aprovar la sentència que obliga a les escoles a impartir un 25% d’hores lectives en castellà. Aquesta sentència, que atempta contra la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELROM), ratificada pel propi estat espanyol, que es va comprometre a “fer possible una educació [...] en les llengües regionals o minoritàries”. Aquesta sentència  és un atac directe al sistema d’immersió lingüística, un model avalat per una àmplia part de la societat catalana. Segons una enquesta realitzada aquesta tardor pel gabinet estadístic GESOP, el 82% dels ciutadans de Catalunya estan a favor del sistema d’immersió lingüística en català, xifra que s’eleva fins al 88,1% quan es pregunta als joves. És per això que des d’Esquerra Republicana de Mataró creiem que cal que l’Ajuntament de Mataró, escoltant aquesta enorme majoria social que vol defensar el model d’immersió lingüística (majoria social també a la nostra ciutat) es posicioni al respecte. La Declaració Institucional que presentem per a la Junta de Portaveus prèvia al Ple de desembre té els següents objectius: - Denunciar les ingerències dels tribunals i reivindicar la competència dels centres en les decisions pedagògiques i didàctiques adreçades a l’alumnat - Defensar el model d’escola catalana i la necessitat de continuar aplicant i avançant en la immersió lingüística, amenaçada en molts centres del nostre país - Rebutjar els atacs a la llengua i els discursos que només persegueixen la desaparició de la llengua catalana - Subscriure el manifest de Somescola.cat en suport al model lingüístic de l’escola catalana, mobilitzar-se al costat de la societat civil i blindar institucionalment els consensos existents en matèria lingüística Des d'Esquerra Republicana de Mataró creiem que és imprescindible protegir la nostra llengua, especialment als centres educatius. Atacar la immersió és atacar la cohesió social, i els republicans serem infranquejables en aquesta qüestió.

Manifest 25 de Novembre - Dia Internacional per l'eliminació de les violències envers les dones

Avui i cada dia, volem manifestar el nostre rebuig cap a qualsevol tipus de violència masclista i fer un pas més en el compromís per erradicar aquesta vulneració dels Drets Humans de les dones. Un any més denunciem fermament la violència que patim les dones i que es manifesta de moltes maneres com una conseqüència, i un instrument alhora, de la desigualtat entre homes i dones, i de les relacions de dominació que existeixen en aquesta societat patriarcal. Parlem de violències masclistes, amb plural, perquè la violència sexual, la violència econòmica, la violència simbòlica, la violència vicària i totes aquelles situacions de discriminació patides per les dones pel simple fet de ser-ho són, també, violències masclistes. Aquestes no diferencien entre edats, classes socials, procedències o altres estructures socials. Tot i que el patriarcat és un sistema discriminatori que afecta al conjunt de la societat. El degoteig constant d’assassinats no és més que la punta de l’iceberg d’una problemàtica estructural de la nostra societat. Enguany s’han produït 22 feminicidis als Països Catalans. No oblidem els feminicidis familiars i els assassinats infantils per violència masclista. Aquest any 2021 encara ha estat un any diferent on hem hagut de compaginar les diferents realitats i maneres noves de viure. Aquesta situació no ha reduït les violències masclistes. Han continuat invisibilitzades i augmentant. El confinament, el 2020, va convertir els habitatges en espais no segurs on les dones s’han vist avocades a conviure amb el seu agressor. Aquest 2021 hem anat recuperant la mobilitat i l’espai públic de manera progressiva i amb això, han sortit a la llum casos amagats per la pèrdua del control sobre elles, que els agressors havien mantingut durant el confinament. S'ha de canviar la base socioeconòmica de la nostra societat, acabant amb el patriarcat i posar la vida i les cures al centre. I és per això que volem un estat amb una base feminista, que prioritzi acabar amb les violències envers les dones, no només els casos més visibles, com els assassinats i les violacions, sinó també les violències quotidianes que passen més desapercebudes i que són més difícils d’atacar però que legitimen i reforcen un sistema discriminatori.

