Roda de Ter i el Cabrerès

Roda de Ter, en el camí de la transició energètica

Roda Republicana Roda de Ter
Regidores i regidors d'ERC-Roda Republicana
Tenim uns objectius marcats per Europa molt clars: la generació d’energia ha de ser cent per cent renovable el 2050 i cal reduir el cinquanta-cinc per cent la generació de CO₂ el 2030. Pot semblar que queda molt temps, però no podem deixar-ho per al final.

La generació amb renovables s’ha de fer sí o sí, però la millora en l’eficiència energètica també ens ajuda a arribar a aquests objectius ja que si no gastem tant no haurem de generar tant.

A Esquerra – Roda Republicana sempre ens ha preocupat aquest tema; ja vàrem iniciar tasques en aquest sentit abans que sortissin les directives europees. Citarem com a exemple la telegestió d’equipaments municipals per millorar l’eficiència de les escoles (programa Desendolla’t), una reducció important de consum en enllumenat públic ajustant la quantitat de llum al que marca la normativa, i d’altres projectes com la generació centralitzada d’energia amb biomassa en equipaments municipals.
En aquesta legislatura continuem amb el treball per assolir l’eficiència energètica: els propers mesos està previst el canvi de 615 punts de llum de diversos carrers a tecnologia led, fet que permetrà un estalvi entre un 30% i un 60% en funció dels punts de llum a substituir. També s’ha sol·licitat una subvenció per a un projecte que permeti tele-gestionar la zona esportiva i que, sense perdre confort, suposarà un estalvi d’energia important.
Pel que fa a generació amb energies renovables, a Osona cal apostar per la generació amb plaques fotovoltaiques tal com recomanen des de l’Agència Local de l’Energia del Consell Comarcal. De tots és ben coneguda la notícia que l’oligopoli que domina el món energètic vol posar macro-parcs fotovoltaics sobre terrens agrícoles —sense haver analitzat objectivament si són o no bones terres de cultiu—, i això no ens agrada gaire, ja que perdem sobirania alimentària i l’energia torna a estar en mans de les companyies de sempre.
L’Institut Català de l’Energia diu que cal omplir els teulats de plaques fotovoltaiques i, d’aquesta manera, poder produir un 60% de l’energia que necessitem. La resta, malauradament, ha d’anar sobre sòl agrícola, però cal fer que sigui sobre terres de poc valor agropecuari i si podem, en petits parcs molt més distribuïts.
Al nostre municipi s’han posat plaques fotovoltaiques a l’escola Emili Teixidor —s’ha convertit aquesta escola en un equipament sostenible energèticament atès que ja compta amb una caldera de biomassa—, i està previst que en els propers mesos se’n posin al Museu de l’Esquerda, per tal de contribuir a la generació renovable sobre teulats. Aquestes instal·lacions compten amb pantalles informatives que informen sobre l’energia produïda, la instantània i l’acumulada, amb l’objectiu de fer pedagogia i conscienciar la ciutadania.

En aquesta legislatura hi ha previst un altre projecte molt més ambiciós: s’ha demanat una subvenció a la Diputació de Barcelona a través de la qual podríem encarregar un projecte per posar plaques sobre els teulats dels pavellons de la zona esportiva. Si la subvenció s’atorga el projecte preveu un ús compartit de l’energia: per una banda d’autoconsum dels equipaments i per l’altra, la possibilitat d’ús privat de la generació d’aquesta energia: la ciutadania que no té possibilitat de posar plaques al seu teulat les podria tenir sobre els pavellons. Aquest ús compartit seria un bon exemple a seguir en el canvi de model cap a la democratització i descentralització de l’energia on la ciutadania tingui un paper actiu.

Des d’Esquerra-Roda Republicana tenim clar que aquest és el camí a seguir per aconseguir els objectius per a la transició energètica i per al respecte mediambiental. Ho tenim clar, hem fet una aposta valenta i ja estem assolint resultats que perduraran.

ARTICLE PUBLICAT A LA REVISTA RDT JUNY 2021