Sant Cugat del Vallès

Les festes de Sant Antoni tornen a celebrar-se enguany a Sant Cugat complint amb totes les mesures COVID

Enguany Sant Cugat recupera, després de l’anul·lació de l’any passat arran de la situació pandèmica, una de les activitats més tradicionals que se celebren al municipi: les festes de Sant Antoni. Totes les activitats –organitzades per la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat amb el suport de l’Ajuntament- es realitzaran complint la normativa sanitària vigent.

La principal novetat d’aquesta edició és que la Rua dels Tres Tombs canvia el seu recorregut històric per ajudar a garantir el benestar dels animals que hi participen, i també per raons sanitàries (COVID). Els carrers per on passarà la rua són més amples i s’evita trams que anteriorment havien estat problemàtics (desnivells massa pronunciats i paviments lliscants). ADJUNTEM PLÀNOL RECORREGUT: Recorregut RuaTresTombs2022.

Així mateix, també s’aplicarà el “Protocol de Seguretat i Benestar Animal. Reglament d’Ordre de Cavalcades i Passades dels Tres Tombs de Catalunya” elaborat per la Federació dels Tres Tombs de Catalunya amb assessorament veterinari professional i acadèmic.

Per aquest motiu l’Ajuntament i la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat comptaran amb un professional veterinari expert en èquids contractat per a la revisió prèvia del protocol i per l’execució de la Rua del dia 23 de gener, vetllant per la salut i el benestar dels cavalls en tot moment.

Esther Madrona, tinenta d’alcaldia de Cultura: “Estem molt contents de poder recuperar enguany una festa que ens recorda el nostre passat agrícola i que ajuda a mantenir viva la nostra identitat. Una festa, a més, que en els darrers anys hem enriquit amb la celebració dels foguerons o el mercat de traginers”.

Francesc Carol, regidor de Seguretat Ciutadana, Esports i de Benestar Animal: “A Sant Cugat, com no podia ser d’altra manera, ens adherim al protocol per garantir la salut, la protecció i el benestar dels animals que participaran a la rua dels Tres Tombs. Som plenament sensibles amb aquesta qüestió i per això hem incorporat canvis al recorregut”.

Una de les altres novetats és que, a partir de l’exposició realitzada el 2021, l’Ajuntament ha encarregat una recerca sobre la història de la Festa a l’historiador local Joan Troyano, amb l’objectiu de presentar-ne el resultat el 2023 coincidint amb el 150 aniversari de la Festa a Sant Cugat.

Mesures COVID

Hi haurà un compliment de les mesures COVID en tot moment, amb ús obligatori de la mascareta. Els actes en què es podrà menjar i beure es faran complint les mesures que marca la normativa vigent: asseguts, amb grups de màxim 10 persones i en un espai diferenciat de la resta de l’activitat.

Afectacions al trànsit

La Rua dels Tres Tombs afectarà diumenge 23 la mobilitat al llarg del recorregut. Entre les 11 i les 14 hores hi haurà talls en la circulació de vehicles, que també afectarà les línies de bus urbà i interurbà.

L’Ajuntament aconsella no deixar aparcat cap mena de vehicle en els carrers per on passa la rua.

PROGRAMA D’ACTES

DIMARTS 11 DE GENER

19.00h Presentació del Protocol de Seguretat i Benestar Animal, Reglament d’Ordre de Cavalcades i Passades  dels Tres Tombs de Catalunya
A càrrec d’Andreu Bernadàs, president de la Federació Catalana dels Tres Tombs i la veterinària Helena Romero, de l’Associació de Veterinaris Experts en Èquids de Catalunya.
La tinenta d’alcaldia Esther Madrona i el regidor Francesc Carol, que tenien previst ser a la presentació, finalment no podran assistir-hi per motius de salut.
Casa de Cultura

DILLUNS 17

Festivitat de Sant Antoni Abat

9.00h Ofici solemne i repartiment de pa beneït
Església del Monestir de Sant Cugat
Organitza: Comissió de Festes de Sant Antoni Abat i Parròquia de Sant Pere d’Octavià

19.00h Presentació del vídeo La Festa de Sant Antoni. Un segle i mig d’història a Sant Cugat
Documental elaborat a partir de l’exposició homònima realitzada entre el gener i març de 2021.
A càrrec de l’historiador Joan Troyano i l’escriptor Rogeli Pedró
Amb la participació d’Esther Madrona, Tinenta d’Alcaldia de Cultura, Educació, Esports i Joventut
Casa de Cultura

DIMECRES 19

19.30h Presentació de l’escultura de Sant Antoni Abat de Josep Grau-Garriga (1951), restaurada al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
Organitza: Tot Sant Cugat
Tot Sant Cugat (c. de Sant Antoni, 42)

DISSABTE 22

Festa dels Foguerons a la pl. de Barcelona

12.00h Vermut i concert amb Calcetes Tradis

18.30h Cercavila de Sant Antoni des de la pl. d’Octavià fins a la pl. de Barcelona
Amb la participació dels Diables, Trabucaires, Caparrots, Geganters i l’Entitat Sardanista

19.00h Encesa dels Foguerons per part dels Diables

19.05h Entrega de la bandera de Sant Antoni als Banderers del 2022: Castellers de Sant Cugat.

19.15h Lluïment de les entitats de cultura popular i tradicional

19.45h Sopar popular

20.00h Concert i música de taverna amb Julivert

DIUMENGE 23

Rua del Tres Tombs
Banderers: Castellers de Sant Cugat

9.00h Esmorzar de pagès al Parc de Ramon Barnils

11.00h Inici de la Rua del Tres Tombs a l’av. del Pla del Vinyet
Amb l’acompanyament de la Banda de Música Sant Llorenç de La Galera

11.30h Vermut i animació infantil amb Jordi Tonietti a la plaça de Barcelona.

12.00h Benedicció de cavalleries al pg. de Francesc Macià
A càrrec de la Parròquia de Sant Pere d’Octavià

13.00h Arribada de la Rua a la plaça de Barcelona

DISSABTE 22 I DIUMENGE 23

Mercat de Traginers
Cervesa artesana, vins, formatges, embotits i Tortell de Sant Antoni. Tot de proximitat!
Plaça de Barcelona