Sant Cugat del Vallès

El transport públic arriba al barri de Sol i Aire amb el sistema de bus a demanda

El transport públic arriba al barri de Sol i Aire amb el sistema de bus a demanda L’Ajuntament incorpora una nova parada a la línia de bus a demanda de Les Planes (línia Can Cortés- Can Borrull) per fer-la arribar també a Sol i Aire El servei funciona de 7 a 21 h els dies laborables de dilluns a divendres i cal sol·licitar-lo amb 10-20 minuts d’antelació trucant al 672 04 03 75 o a través de l’App SHOTL El transport públic urbà de Sant Cugat arriba des d’aquesta setmana al barri de Sol i Aire, ubicat a prop de la carretera de la Rabassada i a l’entorn del Parc de Collserola. La connexió és possible a través de la línia de transport públic a demanda del barri de Les Planes (línia Can Cortés – Can Borrull). Aquesta línia, que funciona des del 2019 i que ara incorpora una nova parada a Sol i Aire, té connexió amb l’estació de FGC de Les Planes i amb la línia L5. Pere Soler, tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat i Seguretat: “Aquesta actuació forma part de les diverses millores que estem implantant al barri de Sol i Aire i que s’han treballat conjuntament l’associació de veïns. L’objectiu és millorar la mobilitat, la seguretat viària al barri i continuar fomentant l’ús del transport públic”. Com funciona el servei? La nova parada al barri de Sol i Aire s’ha habilitat a la confluència de l’Avinguda del Llac amb el carrer Font Rica. El servei a demanda funciona de 7 a 21 h els dies laborables de dilluns a divendres i cal sol·licitar-lo amb 10-20 minuts d’antelació trucant al 672 04 03 75 o a través de l’App SHOTL. Els títols de transport vàlids són tots els habituals corresponents als títols propis de Sant Cugat i els integrats al sistema tarifari de l’ATM. Mobilitat i seguretat viària a Sol i Aire Recentment també s’ha implementat al barri la limitació de velocitat màxima dels vehicles a 20km/h per millorar la seguretat viària. En aquest sentit, i amb la voluntat de reforçar el compliment d’aquesta limitació, s’ha instal·lat un radar pedagògic a l’avinguda del Llac que adverteix de la velocitat a l’accés al barri.

L’atenció a les persones i la millora dels serveis centren el pressupost municipal per al 2022

Un pressupost encara més social i amb més recursos destinats a impulsar els serveis a les persones. Aquest és l’objectiu dels comptes municipals per al 2022 que l’equip de govern (ERC+PSC+CUP) portarà a aprovació inicial al ple municipal del proper dilluns. Com és habitual, l’elaboració del pressupost s’ha dut a terme prenent com a full de ruta el Pla d’Actuació del Mandat (PAM) i els seus 8 objectius estratègics. El pressupost segueix l’esforç iniciat els dos darrers anys per tal de redimensionar alguns serveis municipals a les necessitats reals de Sant Cugat, que tot i el context de pandèmia segueix augmentant exponencialment en població. La reformulació de serveis sempre es fa a l’alça per tal d’adequar-los a aquest creixement urbà. Per aquest motiu el pressupost ordinari s’enfila fins arribar als 134’5 M€, un 2’9% més respecte l’exercici anterior. És la xifra més alta assolida mai en un pressupost municipal. Amb aquest augment de recursos es podran reforçar serveis tan necessaris com l’atenció domiciliària, diferents partides per dotar de més recursos a la Policia Local i Protecció Civil o la implementació en plantilla del servei d’Agents de Civisme. Un dels altres projectes a destacar és la dotació per a la creació d’un nou contracte per al servei de manteniment de voreres i calçades. Pere Soler, tinent d’alcaldia de Presidència i Hisenda: “el pressupost 2022 té un clar protagonisme social per lluitar contra les desigualtats, afavorir la cohesió i garantir la igualtat d’oportunitats. També busca millorar el dia a dia de la ciutat, invertir en habitatge públic, ajudar a la reactivació econòmica i reforçar àmbits tan importants com la cultura, l’esport o el lleure. En definitiva, estem centrant les accions en les persones i en la millora dels serveis a la ciutadania”.  Aquest esforç pressupostari se suma, també, a la congelació de tots els impostos, taxes i preus públics per aquest any 2022.

