ERC Sants - Montjuïc

Totes les notícies

Presentació ponència de la Conferència Nacional d'Esquerra Republicana.

El companys i companyes d’ERC de Sants-Montjuïc hem assistit avui des de el casal amb connexió telemàtica per tal de facilitar la participació de tothom i des de casa, mitjançant la plataforma Zoom, a una assemblea en format webinar oberta a tota la militància en què s’ha presentat la proposta de ponència de la propera Conferència Nacional 2022. La presentació ha estat a càrrec de Raül Romeva, coordinador de la comissió redactora i, Joan Manuel Tresserras, Sílvia Casola i Lluís Pérez, membres de la comissió. Esquerra Republicana celebrarà els propers 12 i 13 de març a la Farga de l’Hospitalet la Conferència sota el lema “Escrivim el futur republicà”. La proposta de Ponència Nacional, enviada a la militància, que debatrà i que es votarà a la Conferència, configura el mapa i horitzó social i nacional del partit i situa la independència de Catalunya com un “camí irreversible”, alhora que constata que la República catalana és “imprescindible per poder ajudar la gent i fer una societat millor”. El text destaca: -El conjunt de polítiques públiques que han de guiar la governança del país. -La confrontació democràtica a la taula de negociació, acompanyada dels grans consensos de país, de les mobilitzacions transversals i les polítiques republicanes com els pilars en la construcció de la República catalana. -Que cal seguir construint alternatives per afrontar l’embat democràtic que permeti guanyar la independència del país, en cas que la negociació no doni els resultats esperats.  -Que el moviment independentista ha constatat en els darrers anys un seguit d’aprenentatges que han de servir per assolir l’objectiu de fer de Catalunya un estat independent, també la necessitat d’ampliar els consensos existents, com l’autodeterminació i l’amnistia, i construir-ne de nous, així com treballar per fer créixer les complicitats a nivell internacional i amb tots els agents econòmics i socials del país.

Sessió informativa de l’últim plenari.

Avui amb els nostres consellers i conselleres hem fet una sessió de treball i debat mixta, per videoconferència i de forma presencial al Casal. Ens han informat i comentat totes les propostes del nostre Grup Municipal en l'últim plenari que va tenir lloc a la Seu del nostre districte el dia 14 de desembre de 2021. Totes les iniciatives que ERC va presentar i s’indiquen a continuació es poden trobar a l’apartat Documents/Plenari del Districte de Sants Montjuïc de la nostra web. Proposició/declaració de grup del Grup ERC. 1. Que el govern del districte posi al coneixement de totes les entitats representatives els criteris d’atorgament de permisos i llicències per organitzar fires i mercats, amb les dotacions econòmiques o pressupostàries corresponents. 2. Que la informació en relació a fires i mercats locals arribi a totes les entitats i a totes les llars per tal de fomentar la participació dels agents del sector en l’organització, així com l’ interès de la població per al comerç i els productes de proximitat. RESULTAT: Acceptada per unanimitat. Prec. Es planteja pel Grup Municipal ERC : Instar a l’Ajuntament, via Govern d’aquest Districte, a dur a terme una auditoria externa independent sobre la xarxa de distribució elèctrica, així com dels canvis estructurals a la mateixa que garanteixin que ningú es vegi privat de subministrament elèctric, impulsant paral·lelament processos d’auditoria ciutadana pública, tot posant la ciutadania al centre, fent-la partícep i protagonista, per desmantellar irregularitats, abusos i fraus que fins ara han passat desapercebuts, exigint responsabilitats de l’empresa en els talls del servei i garantint les indemnitzacions a què tenen dret les persones que es vegin damnificades, forçant l’empresa a retre comptes anualment del pla d’inversions detallat i públic que permeti a la ciutadania controlar el seu compliment. RESULTAT: No acceptat. Prec. Es planteja pel Grup Municipal ERC : Que el govern del Districte constitueixi una Comissió d'Estudi d'una línia de Bus circular que serveixi de connexió entre els Barris d'Hostafrancs, la Bordeta i Font de la Guatlla, per facilitar el recorregut i millorar l’accessibilitat entre els veïnats i els serveis que els són d'ús.

Molt bon any 2022!

