Tarragona

Els Fons NextGeneration EU, una oportunitat històrica per a Tarragona

Manel Castaño
El conseller Manel Castaño

La gestió de la sortida de la crisi econòmica i social generada per la pandèmia de la COVID-19 requereix una estratègia comuna i decidida per frenar l'augment de les desigualtats. Aquesta gestió, en part, ha d'estar capitanejada per la Unió Europea.

Avui és 9 de maig, celebrem el Dia d'Europa i aquest és l'escenari ideal per a fer valdre els valors d'aquesta unitat geopolítica, que defensen el respecte a la dignitat humana, la llibertat, la democràcia, la igualtat i el respecte dels drets humans i de les minories. Tot plegat, basats en la justícia, el pluralisme, la no discriminació, la tolerància, la solidaritat i la igualtat entre homes i dones.

Aquests valors, que són més actuals i vigents que mai, són els que han de prevaldre per tirar endavant aquesta estratègia i gestió a la qual em referia. Un dels puntals per sostenir el futur que té la Unió Europea són els fons NextGenerationEU. Aquest és el principal instrument financer extraordinari, destinat a finançar la recuperació de les economies europees postpandèmia i hauran de centrar el seu esforç inversor en la transició energètica i transformació digital, el foment de la investigació i innovació, en la producció i utilització de fonts d'energia netes i eficients, la infraestructura energètica, la gestió dels recursos hídrics i dels residus, el transport sostenible, el desenvolupament de qualificacions i l'accés a l'aprenentatge digital.

Els ajuntaments, com a administracions més properes, ho hem d'aprofitar. Ens hem de convertir en un dels agents més importants a l'hora de plantejar accions de transformació cap al paradigma verd i digital. Hem d'avançar amb pas cap a un futur més net. Les ciutats i els municipis constitueixen el teixit vertebrador dels territoris i els fons Next Generation s'han d'entendre com a una excel·lent oportunitat per identificar projectes transformadors i permetre que tirin endavant.

L'arribada dels fons Next Generation, d'una magnitud que podria ser històrica, ens ha de fer mirar el futur amb optimisme. I així és com l'entomem. Des del primer moment, l'equip de govern s'ha arromangat i s'ha posat a treballar en l'elaboració de projectes i manifestacions d'interès, per no perdre aquest tren carregat d'oportunitats beneficioses per a la ciutat, la ciutadania i el futur d'ambdues.

Des de l'Ajuntament apostem perquè aquests fons arribin a Tarragona per fer un pas més endavant en la seva transformació per ser una ciutat alineada amb els objectius de desenvolupament sostenible, que camini cap a una transició digital, apostant per la mobilitat sostenible, la cura del nostre entorn natural, l'eficiència energètica, l'economia circular i amb el repte de transitar cap a una economia més social i solidària.

Ara, però, cal estar a l'altura i cal que arribin. Per això, el govern espanyol ha de ser proactiu en l'execució d'aquests fons. El perill que hi ha, i que no és menor, és que s'acabi la legislatura i que l'executiu no hagi sabut aprofitar aquests fons. Ens referim al fet que Espanya habitualment sempre executa una proporció molt baixa dels recursos europeus i això està motivat per un sistema en el qual està atrapat, que és el sistema garantista. Hem de tenir molt clar que hi ha un calendari que és molt exigent i s'ha de complir. Sense anar més lluny, l'any 2023 els fons han d'estar consignats a algú, i el 31 d'agost de 2026 han d'estar justificats. Cal posar fil a l'agulla ja.

Faltaran projectes, però no faltaran diners, aquesta és una de les màximes d'aquests fons i no els podem deixar escapar. Seran projectes molt ambiciosos que necessitaran una administració preparada. Per la part que ens pertoca, com a municipi, nosaltres hi serem i esperem que la resta d'administracions també.