Sant Medir recupera el tradicional Aplec a l’ermita i les activitats de cultura popular

Sant Cugat celebrarà el proper dia 3 de març la festivitat del copatró de la ciutat amb les activitats tradicionals, com el seguici fins a l’ermita, les actuacions de les entitats de cultura popular santcugatenques, la ballada de sardanes i el concert de Sant Medir. La Unió Santcugatenca és l’entitat banderera en aquesta edició.  Una associació amb més de 100 anys d’existència i que sempre ha estat compromesa amb la ciutat i amb els valors de la cultura popular catalana. Les principals novetats d’enguany són l’exposició “Sant Medir: identitat i tradició”, que es podrà veure al Museu del Monestir fins al 6 de març, i el Vermut musical i tast de productes de Collserola que l’entitat banderera organitza al Pati de La Unió i que allarga a dissabte 5 març la celebració. Un altre dels canvis en la programació respecte d’anys anteriors és que la cercavila no sortirà de la plaça d’Octavià, com era tradicional, si no que ho farà des de la seu de La Unió Santcugatenca. Esther Madrona, tinenta d’alcaldia de Cultura: “Estic molt contenta de recuperar l’Aplec de Sant Medir en la seva expressió més tradicional, pel que suposa retrobar-nos a l’esplanada de l’ermita i gaudir de les actuacions de les entitats de cultura popular. A més, estic contenta de veure com l’entitat abanderada té ganes de participar de la celebració i oferir una nova activitat al pati de La Unió”. David Pujol, president de La Unió Santcugatenca: “Per a nosaltres, l’entitat més antiga de Sant Cugat i una entitat de cultura popular i tradicional, és un orgull ser els banderers d’una altra tradició com és Sant Medir. Tenim moltes ganes de participar en la Diada de Sant Medir i de gaudir-la plenament, després d’aquests anys de pandèmia, i trobar-nos amb totes les actuacions de cultura popular i tradicional que hi haurà”.   Programació dijous 3 de març Al centre de la ciutat: 8.30 h: Sortida a peu dels Gegants de Sant Cugat cap a l’Ermita de Sant Medir 9.

Sant Cugat tornarà a viure el Carnaval al carrer

Enguany Sant Cugat tornarà a viure el Carnaval al carrer, tot i que el programa quedarà una mica alterat afectant els dos actes nocturns. El canvi principal és que no hi haurà cercatasques, l’acte més esbojarrat del carnaval que es feia divendres nit. A més, el ball de dissabte no serà a l’envelat i es farà a la plaça Octavià després de la rua i del show de les comparses a l’escenari. Com és tradicional, el dijous gras, els Estirats ballaran i seran interromputs per la Crida del Gall, que amb una agrupació popular de músics del poble aniran cap al Monestir. El Gall baixarà del cimbori i anirà en processó cap a l’Ajuntament per prendre el poder a l’alcaldessa Mireia Ingla i proclamar l’inici del Carnaval a la ciutat. El cap de setmana es faran algunes de les activitats més emblemàtiques d’aquesta festa, com ara el Ball de Velles i Ball de Gitanes, que un any més omplirà de balladors i balladores la plaça Octavià. Hi haurà més activitats que es podran veure de manera presencial: l’exposició La Vella Quaresma, al Claustró del Monestir, i els establiments que participin en el tercer concurs d’aparadors de Carnaval de comerços de la ciutat. També la cercavila amb la banda de carrer al Mardi Gras (dimarts 1 de març) i l’endemà, dimecres de cendra, el retorn del poder i processó d’enterrament. Enguany el cartell l’ha dissenyat Cristina Méndez, estudiant de l’Escola d’Art de Sant Cugat. Des de l’organització es va fer petit concurs entre alumnes de segon curs de Gràfica impresa i il·lustració d’aquesta escola per tal de triar el cartell del Carnaval. La programació es podrà consultar properament en línia a carnavalsantcugat.cat i santcugat.cat i per les xarxes socials tant de @carnavalsantcugat com de @ajsantcugat. Esther Madrona, tinenta d’alcaldia de Cultura: “Sant Cugat tornarà a viure un Carnaval molt intens amb l’objectiu que, tal com pertoca, el seny deixi pas a la rauxa. Vull agrair la feina feta per la Comissió i per totes les entitats de cultura popular i tradicional per fer-ho possible i per arrelar amb tanta força aquesta festa a Sant Cugat.