L’any 2021 ha estat un any intens. A les eleccions de febrer independentisme va assolir un suport del 52%, aquelles eleccions les vam viure en plena tercera onada de la pandèmia covid. Han estat mesos de compromís i lluita, de teixir la reconstrucció dels barris de Sants Montjuïc sense deixar passar cap oportunitat per recuperar els carrers, avui ens enfrontem a la pandèmia cuidant-nos mútuament i entenent que la nostra supervivència com a nació només és possible des de la justícia social. A nivell nacional des d’Esquerra Republicana de Catalunya exercim la nostra responsabilitat de liderar el país, així acabem l’any 2021 amb l’aprovació d’uns pressupostos indispensables per lluitar contra la pandèmia i reconstruir tot allò que la repressió política intenta destruir sense contemplacions. Des del Casal treballem per generar espais de trobada, reflexió i acció política en benefici dels nostres barris i llurs veïnes i veïns,  voldria agrair la implicació del grup de conselleres i consellers de Districte, l’executiva del casal i sobretot les i els militants que sempre hi sou, moltes gràcies companyes i companys. L’any 2022 continuarem persistint i explicant les nostres propostes per Catalunya, Barcelona i els nostres barris; fent la millor política possible, aquella que atén a les persones i lluita per una Catalunya lliure. Molt bon any 2022! Salut i República! Francesc Almacelles President d’ERC Sants Montjuïc.

Bones festes!

Els companys i companyes del Casal Sants Montjuïc us desitgem BONES FESTES I UN FELIÇ 2022! Que els dies que vinguin siguin feliços, tot i les mesures sanitàries anti Covid-19, i que tots els vostres projectes i els anhels de pau, llibertat, justícia, benestar i independència per què lluitem es vegin complert.

Energies renovables.

Conferencia-debat mixta, per vídeo i presencial. Ponent: Eugeni Villalbí i Godes, Diputat portaveu d’acció climàtica al Parlament de Catalunya, titulat en Enginyeria tècnica d’obres públiques especialitat de Transports i serveis urbans per la UPC. Té estudis (pendent de TFM) del màster d'"Urbanisme, Aménagement et Transports" a l’Institut Français d'Urbanisme-Université de Paris. Entre moltes d'altres tasques va ser al capdavant de la secretaria general de Joventut de la Generalitat entre el 2006 i el 2011, Coordinador del Grup Parlamentari Junts pel Sí (2015-2017), Cap de Gabinet de la Secretaria General d'ERC (2020-actualment), Director del Programa per a Gais, Lesbianes i Transexuals de la Generalitat de Catalunya (2005-2006) i Secretari General de Joventut de la Generalitat de Catalunya (2006-2011). Com introducció al debat ens ha parlat del context global basat en un model de creixement sense tenir en compte els recursos ni els límits existents. En aquest sentit el món ha consumit aquest any tots el recursos el dia 29 de juliol, la qual cosa vol dir que, metafòricament, a partir del 30 de juliol utilitza recursos d’un teòric altre planeta terra. Ara bé, Espanya es va avançar, fent-ho el dia 25 de maig, cada cop més aviat, fet que demostra que no és massa sensible a aquest problema. Ha destacat que, a diferència d’anteriors informes on s’especulava amb la possibilitat, ara ja s’afirma que és l’acció humana la culpable del canvi accelerat que estem vivint i que la natura no té temps d’assumir-ho. Així la temperatura global del planeta, que durant segles es mantenia estable, en els darrers anys ha augmentat 1,1 graus respecte la mitjana del període 1850-1900. Respecte a la conca mediterrània l’escalfament ha estat de 1,5 graus els darrers 71 anys i de 1,8 graus a Catalunya. En relació a Barcelona afirma que l’augment ha estat de 2 graus els darrers 107 anys. Ens ha mostrat les conseqüències i la derivada social del problema, resumint-les a: - Augment de fenòmens extrems.

La salut mental a Catalunya, abans i després de la covid-19

Continuant l’activitat del casal, avui hem tingut una videoconferència mixta, presencial i per internet. Ha estat una xerrada debat a càrrec de Magda Casamitjana, filòloga, exalcaldessa de Roses i Diputada al Parlament de Catalunya, càrrec que va deixar per assumir la direcció del “Programa d’abordatge integral, dels casos de salut mental i addiccions d’alta complexitat” al Departament de Salut. Tot va començar amb la visita al Parlament de 4 mares que volien exposar-li la malaltia patida pels seus fills adoptats a Rússia i Ucraïna, víctimes de mares biològiques que van abusar de l'alcohol en el període de gestació, cosa que va comportar greus problemes mentals als seus fills. Destaca que el nombre de mares afectades ha anat augmentant ascendint avui a 270 les que formen part del grup. En el període 1998-2008 van arribar procedents d'aquests territoris uns 5.000 infants dels quals més de la meitat estan afectats pel trastorn o síndrome de l'alcoholisme fetal. Això provoca una manca de desenvolupament del seu cervell que al no fer-ho correctament produeix alteracions en el comportament. Ha estat treballant en aquest programa amb la consellera Alba Vergés i ara té previst formar part com a Directora del “Pacte Nacional per la Salut Mental” a proposta del President Pere Aragonès a fi de determinar què falla al sistema des del punt de vista sanitari, laboral o per exemple, per evitar circumstàncies com representa la gran quantitat de accions o trucades que han de fer els pares dels infants afectats per solucionar-ho. També ens ha parlat de la pandèmia i les seves conseqüències, en especial a la salut mental de la ciutadania, indicant que no és només l’absència d’un trastorn mental. L’OMS defineix la salut mental com un estat de benestar en el qual la persona és conscient de les seves pròpies capacitats, pot afrontar les tensions normals de la vida, pot treballar de forma fructífera i fer una contribució a la seva comunitat.