Esquerra Mataró insta a l'Estat a crear un fons extraordinari per a compensar la pèrdua d’ingressos que ocasioni la sentència de la plusvàlua

L’anunci del Tribunal Constitucional conforme estimava la qüestió d’inconstitucionalitat número 4433-2020, anul·lant diversos apartats de l’article 107 de la Llei d’Hisendes Locals, comportava a la pràctica la impossibilitat de continuar liquidant l’Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, la plusvàlua. La sentència ho argumentava pel fet que s’emprava un mètode objectiu de determinació de la base imposable que pressuposava que sempre es produïa un increment de valor dels terrenys, només pel simple pas dels anys, sense considerar si realment s’havia produït l’increment ni la quantia real d’aquest. Per tant, el que posava en qüestió novament no era l’impost com a tal, sinó el mètode de càlcul emprat per a determinar la base imposable. Així doncs, calia haver-lo reformat amb celeritat per evitar situacions que no eren acceptables des d’una òptica de justícia tributària, com era el cas dels supòsits en que es liquidava l’impost sense existir un increment real de valor dels terrenys. En una situació idèntica la Diputació Foral de Guipúscoa (que disposa d’una Llei d’Hisendes locals pròpia sustentada en el règim foral) va adequar el mètode de càlcul de l’impost en tan sols dos mesos, evitant així la inseguretat jurídica a la que han estat exposats els contribuents i els ajuntaments subjectes al règim comú. I aquí, és evident que la responsabilitat d’arribar a aquesta situació va ser única i exclusivament del govern de l’Estat en la mesura que no va abordar amb diligència la reforma legislativa que instava a fer el propi TC en l’anterior sentència de l’any 2017.  La plusvàlua és un impost d’aplicació potestativa que actualment tenen incorporat la gran majoria d’ajuntaments i que forma part del model de finançament local, contribuint a assolir la suficiència financera necessària per atendre el conjunt de competències municipals.  Amb les dades de la liquidació 2019 els ajuntaments catalans van ingressar 590 milions d’euros d’aquest impost, 2.

Esquerra Republicana penja plafons a Mataró per denunciar l'electoralisme del govern amb els impostos

Avui Mataró s'ha llevat, de punta a punta de ciutat, amb plafons que denunciaven de nou l'ús electoralista del Govern Municipal amb els impostos.   Hem denunciat així, una vegada més, que el Govern Municipal apuja o no els impostos dels mataronins depenent de si hi ha eleccions o no. Una manera de fer que ja s'ha convertit en una praxi habitual: durant els dos primers anys de mandat l'Alcalde i el seu equip decideixin apujar els impostos, inclús amb la pandèmia de la Covid-19 pel mig, mentre els següents dos anys - més pròxims a les eleccions - els congelen. Per denunciar tot això hem penjat plafons per tota la ciutat que simbolitzen una conversa de WhatsApp entre dos ciutadans de Mataró, on exposen l'electoralisme del govern referent a les Ordenances Fiscals. A més, a través de la conversa, s'ha denunciat també la #MataróDeixada: "quan apugen els impostos les coses tampoc funcionen", i posant com a exemple d'una banda la mala execució de l'anella ciclista i d'altra banda la brutícia i el servei de neteja de Mataró. En definitiva, denunciem de nou aquest ús dels impostos depenent de si hi ha eleccions o no. El missatge és ben clar: la ciutat necessita un Govern que governi, que lideri, que anticipi el futur, que contempli la fiscalitat com una eina de transformació social i econòmica i no com un instrument electoralista.

El Govern Municipal no vol rectificar la mala execució de l'anella ciclista: resum del Ple de novembre