Dilluns entra en vigor la nova ordenança per regular i fomentar l’ús de bicis i patinets elèctrics (VMP)

El proper dilluns 14 de febrer entrarà en vigor la nova ordenança per regular la circulació de bicicletes i de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) –principalment patinets elèctrics- a Sant Cugat. Aquesta ordenança es va aprovar per unanimitat al ple del passat mes de desembre. L’objectiu és incrementar la seguretat viària a la ciutat i, a la vegada, ordenar i afavorir l’ús d’aquests vehicles per fomentar una mobilitat més neta i saludable. També es potenciarà la bona convivència entre els diferents vehicles i el vianant. És la primera vegada que el consistori aprova una ordenança d’aquest tipus, una iniciativa que se suma al conjunt d’actuacions per promocionar els vehicles no contaminants com per exemple la construcció de nous carrils bici, la creació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) o l’increment del transport públic. Què estableix l’ordenança? Per norma general, les bicis i patinets elèctrics han de circular per la calçada, per parcs o pels prop de 50 km de carrils bici que enxarxen la ciutat. No poden passar per la vorera, però sí pels carrers vianantitzats del centre sempre i quan no hi hagi aglomeracions i es pugui mantenir una distància de seguretat amb el vianant (1’5m). En aquests casos els vianants sempre tenen la prioritat. L’ordenança també estableix que un VMP només pot circular amb una persona i que ha de tenir com a mínim 14 anys. En aquest cas també és obligatori que el VMP tingui llum, timbre i elements reflectants i que com a màxim arribi als 25 km/hora. Pel que fa al casc, és obligatori per als menors de 16 anys. Les bicicletes no tenen límit d’edat per al seu ús. És obligatori que tinguin llum, timbre i elements reflectants i, pel que fa al casc, és obligatori en menors de 16 anys. Tant les bicicletes com els VMP no necessiten per circular autorització administrativa, ni carnet, ni assegurança obligatòria, tot i que l’Ajuntament recomana contractar-ne una. Jose Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport: “L’objectiu d’aquesta normativa és ordenar la circulació per garantir una respectuosa convivència viària de bicis i patinets elèctrics, tant amb els vianants com amb la resta de vehicles, i afavorir-ne el seu ús per a una mobilitat més neta, segura i saludable”.

L'Ajuntament millora el disseny de Ragull Centre reduint l'alçada a petició del veïnat

