Premià de Mar

RESIDUS, UN REPTE PER TOTHOM

Mireia Cardús i Casas, regidora d´ERC Premià de Mar-JuntsxPremià

Ens trobem a la Setmana Europea de la Prevenció de Residus que aquest any es celebra del 21 al 29 de novembre.

En el transcurs d'aquesta setmana, pobles i ciutats de tot Europa organitzaran jornades i accions de sensibilització relacionades amb la prevenció dels residus, REDUCCIÓ.

Un dels reptes més ambiciosos que hem de superar en poc temps és el d'intentar deixar enrere el model d'economia lineal del que venim, en el que es practica el model de comprar, utilitzar i llençar i on els residus acaben en abocadors o processats en incineradores arribant així a la fi de la seva vida útil, per arribar a consolidar un model d'economia circular, on els residus adquireixen connotació de producte, podent participar així en un nou cicle productiu allargant la seva condició de recurs. REPARACIÓ/REUTILITZACIÓ.

RECICLATGE. Malgrat ser la tercera de les R's i ser considerat l'últim pas (quan no pots reduir, ni reparar o reutilitzar, aleshores recicla), és la paraula que més interioritzada tenim. La que més escoltem en campanyes publicitàries, la que ens recorden els envasos que comprem i la que ens fiscalitza o fiscalitzarà en un futur immediat.
I això és així perquè els objectius de la Unió Europea són clars en aquest sentit.
A finals del 2015 la UE va aprovar el seu paquet d'economia circular en el que el reciclatge hi juga un paper clau.
Europa demana als seus estats membres reciclar el 50% dels residus municipals per l'any 2020, i pel 2025 i 2030 els objectius són arribar al 55% i al 60%, respectivament. L'any 2035 l'objectiu és reciclar el 65 % i no sobrepassar el 10% dels residus que van a l'abocador.

L'incompliment dels objectius europeus comportarà procediments sancionadors que, tant l'Estat, com la Generalitat de Catalunya, traslladaran amb tota probabilitat sobre els municipis que no hagin fet els deures.

Premià de Mar arribarà a aquests objectius?

No tindrà més remei que arribar-hi algun dia, però estem molt lluny encara de complir amb els objectius.
Premià de Mar, per la seva alta densitat de població, model socioeconòmic i demogràfic és un poble complex, però en cap cas això és excusa o motiu per deixar per impossible una obligació, no només legal sinó també moral i de responsabilitat.

A finals del 2019, ERC Premià de Mar JxP, ja va presentar una moció per tal de treballar de manera urgent cap a un canvi de model de recollida de residus. Una moció que fou aprovada per assentiment (amb el vot a favor de tots els grups polítics del consistori) i que ha contribuït en la creació de la taula per la sostenibilitat, mecanisme a través del qual, partits polítics i tècnics treballem i busquem el consens per tal de tirar endavant polítiques i projectes en l'àmbit de la sostenibilitat.

Premià de Mar, va tancar l'exercici 2019 amb un percentatge de recollida selectiva bruta al voltant del 40% i no es preveu que amb el sistema actual de contenidors oberts es pugui incrementar de manera significativa aquest percentatge.
Ens cal un canvi de model cap a sistemes més eficients (com el porta a porta o els contenidors amb xip), decisions valentes i compromisos polítics clars i amb tot això, la ciutadania és clau per afrontar un canvi que ha d'arribar necessàriament.

I amb això vull tornar a la primera R. La primera i la més important de les tres des del meu punt de vista, però també sobre la que menys accions tinc la sensació que es fan. La R de REDUCCIÓ al voltant de la qual hi gira la prevenció de residus.

La prevenció sempre ha estat molt millor que corregir. En tots els àmbits. En la qualitat, en la gestió dels riscos laborals, en la salut i també, com no pot ser d'una altra manera, en el món dels residus.

En la No generació de residus, l'Administració ha de legislar i adoptar polítiques per reduir, per exemple, els envasos posats al mercat, molts dels quals són totalment prescindibles i estimular i exigir, si cal, al teixit industrial perquè aposti per l'ecodisseny dels seus productes.

Malauradament, però, la legislació gairebé mai és preventiva sinó que sovint apareix quan ja és urgent solucionar el problema.

Per sort, els grans canvis vénen sempre impulsats per la gent quan es detecta la necessitat de revertir un problema que afecta la societat i, en aquest sentit, el moviment de lluita per l'emergència climàtica és un punt d'inflexió a través del qual la gent ja exigeix a través del consum i del seu dia a dia, canvis en el nostre model econòmic.

Us animo a tots, ja que no hi ha massa accions en l'àmbit de la prevenció de residus organitzades des del nostre municipi, a marcar petits objectius diaris en la vostra quotidianitat aprofitant la setmana de la prevenció de residus.