Premià de Mar

L’Estat reclamarà milions d’euros als ajuntaments: A què ens enfrontem a Premià de Mar.

Tot sembla indicar que el govern espanyol del PSOE reclamarà al voltant de 3.000 milions d'euros als ajuntaments en concepte de liquidació del model de finançament corresponent a l'exercici 2020.

Tal com està estructurada la gestió territorial hi ha diversos nivells d'administració que es fan càrrec de les despeses d'acord amb el seu marc competencial. Per assolir-ho, s'aplica un model de finançament que hauria de garantir el principi de suficiència financera, que vol dir que amb els recursos provinents del model de finançament més els ingressos propis, els ajuntaments haurien de poder finançar les necessitats de despesa derivades d'aquest marc competencial. I tot això amb l'objectiu prioritari i essencial de preservar els serveis públics.

Quina és la realitat ara mateix? Doncs que si en condicions normals ja patim d'una clara escassetat de recursos, aquest principi de suficiència financera es trenca del tot en el context de recessió econòmica provocada per una greu circumstància externa, la pandèmia de la Covid-19.

Arran de la crisi econòmica que anem patint a conseqüència de la COVID-19, els ajuntaments, com administracions més properes, han hagut de fer front en primera línia a la situació d'emergència social i han hagut d'ajudar al teixit econòmic local, tot i que això últim sense gaire èxit en el cas de Premià de Mar.

Recordem que per fer front a aquesta sobre despesa provocada per la pandèmia, l'estat espanyol va anunciar una injecció d'un fons especial COVID per als ajuntaments de 5.000 milions d'euros. Injecció que no s'ha produït i que no sabem si efectivament es produirà. Però és que a més a més, tal com hem explicat, l'estat ara vol reclamar part dels diners que l'any passat va transferir a les administracions locals en concepte de repercussió de la recaptació d'impostos. Fa aquesta reclamació, ja que a causa de la crisi, es va recaptar menys impostos del que inicialment estava previst quan l´Estat ens va fer la transferència anual. Ara com ara, així funciona el sistema de finançament actual de les administracions públiques,

És a dir… Els ajuntaments han hagut de fer esforços importants davant la crisi social i econòmica… Però l'estat no ajuda de cap manera per fer front a aquest sobre esforç i, de fet, els posa en una situació complicada exigint aquest retorn d'uns diners que ja s'han gastat, amb més o menys encert, en intentar pal·liar les conseqüències socials de la pandèmia.

Des d'ERC Premià de Mar volem denunciar aquesta falta de suport i corresponsabilitat per part de l'estat, i demanem l'activació dels fons COVID previstos i la suspensió d'aquestes liquidacions negatives d'impostos.
A Premià de Mar tot això ens afecta especialment per què el nivell de recaptació d'ingressos propis al nostre municipi comparat amb la resta dels municipis del país és molt i molt baix. És a dir, recaptem molt poc, tenim molt poca capacitat de generar ingressos propis.

A més, correm el risc que, tal com estava previst, l'any vinent es tornin a aplicar les restriccions derivades de la famosa llei Montoro que des de l'any passat es van suspendre a causa de la covid. Restriccions que ens afecten especialment per què el nostre poble està sotmès a un pla econòmic financer per incompliment de la regla de la despesa.

Ens acabem d'endeutar amb 2,5 Milions per fer front a les inversions d'aquest any, ja hem fet servir 2 Milions dels estalvis acumulats, ens faran tornar, com hem dit, part del que vam rebre l'any passat per part de l'estat, potser ens tornen a aplicar les restriccions de la llei Montoro...

Amb tot aquest escenari cal que ens preguntem si podrem fer front a inversions importants que ens venen en els pròxims anys com ara la construcció de l'escola Mar Nova o l'expropiació de Can Sanpere... Tot plegat, sense deixar d'atendre les moltes necessitats que com a municipi tenim i tindrem.

Esquerra Republicana de Catalunya no es quedarà de braços plegats. Arreu del país presentarà mocions als seus respectius consistoris reclamant al govern de l'Estat que no executi les quantitats que reclamen als ajuntaments com a resultat de les liquidacions negatives del 2020, causades per la reducció d'ingressos en les grans figures tributàries estatals. A Premià de Mar el nostre grup municipal presentarà la moció amb aquestes reclamacions en el proper ple municipal de setembre.

Els ajuntaments ja hem hagut d'assumir la caiguda dels nostres ingressos propis a causa de l'impacte de la Covid-19. No podem assumir també el dèficit de l'Estat!

Escolta la nostra intervenció a Ràdio Premià de Mar clicant aquí.