Tarragona

Notícia

El tramvia al servei dels ciutadans

Pau Ricomà, alcalde de Tarragona
Pau Ricomà, Tarragona, Ricomà, ERC Tarragona
Pau Ricomà, alcalde de Tarragona

Hi ha força unanimitat en què els serveis ferroviaris a l'espai central del Camp de Tarragona pateixen un greu problema d'ordenació que impacta sobre la mateixa qualitat del servei. Aquest fet és especialment preocupant perquè estem en una zona desagregada en diversos i importants nuclis de població, amb una destacada presència dels sectors industrials, logístics, turístics i de serveis educatius i sanitaris que provoquen una mobilitat molt alta. Tanmateix, les xifres d'utilització del transport públic són baixes en termes relatius, especialment pel que fa a la mobilitat interurbana. Augmentar l'ús del transport públic és imprescindible si volem millorar la qualitat de l'aire que respirem i és imprescindible fer-ho de la manera més sostenible possible, amb l'horitzó de la descarbonització i la lluita contra el canvi climàtic.

Sota aquestes premisses, té tot el sentit que un mitjà amb gran capacitat de càrrega, com el tramvia, articuli l'eix central de la mobilitat del Camp de Tarragona. El seu desplegament s'ha de complementar amb altres mitjans de transport, per permetre la capil·laritat que faci possible connectar persones i destins en el menor temps possible i de la manera més sostenible. Aquesta és la base de la intermodalitat.

Quan fa un any el departament de territori de la Generalitat va presentar la seva proposta de tren-tram, a l'Ajuntament de Tarragona se'ns van encendre totes les alarmes perquè enteníem que no responia a les necessitats de la ciutat i tampoc del territori. D'aquesta preocupació va sorgir la convocatòria de les jornades participatives que al llarg de tres sessions van aplegar experts en mobilitat, entitats veïnals i empresarials, sindicats, col·legis professionals, plataformes cíviques, grups polítics i ciutadans a títol individual.

Com a resultat d'aquelles jornades, l'Ajuntament va presentar una sèrie d'al·legacions que en gran part coincidien amb les presentades per altres municipis. Ningú no vol un tren-tram que amb les dimensions d'un comboi d'ample ibèric tingui una difícil penetració a els nuclis poblats, sinó que s'havia d'optar per un model de tramvia, molt més lleuger i de fàcil integració, sense catenària a l'interior dels nuclis de població, amb ample internacional. Un model amable que faciliti la convivència.

Especialment negatiu per a nosaltres era l'aprofitament de la via d'ADIF actual, que uneix l'estació de tren de Tarragona amb Vila-seca i Reus. Les raons que vam esgrimir són clares: la saturació de les vies per on passen els trens regionals i les mercaderies fan impossible la convivència amb un servei de tramvia, l'estació de Tarragona no és cèntrica i no ofereix possibilitats d'intermodalitat i, sobretot, que el tren passaria pel mig de la zona industrial i no pels barris de Ponent, on viuen les persones.

La resposta a les al·legacions que es va produir el passat dia 24 inclou, per a després de l'estiu, la presentació de la proposta que faria passar el tramvia per Ponent per acabar, en aquesta fase, en la Plaça Imperial Tàrraco. Aquest sí que serà un traçat que doni servei a milions d'usuaris al cap de l'any. La plaça Imperial Tàrraco és el punt neuràlgic de la mobilitat amb els autobusos urbans i interurbans, i de la pròpia amb vehicles personals no contaminants, com bicicletes i patins. D'altra banda, que el tramvia travessi els barris de Ponent és un salt endavant molt rellevant en la connexió directa dels seus veïns amb altres poblacions com Reus, Salou, Cambrils o Vila-seca. Estem fent que el tramvia esdevingui un element de cohesió i de sostenibilitat essencial i que el conjunt dels veïns de Tarragona se'n puguin beneficiar clarament. Alhora, ens podem sentir satisfets perquè Tarragona exerceix el seu rol amb una mirada àmplia que beneficia el conjunt del Camp de Tarragona i aporta la massa crítica i la intermodalitat que faran eficient el tramvia.