País Valencià

Tota policia que no gestionem nosaltres, la usaran contra nosaltres.

Josep Barberà. President d'ERPV

ERPV, 25/02/2021. (Article publicat originalment a la Tribuna de Nosaltres la Veu)

Les lletres de les cançons de Pablo Hasél poden ser desagradables, els tuits d’humor negre poden no ser per a tothom i les processons amb conys gegants poden no ser del grat dels catòlics. I què? Ningú ha d’anar a la presó per les lletres d’una cançó, per cagar-se en la mare de déu o pagar una multa per dir imbecil·litats.

Aquest problema -la manca de llibertat d’expressió en un Estat de la Unió Europea en ple segle XXI- és greu. Gravissim. Tan greu que l'empresonament de’n Hasél, fins i tot per als que no hi havien escoltat mai cap obra seua, ha resultat la gota que ha tornat a fer vessar un got que ni el “Gobierno más progresista de la historia” ha aconseguit buidar encara que fóra una mica. Tanmateix, aquesta “mordassa” ha esperonat allò que els nord-americans van anomenar “dret a la rebel·lió” i han fet que milers de persones s’aboquen al carrer protestant contra una entrada en presó del raper que consideren injusta.

I aquesta rebel·lió és la perillosa. La que l’Estat, amb el seu monopoli de la violència -i dels mass media i tutti quanti-, necessita que no arrele de cap de les maneres. Mobilitzacions constants dels jupetins grocs a la República francesa -amb aldarulls inclosos- van aconseguir fer retrocedir reformes lesives per a la classe treballadora. Ací, però, ni els aliats ni la Unió Soviètica ens va salvar del franquisme -la versió carpetovetònica del nazisme- i les forces de seguretat de l’Estat segueixen amb uns tics feixistitzants que asfixien. A Alemanya, s’han dissolt unitats per què estaven plenes de gent d’ultradreta. Ací, a l’Estat espanyol, segurament estarien condecorats.

Cal un canvi de centre de gravetat dels cossos policials al País Valencià. Cal que la “Virreina del Bernabeu” Gloria Calero, deixe de controlar-les, siga per incapacitat o per mala fe, hem vist -una altra vegada- imatges de la connivència de la policia amb l’extrema dreta, aixafant protestes pacífiques i agredint, fins i tot, diputats i periodistes. Cal trencar amb Espanya i tindre una policia nacional valenciana. Una policía democràtica que dins Espanya no podem aconseguir. Espanya segueix sent eixa “democràcia plena”; plena de gent a la presó per les seues idees, plena d’una corrupció sistèmica i plena de papers classificats sobre el 23-F.

“Tota policia que no gestionem nosaltres, la usaran contra nosaltres”, vos deia a l’inici d’aquestes ratlles. Però no vos equivoqueu; “nosaltres” no som només “valencians i valencianes”. “Nosaltres” som les classes populars d’este país. “Nosaltres” som els antifeixistes. “Nosaltres” som els que volem una policia de proximitat i que servisca al poble, no a l’elit.