La nova proposta garanteix la construcció dels 72 habitatges públics de lloguer, que representen el 61% dels habitatges que es construiran Pas endavant per millorar el disseny del Ragull Centre. L’Ajuntament de Sant Cugat ha escoltat el veïnat així com les opinions i propostes per millorar el projecte –incloses diferents al·legacions al conveni entre l’Ajuntament i Laboratoris Ferrer aprovat al ple - i les ha incorporat en la seva gran majoria. Una vegada fetes aquestes millores, ara s’obre el període per afegir-les al planejament que s’haurà d’aprovar per a la seva execució.  El nou disseny que s’adjunta al conveni ha suprimit els dos edificis d’habitatges de planta baixa +10 per uns edificis esglaonats més compactes amb alçades de planta baixa +5, planta baixa+6 i planta baixa+7. El nou disseny no provoca cap ombra sobre l’escola Collserola. En concret el conveni permetrà  la construcció d’un total de 118 habitatges, 3.200 m2 de locals comercials, 2.800m2 d’equipaments i serveis públics, 308 places d’aparcament soterrat de rotació i privatives, i un nou espai públic urbanitzat i enjardinat. Habitatges, espai comercial, equipaments públics i aparcament L’habitatge públic és el protagonista d’aquest projecte. Serà de lloguer en la seva totalitat: hi haurà 42 HPO i 30 habitatges dotacionals (destinats a persones joves i gent gran). La gestió d’aquests 72 habitatges públics de lloguer assequible anirà a càrrec de Promusa. Representen el 61% del total, mentre que l’habitatge privat de renta lliure (46 habitatges) representa el 39%. La coberta de la planta baixa dels locals comercials i dels serveis públics serà vegetal amb l’objectiu de millorar l’aspecte visual i reduir el consum energètic (tant de refrigeració com de calefacció). L’espai comercial permetrà la ubicació d’un supermercat o activitat comercial màxima de 1.600m2 i la resta de m2, fins arribar als 3.200m2, es destinaran a locals i comerços de proximitat.

El servei de primera acollida atén 61 persones en el seu primer any de funcionament

La regidora de Ciutadania, Salut i Via Pública, Gemma Aristoy, ha valorat aquest matí el primer any de funcionament del servei primera acollida, adreçat a persones arribades recentment a la ciutat i que siguin estrangeres immigrades, sol·licitants d’asil o de protecció subsidiària, refugiades, apàtrides o retornades. En total s’han atès 61 persones (32 dones i 29 homes) provinents majoritàriament del Marroc (17), Hondures (9) i Colòmbia (8). En funció de cada perfil, el servei ha fet derivacions al CCAR (Comitè Català d’Ajuda al Refugiat), als serveis socials municipals, al servei el CITE (Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers) i al SIAD (Servei d’Informació i Atenció a la Dona). Cal destacar que, del total de les persones ateses, 10 són demandants d’asil. Així mateix, n’hi ha 10 que ja han acabat l’itinerari del Servei de Primera Acollida (realització de 3 mòduls formatius) i 14 persones començaran els mòduls B i C aquest mateix trimestre. Què s’ofereix amb la primera acollida? El servei vol promoure l’autonomia personal de les persones estrangeres i catalanes retornades i la igualtat d’oportunitats entre la ciutadania. Inclou l’acompanyament, la formació i la certificació d’uns coneixements mínims per facilitar el viure i treballar a Catalunya. Consisteix en una entrevista inicial, acompanyament, formació i certificació. La formació es divideix en tres mòduls:   A) Llengua: mòdul per aprendre català i castellà (90 hores cadascuna)   B) Coneixements laborals: mòdul sobre el mercat de treball (15 hores)   C) Sant Cugat: mòdul per conèixer Sant Cugat i la realitat catalana (15 hores) La Generalitat expedeix un Certificat d’Acollida per a totes les persones que acabin l’itinerari. Aquest certificat pot ser útil a l’hora de buscar feina o de fer valer la pròpia formació i experiència. A més, el Certificat d’Acollida és útil en els processos d’estrangeria com ara l’arrelament social, la modificació o la renovació d’autoritzacions de residència o l’adquisició de nacionalitat, entre d’altres.

