Sant Boi de Llobregat

Esquerra i el compromís social

Josep Maria Cervelló. Portaveu del Grup Municipal d'Esquerra
Josep Maria Cervelló

La millor imatge del passat 11 de setembre a Sant Boi va ser, per a mi, veure com els treballadors que anaven escridassant tota la comitiva institucional que s’adreçava a fer l’ofrena floral identificaven, aplaudien i cridaven pel seu nom al diputat republicà Joan Tardà, que ens havia vingut a fer companyia. “Tu sí que parles amb la veu dels treballadors al Congrés!”, li va dir un dels que aguantaven la pancarta.

Vam estar comentant amb en Tardà la situació d’incertesa social, econòmica i política en què vivim i de quant necessària és la veu republicana, de l’esquerra independentista en aquests moments
en què davant nostre s’aixeca un mur, cada vegada més alt, de voluntats interessades a fer quallar una equació molt perversa que, sense embuts, condiciona sortir de la crisi a pagar penyora, la penyora dels drets socials conquerits. M’explicava com el poder ha sabut condicionar bona part de l’opinió pública. Des de fer creure com a necessària la injecció de diner públic als bancs, sense garanties que havia de servir per al crèdit als autònoms i a la petita empresa, fins a la jugada d’escac a l’estat social.

Escric això dies abans de la vaga general del 29 de setembre amb la seguretat que molts dels que ara em llegiu hi vau participar. Recordo la veu antiga d’en Francesc Layret, amic de Lluís Companys i advocat sindicalista com ell, un assassinat, ara fa 90 anys, per pistolers a sou de la burgesia, l’altre afusellat al castell de Montjuic, ara fa 70 anys. La veu de Layret segueix viva i actual: “Quan els treballadors fan vaga, no és que no vulguin treballar, sinó que volen fer-ho en millors condicions”

Article publicat al Viure Sant Boi. Octubre de 2010.