Sant Just Desvern

El Sant Just republicà: feminista i amb igualtat efectiva entre dones i homes

Désirée Slauka Triler Trujillo

Des d’Esquerra Republicana treballem contínuament per millorar el nostre poble. Fent una mirada amb ulls de dona hem portat a ple, i s’han aprovat per unanimitat, dues mocions feministes: a l’abril la moció per al reconeixement públic del dol perinatal, gestacional i neonatal; i al maig la moció per declarar Sant Just Desvern municipi amic de la lactància materna.

Ambdues van ser fruit d’un treball previ i d’haver escoltat a diferents dones, famílies i col·lectius del municipi; i tenen en comú la sensibilització i normalització d’unes necessitats de les dones quan esdevenim mares.

Perquè defensem fer efectius els drets de les dones en igualtat de condicions en tots els àmbits de la vida i escometre qualsevol discriminació per raó de gènere o de dependència per raons socioeconòmiques. Volem que les dones se sentin lliures i segures per decidir ser mares i sobre el seu propi cos.

Pel que fa al dol perinatal, gestacional i neonatal, vam demanar a la Biblioteca Joan Margarit la creació d’un fons de llibres i filmografia específica sobre el dol i la mort perinatal, i la creació, al cementiri municipal, d’un espai físic col·lectiu específic per facilitar el dol per tal que les famílies que ho desitgin puguin tenir un espai de recolliment. Pel que fa a la lactància materna, en el cas que una dona hagi escollit la opció de l’alletament, cal una normalització no només de l’alletament dels nadons (etapa fins els 2 anys) sinó també una visibilització i normalització dels infants de més de 2 anys que prenen el pit matern.

La idea principal és que les dones han de poder donar el pit quan sigui i on sigui. Per aquest motiu vam demanar una campanya de sensibilització en espais públics i privats que convidi a les mares que alleten a fer-ne, i vam instar al CAP de Sant Just per a què sigui reconegut amb la categoria IHAN.

Aquestes sigles són la Iniciativa per la Humanització de l’Assistència al Naixement i Lactància impulsada per la OMS i UNICEF, per tal d’animar a hospitals i centres de salut a promoure i donar suport des del coneixement i l’acompanyament a la lactància materna, tot oferint formacions específiques. Amb això, i una associació de suport a la lactància materna i criança, que ens consta que s’està gestant a Sant Just, avancem a cobrir una necessitat de les dones al nostre municipi.

Esquerra Republicana continuarem escoltant, estenent la mà, acompanyant i treballant per a donar veu i solució a les preocupacions i necessitats de santjustencs i santjustenques