ERC Sitges

Article d'opinió - NOUS REPTES

Nous reptes

Davant de la pandèmia mundial, una crisi humanitària en tota regla, està resultant ser un dels moments més complexos per governar un municipi com Sitges, tot havent d’encarar el futur amb nous reptes en un exercici de realisme i de tocar de peus a terra i entenent que aquesta situació durarà encara un temps. I el govern de Sitges té clarament una prioritat: les Persones.

Un dels aspectes bàsics que caldrà reforçar és, clarament, la Salut, un actiu social i econòmic prioritari. Els estudis recents ens diuen que només el 20% de la salut d’una persona depèn del sistema sanitari al qual pot accedir, la resta es distribueix en un 30% que depèn de l’estil de vida (menjar, exercici, addiccions), un 40% als factors socioeconòmics (l’habitatge, l’educació) i el 10% restant a les condicions ambientals.

La Sostenibilitat i les condicions ambientals és un altre aspecte que serà primordial en els anys vinents. Per tal de tenir una bona salut necessitem un entorn natural amb vegetació autòctona i amb un respecte extrem per la biodiversitat de la zona, per tant és imprescindible invertir en espais verds de qualitat.

La Tecnologia com a sector econòmic potent i en creixement ha de trobar a Sitges un lloc per instal·lar-se. La gestió i el moviment de les dades són negocis de futur que atrauen capital, ocupació i talent. Amb unes bones infraestructures, la nostra vila pot ser receptora de nous negocis com els Data Centers o els Serveis Cloud.

I deixo pel final el Turisme, actualment el sector econòmic més important que té la nostra vila. El turisme a Sitges té, com molts altres sectors, les seves fortaleses i febleses, i en això caldrà treballar. Com a fortalesa, Sitges no ha estat mai una destinació de turisme de masses i això, en aquests temps de pandèmia, ha estat un punt a favor. També fa molt de temps que treballem pel turisme sostenible, de fet vam ser dels primers a obtenir la Certificació Biosphere i, tot i que encara ens queda molt camí per recórrer, és obvi que estem molt més avançats que altres destinacions. També s’ha treballat molt bé la desestacionalització de la temporada i ja no es viu només dels mesos d’estiu. S’ha diversificat molt l’oferta turística i ara a Sitges no es ve només a la platja, sinó també a fer turisme cultural, esportiu, gastronòmic, de natura pel Parc de Garraf o a gaudir de la nàutica amb els tres ports esportius que tenim. Però, evidentment, també tenim febleses, una d’elles no treballar prou bé el visitant que només ve a passar un dia, ens omple el poble i molts cops no hem sabut gestionar. Existeix, alhora, una dependència de grans esdeveniments, ara morts pel coronavirus i amb un futur molt incert, els quals hauran de canviar radicalment. Cal repensar la petjada ambiental que deixa segons quin tipus de turisme i en això caldrà reflexionar en els anys vinents.

El turisme, en general, canviarà arreu i el que ens caldrà és avançar-nos a altres destinacions, adaptant-nos a les noves corrents i necessitats i sobretot fer una estratègia compartida. Segurament d’aquí a un temps ja no es parlarà tant de turisme, sinó de mobilitat, perquè tant turista qui ve a passar una setmana a la platja, com l’estudiant que ve a fer un curs, qui ve a fer-se una visita mèdica o qui ve a una trobada de negocis. Tot això és mobilitat i el que necessitarem és una mobilitat segura, neta, agradable i atraient. Un exemple és la ciutat de Copenhague que ha adoptat una nova estratègia turística al declarar-la “localitat per a tots” on es convida als seus ciutadans a pensar que els viatgers són residents temporals en lloc de turistes, per tant, com a resident, formes part de la comunitat i contribueixes a ella; el sector dels viatges ha de proporcionar un benefici per a tothom i també pel territori.

Davant d’una crisi sanitària i econòmica com la que estem vivint ens calen nous reptes i afrontar-los tots junts. La base estarà en tenir coneixements i competències digitals, globals i ambientals, es tracta de dotar transversalment de noves competències al conjunt de la ciutadania amb independència de l’àmbit en el qual treballin. Només així avançarem

Aurora Carbonell i Abella
Alcaldessa de Sitges