Ahir es va celebrar el Ple de l'Ajuntament de Mataró del mes de novembre. Va ser el primer Ple on la distribució a la sala de Plens va ser com abans de la pandèmia, i també amb públic a la sala. És important que els nostres veïns puguin anar presencilament al Ple, especialment després dels diversos problemes tècnics per seguir-ho en streaming  que ens hem trobat tant en aquest Ple com als anteriors. El primer punt a destacar és l’aprovació inicial del pressupost general per al 2022. Des d’Esquerra Republicana, malgrat creiem que aquest pressupost no resoldrà els grans reptes de futur de Mataró (lluita contra l’atur i creació d’oportunitats; igualtat d’oportunitats per a la cohesió social i territorial i imatge, reconeixement i promoció de la ciutat) vam abstenir-nos per tal d’intentar millorar aquest pressupost via al·legacions. Sempre tenim la ma oberta per millorar la vida dels mataronins, i això farem amb les al·legacions. Un altre element a destacar va ser l’aprovació de l’ordenança de mobilitat (normes de circulació de Mataró), que no fa referència al Pla de mobilitat i l’anella ciclista. Des d’Esquerra Republicana vam votar-hi a favor, amb l’afegit que es destinin recursos de comunicació i que es faci complir l’ordenança. Proposta de Resolució  Esquerra Republicana presenta una proposta davant l'efectuació de l'anella ciclista: Anella ciclista sí, així no! El portaveu del grup municipal, Francesc Teixidor, va presentar al ple una proposta referent a l'efectuació de les obres de l'anella ciclista. El posicionament d'Esquerra Republicana és molt clar: Anella ciclista sí, així no! Per això, considerem que el govern municipal no ha realitzat aquest treball previ i continu d'explicar i d'executar bé, sense aconseguir que tot plegat transmeti una imatge general de coherència. Les llarguíssimes cues, l'adaptació a una senyalització moltes vegades confusa i incompleta, els canvis d'ubicació de contenidors, la supressió de parades de busos, entre altres.

El PSC de Mataró vota en contra de la proposta d'Esquerra Republicana del traspàs de Rodalies a la Generalitat

El PSC de Mataró mostra la seva cara més espanyolista i centralista votant en contra d'una moció d'Esquerra Republicana de Mataró on es feia una demanda històrica no només del catalanisme (que recull el propi Estatut) sinó també de les associacions de consumidors de Catalunya: el traspàs de les competències del servei de Rodalies a la Generalitat de Catalunya i el compliment de les inversions no executades. Malgrat els diversos compromisos del govern de l'estat de traspassar les competències, i coneixent el mal estat de la xarxa de rodalies (manca d'inversió crònica, retards constants, anulacions de trens...) el PSC de Mataró vota en contra d'un servei de proximitat per a la ciutadania.  És sorprenent aquesta decisió, tant com la constant negativa dels governs espanyols a invertir el que toca a les infraestuctures catalanes. El 2017 es van anunciar 4000 milions d'euroes en inversió per a la xarxa ferroviaria catalana i a dia d'avui se n'han executat només 264, una mica més del 5%. En canvi, la Comunitat de Madrid rep el 48% del total de la inversió en trens de proximitat. Els acords de la Declaració Institucional eren els següents: PRIMER.- Exigir al Govern de l’Estat l'execució urgent de la inversió infraestructural pendent a tot el sistema ferroviari català per assolir una xarxa de qualitat, complint els terminis del Pla de Rodalies i afegint-hi les millores necessàries per incrementar la capacitat i seguretat de la xarxa, millorar la integració urbana, renovar el parc mòbil, augmentar l’accessibilitat, adequar estacions i, en general, totes les eines d’atenció a l’usuari. SEGON.- Instar al Govern de l’Estat a completar íntegrament el traspàs del Servei de Rodalies i les infraestructures d’aquest servei, amb el compromís de l’Estat de la transferència del dèficit tarifari per tal de poder-lo gestionar directament. TERCER.- Instar a totes les administracions a treballar en la línia dels objectius de desenvolupament sostenible 2030 i de la mitigació dels efectes del canvi climàtic, amb accions per incrementar l’ús del tren en detriment del vehicle privat.