Ajuntament i FGC creen un bitllet reduït per als pensionistes de Sant Cugat que es desplacin a la Mútua de Terrassa

L’alcaldessa, Mireia Ingla; la presidenta dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Marta Subirà; i la tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert; han presentat el nou títol de transport de FGC “Pensionista Sant Cugat – Mútua”, que avui mateix s’ha posat en marxa. Es tracta d’un bitllet a preu reduït per als i les pensionistes empadronats a Sant Cugat que s’hagin de desplaçar fins a la Mútua de Terrassa (estació Vallparadís Universitat). L’objectiu és abaratir i facilitar l’accés amb transport públic a aquest centre hospitalari, que és el de referència per als veïns i veïnes de Sant Cugat. El descompte consisteix en equiparar els preus del nou bitllet al d’1 zona quan, per anar a Terrassa, és necessari el de 2 zones (mantenint, naturalment, la reducció de preus que ja existeix amb el carnet de Pensionista FGC). Concretament els preus queden fixats de la següent manera (varien en funció de si es disposa del carnet A o B):             Preus Bitllet Pensionista St. Cugat – Mútua (IVA inclòs)   Bitllet Pensionista St. Cugat – Mútua carnet A (75% de descompte) 0,60 € Bitllet Pensionista St. Cugat – Mútua carnet B (50% de descompte) 1,20 € Bitllet senzill 2 en 1 Pensionista St. Cugat – Mútua carnet A (75% de descompte) 1,20 € Bitllet senzill 2 en 1 Pensionista St. Cugat – Mútua carnet B (50% de descompte) 2,40 €   L’Ajuntament reservarà una partida de 10.000€ al pressupost municipal 2022 i 10.000€ més al 2023 per tal d’assumir la diferència de cost de cada bitllet “Pensionista Sant Cugat – Mútua” que s’adquireixi. El conveni Ajuntament-FGC és per a dos anys (prorrogables) i la voluntat municipal és mantenir-lo vigent també en els següents anys. El bitllet ja es pot adquirir des d’avui mateix a les màquines de les estacions de FGC de Sant Cugat (La Floresta, Valldoreix, Sant Cugat, Mira-Sol, Hospital General, Volpelleres i Sant Joan) per anar o per anar i tornar a l’Hospital de la Mútua de Terrassa (Vallparadís Universitat).

La Brigada municipal i Parcs i Jardins renoven la seva flota amb 13 vehicles nous

La Brigada municipal i Parcs i Jardins renoven la seva flota amb 13 vehicles nous L’Ajuntament ha adquirit aquests vehicles, més sostenibles i eficients, per reforçar els dos serveis municipals El tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat, Seguretat i Transport, Pere Soler, i el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, han presentat aquest matí els nous vehicles destinats a la Brigada municipal i Parcs i Jardins. En total s’han adquirit 13 vehicles per reforçar els dos serveis. D’aquesta manera, i amb una inversió total de 523.559,45 €, se sumen a la flota mòbil: • 4 furgonetes Renault Kangoo elèctriques (etiqueta ambiental 0) • 1 furgoneta Renault Trànsit híbrida (etiqueta ambiental ECO) • 1 camió Isuzu amb plataforma (dièsel C) • 3 unitats de 4×4 Pick Up Nissan Navara (dièsel C). En modalitat de Renting. • 4 camions Isuzu amb grua i caixa oberta (dièsel C), aquests últims s’incorporaran a les tasques el proper mes d’abril. Els nous vehicles incorporen millores tecnològiques que els fan més eficients des d’un punt de vista energètic i mediambiental. Jose Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport: “La renovació de la flota de vehicles dels serveis municipals de la Brigada i de Parcs i Jardins amb vehicles nous tecnològicament més eficients és una responsabilitat que assumim des del govern de la ciutat per millorar en termes de consum energètic i d’emissions, així com contribuir a dotar als nostres professionals de millor material mòbil pel desenvolupament de les seves tasques”. Pere Soler, tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat, Seguretat i Transport: “El govern té el compromís d’actualitzar el parc automobilístic de l’Ajuntament, després de fer-ho amb la Policia Local, Protecció Civil o Parcs i Jardins, ara renovem els vehicles de la Brigada, a la qual dotem de millors eines per portar a terme la important feina de manteniment de la ciutat” Amb les noves incorporacions, la Brigada municipal disposarà amb un total de 30 vehicles i el servei de Parcs i Jardins amb 5.