En el marc dels preparatius per a la campanya electoral per a les eleccions municipals, el passat dilluns dia 23 de març, va tenir lloc al casal d’ERC Sarrià – Sant Gervasi una sessió formativa sobre el funcionament i l’organització de l’Ajuntament de Barcelona. El coordinador del grup municipal d’ERC, Eduard Thió, va fer una exposició amena i interessant sobre unes qüestions que no per feixugues deixa de ser important que tant persones candidates com la militància en general conegui. En aquest article recollim la primera part de la xerrada en què Eduard Thió va explicar el marc legislatiu i normatiu que defineix les competències i la forma organitzativa de l’Ajuntament, properament en desenvoluparem la segona part relativa als documents municipals i a funcionament pròpiament dit. MARC NORMATIU Carta Municipal. Es concreta en dues lleis, una del Parlament de Catalunya (1998) i una altra del Congrés dels Diputats (2006) en què es defineixen unes competències que no tenen els altres municipis de l’Estat (excepte Madrid). El més destacable de la Carta Municipal són les competències en participació, en la gestió d’infraestructures (port, aeroport –on, malgrat tot, la ciutat hi té alguna cosa a dir-), el règim econòmic, entre d’altres. L’aprovació de la part estatal de la Carta Municipal va demorar-se perquè finalment també es va voler redactar la de Madrid perquè s’aprovessin conjuntament. Reglament Orgànic Municipal, ROM. És el “llibre d’instruccions de l’Ajuntament”. S’hi recullen les funcions de l’alcalde, dels regidors, els diversos grups municipals, així com la manera d’organitzar els debats, la presa de decisions (comissions, plenaris) i les vies de control del govern de què disposa l’oposició, entre d’altres. Es tracta d’un reglament poc clar en alguns aspectes. Per aquest motiu, el 2006 el secretari municipal va redactar unes “normes interpretatives” que permet resoldre molts dels dubtes que sorgeixen de l’aplicació del ROM (per bé que no tots).