La Unió Soviètica: història, influència i art

El Jovent Republicà de Sants-Montjuïc ha organitzat avui una sessió de formació al casal. Ponència a càrrec de: Bernat Pizà, historiador i professor de secundària. Gina Driéguez, historiadora de l'art i professora de secundària. Debat molt interessant que ha mostrat als assistents les característiques més significatives de la Unió Soviètica del segle XX.

Entendre la islamofòbia per combatre-la des de casa nostra.

Conferencia-debat mixta, per vídeo i presencial. Ponent: Mustapha Aoulad Sellam, membre fundador de l'entitat SAFI. En Mustapha centra el debat a partir de l’existència de nombrosos àmbits de discriminació que podem definir com a estructurals i transversals en la nostra societat, en concret identifica dos àmbits en els quals la discriminació està creixent: l’homofòbia i l’islamofòbia. En el cas concret de l’islamofòbia destaca que aquesta es pot veure tant en posicionaments conservadors com progressistes, en aquest sentit pren un paper determinant una concepció de laïcitat que entén que la religió s’ha d’excloure del debat polític, ens al contrari, la llibertat religiosa és el dret fonamental que protegeix tant l’opció d’escollir una opció com de no fer-ho, d’aquesta manera la separació de poders no ha de suposar que l’administració s’inhibeixi en la defensa d’aquest dret, la seva obligació és ser proactiva. En Mustapha també explica que la discriminació és doble en el cas de les dones, per tal de demostrar-ho detalla la dificultat afegida quan una dona decideix usar el hijab, fet que dificulta l’accés al treball, l’educació i l’habitatge. Entre el 15%-16% de la població de Catalunya és d’origen estranger, d’aquest col·lectiu aproximadament la meitat és musulmà, fet que no ha de fer oblidar que l’existència de l’islam al nostre país no és un fet recent o “nouvingut”. Així part de la societat catalana està sotmesa a una estratègia discriminatòria, per explicar-ho cita al filòsof en Santiago Alba Rico que la descriu com una sèrie de mecanismes que partint d’una diferència, aquesta es considerada com quelcom negatiu a domesticar o eliminar. També destaca que, apart del perill que suposa fracturar la societat, cal ser conscient que excloure resulta molt costós, doncs mobilitza recursos per garantir els mínims vitals, és responsabilitat de l’administració pública que tothom pugui exercir els seus drets.

Catalunya un país equilibrat? El paper del turisme i l’industria.

Ponent: Albert Castellanos, Secretari d’Empresa i Competitivitat en la Generalitat de Catalunya. Llicenciat en Economia per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Màster en Economia Pública per la Universitat de York (University of York – England) i Mestratge en Funció Directiva (EAPC). Bona part de la seva trajectòria professional l'ha dedicat a la gestió pública i universitària en l'àmbit de la política econòmica, així com també en el llançament de nous projectes vinculats a processos de reorganització, que ha compatibilitzat fins fa pocs anys amb la docència universitària en economia. Conferencia-debat mixta, per vídeo i presencial, en la qual ens ha parlat de la economia de Catalunya i l’equilibri entre els sectors turístic i industrial. En la conferencia ens ha dit: D'entrada s'ha reflexionat sobre si Catalunya és una nació econòmicament equilibrada i el model de país que volem concloent que cal potenciar i incentivar el sector d'empresa i especialment les PIMES. Ha remarcat que fa molts anys que a ERC no teníem el Departament d'Empresa i Treball i, si vam saber portar les finances de la hisenda de Catalunya i demostrar que podíem gestionar l'economia del país, ara ens correspon fer-ho també amb l'empresa, amb un departament que pot fer molt més. Ha destacat aquells punts que defineixen què volem implementar. En aquest sentit, tal com ha indicat el nostre conseller Roger Torrent, estem sortint d’uns mesos complicats per la caiguda d’activitat i una de les prioritats és facilitar la recuperació i transformació. Per això hem de visitar i fer el possible per conèixer les empreses que hem d’acompanyar amb polítiques d’ajut directe. Ha afirmat que en aquests moments les perspectives són relativament bones. La nostra economia és molt oberta amb tantes importacions com exportacions, cosa que, amb fluctuacions, fa preveure una ràpida recuperació que ens permetrà millorar respecte del 2019, i és que les exportacions han crescut més d'un 5%.