Anella ciclista sí, així no

Durant tot el mandat passat, el nostre Grup va treballar colze a colze amb la resta de grups municipals i vam arribar als consensos necessaris per aprovar un Pla de Mobilitat ambiciós que havia de comportar canvis i una millora de la mobilitat de Mataró, apostant per un model de mobilitat sostenible. Per tal que aquests canvis funcionin cal informació i transparència, no només als grups municipals sinó especialment a la ciutadania. Considerem que el seguit de canvis contemplats al Pla de Mobilitat poden generar molèsties a la ciutadania, unes molèsties que s'accentuen quan el govern municipal no ha realitzat aquest treball previ i continu d'explicar i d'executar bé. En definitiva, sense aconseguir que tot plegat transmeti una imatge general de coherència. Les llarguíssimes cues, l'adaptació a una senyalització moltes vegades confusa i incompleta, els canvis d'ubicació de contenidors, la supressió de parades de busos, entre altres... porten en una primera etapa a la incomprensió general de la ciutadania (que d'un dia per altra es troba amb uns canvis que, en molts casos, no s'entenen) i desemboquen finalment en l'hostilitat de moltes persones envers la implementació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS). Observem que no hi ha cap calendari, no coneixem tampoc de l'existència de cap ordre en l'execució de les múltiples accions previstes als diferents punts de la ciutat - més enllà del que anem veient dia a dia - , que es parla només d'anella ciclista i no de vianants, de transport públic eficaç i eficient o de la proposta de nous aparcaments per a residents o de la visió en conjunt del PMUS... Per tots aquests motius, el Grup Municipal d'Esquerra Republicana - MES Mataró hem presentat una Proposta de Resolució al Ple de novembre per demanar que es revisin les obres i senyalitzacions realitzades i que, si s'escau, s'aturi el procés fins a haver repensat noves solucions alineades amb el Pla de Mobilitat. També demanem la creació d'un comissionat encarregat de mantenir l'esperit de consens entre tots els grups municipals i consensuar una calendarització, priorització i planificació dels treballs.

Esquerra Republicana denunciem que els impostos no es poden fixar amb criteris electoralistes

Ahir 18 d'octubre, des del grup municipal d'Esquerra Republicana - Moviment d'Esquerres Mataró vam fer una Roda de Premsa per explicar l'opinió sobre l'avantprojecte d'Ordenances Fiscals que ha presentat el Govern Municipal de cara a l'exercici 2022. Tal com hem insistit aquests darrers anys, hem començat explicant que: - L’IBI de Mataró (en euros per habitant) és dels més elevats entre les grans ciutats del país, mentre que la Renda Familiar Disponible de Mataró es manté en la banda més baixa. - És imprescindible un Pacte Fiscal, amb el màxim consens, que tingui en compte tots els factors per aconseguir una pressió fiscal justa, equitativa i transformadora, per evitar que taxes i impostos siguin fixats amb la calculadora electoral a les mans. - És urgent fer un nou Pressupost, replantejant-s’ho tot. Buscant nous ingressos, aprofundint de veritat en la progressivitat fiscal, garantint la màxima eficiència en la despesa.  - Cal fer servir els estalvis municipals per a la recuperació social i econòmica de la ciutat.  A aquest escenari se suma la impressió de viure en una ciutat deixada i amb un ampli govern que malgrat les múltiples ofertes de col·laboració, no es deixa ajudar.  En aquest sentit, algunes de les al·legacions que ha presentat el Grup Municipal d’Esquerra Republicana a destacar són: - Creació d’incentius (bonificacions) a propietaris que ajustin el preu de lloguer per sota del d’un preu de referència. - Bonificacions per ús de la deixalleria. - Establir incentiu per la millora de la concessió de les llicències (fins arribar a la gratuïtat de l'impost en casos que s’ultrapassin els sis mesos en la concessió de permisos). - Facilitar el pagament de tots els impostos als ciutadans, a través d’una tarifa plana mensual. - Revisar la proporcionalitat de les tarifes de brossa comercial. - Estudiar les possibilitats fiscals sobre els pisos turístics - El cobrament d’IBI a l’esglèsia catòlica  - Revisar la taxa de tinença d’animals domèstics - Estudiar la possibilitat d’establir taxes sobre la publicitat exterior - Estudiar la possibilitat d’establir taxes sobre rodatges a la via pública En definitiva, estem convençuts que la ciutat necessita un Govern que governi, que lideri, que anticipi el futur, que contempli la fiscalitat com una eina de transformació social i econòmica i no com un instrument electoralista.