Sant Just Desvern

La veritable qüestió de fons

14 de març de 2018. Ens hem llevat amb Alfred Bosch a la portada de l’ARA amb un titular impactant: “Votarem ‘no’ al tramvia com el planteja Colau” (https://www.ara.cat/societat/ERC-tombara-projecte-tramvia-Colau-Diagonal-connexio_0_1977402420.html).

I, és clar, per una secció local com la nostra i per un Grup municipal com el nostre, suposa un gerro d’aigua freda. Des d’inici de mandat, al 2015, hem defensat i apostat per dues coses en relació amb el Tramvia: per la unió del tram entre la Rambla de Sant Just i la Plaça Santa Magdalena d’Esplugues per la Laureà Miró i per la unió dels dos Trams per la Diagonal. No només ho hem defensat sinó que ho hem impulsat a nivell institucional (llegiu la moció que vàrem promoure http://locals.esquerra.cat/documents/arxius/mocio-de-suport-a-la-implantacio-duna-xarxa-tramviaria-unificada.pdf).

Però un cop superat el xoc del titular i llegida l’entrevista, cosa que hauria de fer tothom, es posa de manifest el veritable tema de debat i de fons de la qüestió: el sistema de gestió del tramvia.

Les raons del Grup d’ERC a Barcelona per votar en contra del projecte no passen per si el dibuix uneix o no els dos ramals per la Diagonal. Les veritables i potents raons passen per permetre que hi hagi una inversió de diners públics xifrada en 200 milions d’euros i que els beneficis projectats vagin a parar a mans d’empreses privades. És normal que un partit com ERC s’hi oposi, més quan aquesta proposta ve per part d’una confluència que en altres municipis ha apostat fortament per la re-municipalització dels serveis públics.

Seguim pensant que el tramvia és un sistema de transport fiable, ràpid, respectuós amb el medi ambient i més barat respecte d’altres infraestructures. Ara bé, el seu sistema de gestió ha de quedar clar i si la inversió és pública els beneficis han de revertir en la ciutadania i no en els comptes de resultats d’empreses privades ni en les butxaques dels seus accionistes.

És per això que temps enrere ens vàrem reunir amb ERC BCN i és per això que ho tornarem a abans de la votació definitiva el dia 23. Perquè puguin ser crítics amb el model de gestió però, al mateix temps, permetin una clara millor en la mobilitat metropolitana.