Torelló

PxC protagonitza un nou despropòsit i abandona el Ple a l'hora de votar

En la sessió de dilluns passat, el ple de l’Ajuntament va aprovar una proposta d’alcaldia per al manteniment de l’atenció personalitzada a l’estació de tren. Concretament, la proposta demana al Parlament de Catalunya que insti el Govern de la Generalitat a defensar davant del Govern de l’Estat la necessitat del servei de venda de bitllets i d’atenció al viatger a l’estació de tren de Torelló. Així mateix també demana al Parlament de Catalunya que insti el Govern de la Generalitat a concretar la demanda d’incloure Torelló dins la zona de rodalies de la línia R-3, i amb sistema tarifari integrat.
En l’exposició de motius es feia referència a la precarietat i la falta d’inverions i millores de la línia Barcelona-Puigcerdà; al seu progressiu deteriorament; a la recent inversió de 2’3 milions d’euros a l’estació de Torelló (estratègica pel municipi i la Vall del Ges i també per la Garrotxa); i a l’actual amenaça que plana sobre aquesta instal·lació ja que Adif preveu deixar l’estació sense personal per atendre la venda de bitllets, donar informació als usuaris i vetllar per la seguretat. L’Ajuntament tem que aquesta situació comportarà la degradació dels espais del recinte de l’estació i l’augment de la inseguretat de les persones que hi transiten.
La setmana passada, la ciutadania es va mobilitzar en dues ocasions, tallant la circulació de trens com a mostra de la seva disconformitat amb la mesura. Així, s’ha aconseguit, de moment, que Adif ajorni els seus propòsits i que es plantegi mantenir personal a l’estació.

El fracking és una tècnica utilitzada per descobrir si en el subsòl existeixen concentracions de gas no convencional i d’altres hidrocarburs. Aquesta tècnica, coneguda com a fractura hidràulica horitzontal o fracking, consisteix a perforar el subsòl en vertical fins a 5.000 metres i un cop en el subsòl profund, fer noves perforacions horitzontals. Per tal d’extreure el gas i els hidrocarburs adherits a la roca, s’introdueixen grans quantitats d’aigua a elevada pressió, per tal de fracturar la roca i, a més, una barreja de substàncies químiques de més de 500 elements diferents, entre les quals n’hi ha de perilloses, com ara metalls pesants.
Actualment, una empresa ha sol·licitat permís a la Generalitat per fer perforacions amb aquesta tècnica a diferents territoris de la comarca, entre els quals Torelló i la Vall del Ges. Davant d’aquesta circumstància, el ple de Torelló va acordar declarar el municipi lliure de fracking, i alhora instar el Govern de la Generalitat a suspendre els permisos d’investigació per iniciar les prospeccions per la tècnica del fracking, a causa dels seus greus impactes ambientals.
Finalment, també s’insta el Consell Comarcal que continuï vetllant pels interessos dels municipis osonencs, com ho va fer presentant les al·legacions corresponents, i que s’oposi a la investigació i explotació d’hidrocarburs per mitja del fracking i d’altres tècniques igualment agressives en qualsevol municipi de la comarca.
El ple va manifestar el seu suport a la Plataforma Aturem el Fracking (PAF) -una quinzena de membres de la qual van assistir a la sessió- i a les accions que desenvolupi. Precisament, al final de la sessió, l’alcalde, Santi Vivet, va donar la paraula a un representant de la Plataforma que va agrair la presa de posició del ple i va manifestar la voluntat del col·lectiu per continuar treballant per eradicar aquesta pràctica.
Els tres regidors del grup municipal de PxC es van absentar del ple i no van votar la proposta, al·legant que se’ls havia apartat del procés d’elaboració de l’acord.

En el decurs del ple municipal d’aquest dilluns, tots els grups municipals de l’Ajuntament de Torelló, tret de PxC que es va absentar de la votació, van donar suport a la Declaració de sobirania i el dret a decidir del poble de Catalunya, aprovada pel Parlament de Catalunya el 23 de gener de 2013. La proposta d’adhesió havia estat presentada per l’alcaldia i va rebre el suport de CiU, ERC-JpT, PSC i ICV-EUiA-E.

(informació del Ple extreta de www.ajtorello.cat)