País Valencià

Totes les opinions

Maria Pérez, secretària general d'ERPV

No és la bandera, és el coratge del valencianisme

ERPV, 21/10/2021 Podem considerar un èxit que hi haguera dues manifestacions antifeixistes? És un èxit que el tarannà nacional de la tradicional manifestació esdevinga «només» antifeixista? Aquest Nou d’Octubre ha estat un èxit. Els carrers de València s’ompliren a vessar de gent de totes les edats per dir «prou!» al feixisme. Rebobinem per un instant. De debò ha estat un èxit? Podem considerar un èxit que hi haguera dues manifestacions antifeixistes? És un èxit que el tarannà nacional de la tradicional manifestació esdevinga «només» antifeixista? Cal que ens parem a reflexionar per esbrinar si, de debò, tot ha eixit tan bé; no siga que morim d’èxit.

La màgia dels faristols

ERPV, 14/10/2021 Els faristols -i més quan es tracta dels d’un parlament- tenen una capacitat màgica. Transformadora. Quan hom s’hi posa al darrere, els discursos s’abraonen i les proclames muten, com si la persona que hi ha al darrere es convertís, de sobte, en algú diferent. Més decidit, més reivindicatiu. Quan hom hi baixa, però, la grisor de la gestió -ai, la gestió!- torna al seu lloc i, amb una carpeta amb documents sota el braç, el fervent ponent es torna a convertir en poc més que un funcionari.

Presidenta comarcal del Camp de Morvedre d'ERPV

Adela Alba Albiol

ERPV, 11/10/2021 Nou d’Octubre, dia de reafirmació nacional del País Valencià, d’eixir al carrer a reivindicar tots aquells drets i llibertats que tenim com a poble, perquè són molts els anys que vivim de molles i volem el pa sencer. Una dècada demostrant que patim infrafinançament, que a la nostra Caixa pública valenciana retornen menys diners dels que hem aportat, que no ens permeten opinar sobre la pretesa solidaritat amb la resta d’autonomies de l’Estat.

El segrest del Nou d'Octubre

ERPV, 11/10/2021 Els valencians comptem —pocs països del món poden dir el mateix— amb una data de naixement —i una de defunció, si m’ho permeteu, però açò donaria per a una altra reflexió. Si bé el 9 d’Octubre no és estrictament eixa data, hem assumit socialment i històrica que, l’entrada del rei en Jaume a la ciutat de València simbolitza eixe naixement del País Valencià — encara que la resta del regne trigaria decennis a formar-ne part.

Josep Barberà, president d'ERPV

"Tan española como la que más"

“Mi comunidad autónoma  es tan española  como la que más.”  Amb aquest sorprenent haiku ens sorprenia ahir el diputat de Compromís i militant del Bloc Nacionalista Valencià -en pau descanse- Joan Baldoví. Les declaracions formen part d’una intervenció arrel d’una interpel·lació a la Ministra Montero sobre les diferents declaracions i contradeclaracions del govern espanyol arran de la reforma del sistema de finançament autonòmic.

Maria Pérez, secretària general d'ERPV.

Senyora Bravo, no li cau a vostè la cara de vergonya?

ERPV, 19/09/2021 Acaba l'estiu. Fa setmanes que al País Valencià patim com cada any, les misèries del foc, que cada vegada van més de la mà del canvi climàtic. En un País Valencià on es fiquen pocs euros en la prevenció d'incendis, es fa difícil la gestió d'aquests quan ja han pres possessió del territori. Encara ho és més quan els agents especialitzats no arriben a complir el número d'integrants necessaris per dispositiu front a les flames.

Josep Barberà, president d'ERPV

De la frontera més vigilada d'Europa a un espai porós de fraternitat

ERPV, 11/09/2021 Era, potser, 2018. Jo tenia encara la responsabilitat de l’àrea de Cultura a l’Ajuntament de Benicarló i d’un dels projectes que vaig encetar amb més estima, els Premis Literaris Ciutat de Benicarló. En l’edició del 2018,, un dels destacats membres del jurat era l’Antoni Bassas que, encertadament i en una intervenció brillant, es va referir a la situació geogràfica de Benicarló com a punt central dels Països Catalans i va fer una referència al riu Sénia, al qual es va referir com “la frontera interior més controlada d’Europa”.

Laura Domingo Comes, Sectorial d’Educació-Política lingüística d’Esquerra Republicana del País Valencià

Va de llengua i ha d’anar de bo

ERPV, 10/09/2021 L’any 1983 les Corts Valencianes aprovaren la Llei d’ús i ensenyament del valencià, una llei que ha representat l’eina més important de recuperació de la nostra llengua a través de l’escola i de la comunitat educativa de manera destacada, i que establia, ara fa 38 anys, que el valencià seria incorporat a l’ensenyament en tots els nivells educatius i que, als territoris de predomini lingüístic castellà, la incorporació de la llengua es faria de manera progressiva.

Adela Alba, portaveu de Junts per Benifairó

Anteposar partidisme a la lluita feminista.

No hi ha prou a omplir-se la boca en certes dates per parlar de feminisme. Les polítiques feministes comencen als ajuntaments, els òrgans polítics més propers a la ciutadania, i tant els representants polítics com les institucions han de donar exemple en la pràctica. Vivim en una societat que pateix canvis constants tant a nivell econòmic com social, cosa que fa que els representants polítics municipals estem sempre pendents dels nostres veïns i veïnes, observant les seues necessitats i buscant la millor forma de garantir-los-les.