Mataró

Inaugurada l’exposició Pioneres del Municipalisme Feminista a Mataró

El passat dimarts 13 de setembre Esquerra Republicana de Mataró una cinquantena de persones va assistir a la inauguració de l’exposició “Pioneres del Municipalisme Feminista”, que ha elaborat al Fundació Josep Irla. La inauguració es va fer a la Sala d’Actes de la Biblioteca Popular, on romandrà l’exposició fins al dia 27 de setembre.

En aquest acte d’inauguració Anna Salicrú, presidenta d’Esquerra Republicana de Mataró, ha destacat la importància de les primeres regidores del país, escollides a les eleccions del 1934. Una d’aquestes primeres 4 regidores va ser Consol Nogueras i Seda, escollida a Mataró, cosa que els republicans consideren un “orgull immens que hauríem de reivindicar amb molta més força com a Ajuntament de Mataró”.

L’acte també ha servit per homenatjar a les primeres regidores de Mataró un cop recuperada la democràcia, algunes de les quals van ser presents a l’acte.
La presidenta Anna Salicrú va destacar que “a les eleccions de 1979 van ser escollides 2 regidores, i hem anat augmentant fins les eleccions del 2019, en que vam ser escollides 14 regidores, més regidores que regidors”.

Malgrat això, Salicrú ha manifestat que “a Mataró encara tenim assignatures pendents, però hem de felicitar a les regidores que al llarg d’aquests anys no heu baixat els braços i heu obert les portes a trencar el sostre de vidre”.

Josep Vall, director executiu de la Fundació Josep Irla, ha reivindicat la importància de la lluita per la memòria històrica també en clau feminista. Vall ha apuntat que "Fa 15 anys vam descobrir que hi havia moltes dones a reivindicar, fins llavors no coneixíem la figura de les quatre primeres regidores escollides democràticament a Catalunya, entre les quals hi ha també la primera alcaldessa de Catalunya, Natividad Yarza, i la Consol Nogueras i Seda com a primera regidora a Mataró".

Finalment, Vall ha clos la inauguració de l'exposició Pioneres del Municipalisme Feminista amb una cita de Montserrat Roig: "Si hi ha un acte d'amor, aquest és la memòria".

Esquerra Republicana de Mataró agraïm especialment l'assistència a aquest acte, que ha aplegat des d’antigues regidores de Mataró de diversos colors polítics a personalitats que han treballat de forma incansable per la memòria històrica a la nostra ciutat. Els actes diversos i en clau de ciutat són els que ens fan avançar cap a una ciutat més justa i lliure!