Tarragona

Tarragona dedicarà un carrer a Neus Català i referma el seu compromís amb la memòria històrica

Tarragona dedicarà un carrer a Neus Català
Tarragona retrà un homenatge a l'activista Neus Català dedicant-li un carrer de la ciutat. Així es va acordar en la Comissió del Nomenclàtor celebrada a l'Ajuntament de Tarragona aquest dijous, Aquesta iniciativa respon a la intenció del govern municipal liderat per l'alcalde Pau Ricomà de promoure noms de dones rellevants en la història i que són clars exemples de persones que han defensat i reivindicat els valors universals. El carrer en honor a la prioratina s'ubicarà al Pla Parcial 1 (PP-1) ubicat a la carretera de Valls.

Català va morir als 103 anys el 13 d'abril del 2019 al seu poble natal, a Els Guiamets. Va ser la penúltima dona catalana supervivent del camp de concentració nazi de Ravensbrück i un testimoni molt rellevant de la part més tràgica de la història contemporània. L'última supervivent va ser Conxita Grangé, que va morir el passat 27 d'agost del 2019, als 94 anys, a Toulouse. Amb la dedicació d'un carrer a la lluitadora prioratina, l'Ajuntament de Tarragona fa un pas endavant per complir amb el compromís de mantenir viva la figura de Català i perquè l'horror que va viure no caigui mai en l'oblit. Aquesta decisió serveix també per sumar-se al clam per la lluita conjunta contra el feixisme i la preservació de la memòria històrica.

A banda de Català, també es dedicaran carrers i places a dues dones més, com són Elisa Cardona i de Pilar Pradells. El carrer de Cardona s'ubicarà també al PP-1, mentre que la històrica militant del PSUC i fundadora de l'Associació de Veïns de Torreforta, donarà nom a la plaça ubicada davant del Centre Cívic del barri tarragoní de Tarragona, que ara es coneix com a Plaça Tarragonès.

La memòria històrica és important per a dignificar i recordar les víctimes

El Grup Municipal d'ERC vàrem presentar en l'anterior mandat una moció, que va tirar endavant, perquè s'instal·lessin plaques Stolpersteine a la ciutat. Demanàvem que es dediquessin aquestes llambordes a les persones deportades als camps de concentració nazis, que fossin nascudes i veïnes de Tarragona i que alhora s'elaborés un cens. Actualment, l'Arxiu Històric està elaborant un cens de tarragonins deportats als camps de concentració nazis a la Segona Guerra Mundial i el llistat ja compta amb almenys 35 persones.

A propòsit d'això, des d'ERC creiem fermament que el foment de la memòria històrica és important com a eina de dignificació i record de les víctimes i apostem per la creació d'espais de memòria, per fer pedagogia dels valors de la pau, de la tolerància i del respecte. Per aquest motiu, els primers pressupostos de l'equip de govern liderat per Pau Ricomà doten d'una partida econòmica de 15.000 euros que es destinarà a accions per a fomentar i impulsar aquestes activitats de recuperació de la memòria històrica a la ciutat. El consistori també ha creat la Comissió de Programes de Memòria Històrica que serà l'encarregada de coordinar i impulsar la relació amb altres institucions i entitats per a potenciar les activitats i alhora serà l'encarregada d'articular programacions, exposicions o senyalitzacions d'espais. Aquesta és una de les accions per a demostrar l'esperit del compromís de la ciutat de Tarragona envers la memòria històrica i, especialment, cap a les víctimes del franquisme.