Tortosa

“Recuperar la presidència de la Generalitat ens dona més força per assolir la Tortosa Republicana”

El passat mes de març Maria Jesús Viña va prendre possessió de l’escó de diputada al Parlament de Catalunya (XIII legislatura). Viña, nascuda el 1968 a la Terra Alta, és presidenta de la secció local d’Esquerra Tortosa i regidora del grup municipal d’Esquerra Republicana-Tortosa Sí. Economista de professió, viu i treballa a Jesús.

-Quina valoració fa del resultat d’Esquerra Republicana en les últimes eleccions al Parlament al municipi de Tortosa?
En primer lloc un agraïment a tota la ciutadania que ens van fer suport el 14 de febrer i que va permetre que ERC fos la força  més votada no només a Tortosa, també a tots els pobles, Campredó Jesús i Bítem, els Reguers i Vinallop. Personalment quedar primera força a Jesús va ser el que més satisfacció em va produir, sempre fa goig guanyar al lloc on vius i treballes. I haver guanyat ens fa assumir la responsabilitat de defensar el territori.
-I com valora el resultat en clau nacional?
Vam presentar-nos amb un programa de govern que ens permetés revertir la situació de crisi a la qual ens ha portat la pandèmia i amb una proposta de diàleg per tal de fer front a la crisi política actual i la repressió a la qual està sotmesa l’independentisme i que estan patint directament companys del territori, treballant per l’amnistia i l’autodeterminació. El fet d’haver esdevingut força més votada de les forces independentistes ens permet encapçalar aquest projecte de reconstrucció i el camí cap a la República amb compromís, treball i molta il·lusió.
-El 21 de maig, el Parlament va tornar a elegir un president republicà, vuitanta anys després. Com va viure aquella jornada?
Fa més de trenta anys que milito a ERC, vinc d’una família republicana represaliada i mon iaio i els seus germans van  haver de fugir  a l’exili  per formar part d’Esquerra Republicana,  mon pare primer alcalde republicà després del franquisme, així que  participar en la investidura del primer president republicà després de vuitanta anys  és una explosió d’emocions i un moment únic viscut amb el record dels que no ho han pogut viure i amb la il·lusió pel futur.

-Quines considera que han de ser les prioritats del govern de la Generalitat?
El govern ha de treballar per caminar per a l’objectiu de la sobirania del nostre país al mateix temps que atén i fa front a les necessitats i les urgències del moment actual que són moltes. La pandèmia ens ha portat a una crisi econòmica i social molt greu i cal posar-se a treballar en mesures que permetin revertir aquesta situació.
-De quines comissions forma part?
Formo part de tres comissions legislatives, la Comissió de Justícia, la Comissió d’Acció Climàtica, la Comissió de Drets Social on faig de vicepresidenta. I a més participo de la Comissió de Peticions.

-Quines han estat les primeres iniciatives que ha impulsat?
La primera iniciativa que hem impulsat ha estat la creació d’una comissió d’estudi sobre la protecció del Delta de l’Ebre, una iniciativa que ha comptat amb el suport de tots els grups del Parlament excepte Vox. És important dur a terme iniciatives que comptin amb el màxim consens possible per poder treballar pel territori.

-El fet que ERC guanyés les eleccions al territori, considera que avala projectes com l’ampliació de l’hospital Verge de la Cinta?
El projecte de salut que vam presentar, a banda d’altres accions, contemplava l’ampliació de l’HVC, un projecte realitzable a curt termini que a més d’invertir en salut permet connectar l’hospital amb el nucli de la ciutat i beneficiar el centre comercial.
-Esquerra Republicana ha recuperat la presidència de la Generalitat, creu que d’aquí a dos anys recuperarà l’alcaldia de Tortosa?
Des del 2019 estem treballant per poder fer de Tortosa la Tortosa Republicana. I haver recuperat la Presidència de la Generalitat ens dona encara més força per treballar per poder assolir aquest objectiu.