Roda de Ter i el Cabrerès

Article publicat al Roda de Ter del mes de maig

àrea residus RDT

No és fàcil fer oposició al govern quan has guanyat les eleccions i quan la majoria de veïns aproven la teva gestió. Tampoc és fàcil trobar el to just per fer una crítica ponderada de l’acció de govern i que no sembli un retret. Tanmateix, som a l’oposició i és la nostra obligació fer el control de l’equip de govern, explicar als rodencs i rodenques què faríem nosaltres si governéssim i intentar empènyer l’ajuntament en benefici de tots.

És lògic que molta gent encara no entengui que els partits polítics que van quedar segon (IPR) i tercer (CiU), en nombre de vots, s’hagin aliat per evitar que governi el partit que va obtenir més suport i que tenia un projecte més transparent i sòlid (ERC). Aquest pacte, legítim però antinatural, encara s’entendria menys si no servís per millorar la vida dels rodencs, els seus serveis, les seves infraestructures en els propers quatre anys. I pel que anem veient, ens temem que acabarà essent així.

De moment aquest pacte serveix perquè l’equip de govern d’IPR-CiU monopolitzi la sortida a totes les fotografies possibles i impedeixi, fins allà on pugui, que no aparegui ningú d’ERC. No penseu que ens interessi especialment sortir a les fotografies, no. El que ens fa patir és que aquest bandejament és indicatiu d’una manera de fer que ens priva d’una informació que, si circulés de manera transparent, afavoriria un diàleg constructiu. Però IPR-CIU en comptes de buscar aquest diàleg amb l’oposició només busca protagonisme. Heus aquí alguns exemples recents: no se’ns va convidar formalment a la reunió d’inici de les obres de la nova escola; en els comunicats de premsa s’oculten constantment les intervencions d’ERC al ple; s’amaga allò que és evident, com que ERC ha demanat la senyalització de la passera dels Molins i no se’ns ha fet cas; i s’oculta que la instal·lació de la nova caldera a Can Planoles és un nyap. Reiterem que a nosaltres, més que la propaganda, ens interessa la feina que es fa i la que es podria fer.

Dit això, és bo que se sàpiga en què vol gastar els diners l’actual equip de govern. Tothom sap que estem en un context econòmic molt dolent, en què s’han destruït molts dels drets socials que s’havien assolit amb les lluites populars des dels darrers anys de la dictadura. En aquests moments cal continuar vetllant críticament perquè la gestió econòmica que es fa sigui rigorosa. I per això que volem explicar quina és la nostra valoració de les prioritats i la inversió del recursos públics en el nostre poble.

L’única previsió d’inversió, segons el pressupost de 2016 és de 30.000 euros (actuació a la casa de M. Martí Pol del Serrat). Cal fer públic, però, que la inversió en l’enllumenat de Nadal d’enguany ha superat els 10.400 €, i que el canvi de l’àrea d’aportació d’escombraries en costarà més de 15.000. Només aquestes dues actuacions “estètiques”, sense un valor afegit clar, suposen una quantitat de més del 80% del total previst per a inversions en el pressupost.

Si parlem de l’àrea de residus convé deixar clar que nosaltres ja havíem detectat dos problemes greus que calia afrontar:

- Els abocaments d’escombraries no reciclables de manera descontrolada, que ja vam aconseguir reduir amb el tancament de l’àrea els caps de setmana i amb videovigilància.

- El fet que el 60% del rebuig que es recull a Roda es concentra en aquesta àrea d’aportació.

La feina que fem tots ha comportat que Roda sigui un dels pobles més eficients en matèria de reciclatge de residus, i la consciència ecosocial dels rodencs es reflecteix en les estadístiques trimestrals que envia l’agència de residus.

La pregunta que cal respondre ara és, aquest canvi d’ubicació de l’àrea solucionarà algun d’aquests problemes? Aquesta despesa de més de 15.000€ haurà servit per alguna cosa més que perquè algú no vegi els contenidors prop de casa? Que no es vegin els contenidors no vol dir que no s’hagi de continuar pensant quines millores es poden fer per garantir el bon ús de l’àrea d’aportació.

En el darrer full informatiu d’ERC ja posàvem de relleu l’error en les prioritats d’inversió d’aquesta legislatura derivades de les subvencions de la Diputació: invertir 473.293,98 € en un pàrquing que només s’omple quatre cops l’any i seguir prioritzant la zona del centre sense pensar en el Sòl del Pont o el Serrat.

Som del parer que tot això és la conseqüència lògica de governar sense rumb. Elaborar un programa de govern implica pensar en el poble, detectar mancances i proposar solucions, i tothom sap que pensar, analitzar i projectar s’ha de fer abans d’actuar. Si no, com passa a l’equip de govern actual, es van tapant les urgències sense tenir cap projecte de poble.

ERC treballa i treballarà perquè viure a Roda valgui la pena, i els regidors, des de l’oposició continuarem col·laborant constructivament perquè el nostre poble tingui un projecte amb cara i ulls. Caldrà, però, que l’equip de govern s’aturi a pensar on ens vol portar i que treballi de manera més eficient.