Tortosa

Totes les opinions

Pilar Caballé

La Capital de la Cultura Catalana, una oportunitat perduda

Com a membre de la junta d’una coral de la ciutat, quan el maig del 2018 l’Ajuntament ens va convidar a l’acord de nominació de la ciutat de Tortosa com a Capital de la Cultura Catalana (CCC) 2021, ho vaig rebre amb molta il·lusió i amb especial expectació, ja que en la mateixa invitació es feia una declaració d’intencions sobre apostar per la Cultura, apropar-la als barris i pobles i que les entitats culturals de Tortosa en fossin les protagonistes.

Montse Ingla

El català, cosa de tothom?

Molt enrere queden les campanyes de normalització lingüística que Aina Moll, com a directora general de Política Lingüística, tenia l’encàrrec d’impulsar amb l’objectiu d’aconseguir l’ús de la llengua catalana en tots els àmbits. El lema El català, cosa de tots es difonia arreu mitjançant cartells, adhesius, convenis amb empreses i campanyes sectorials, a les quals s’hi sumava l’organització de cursos de català per a adults amb la connivència dels ajuntaments d’arreu del país.

Xavier Faura

L’aritmètica fa inviable un govern alternatiu progressista i sòlid

‘Canviar per millorar’, aquest va ser el lema de la campanya d’Esquerra Tortosa a les passades eleccions municipals. La candidatura republicana vam presentar un programa ambiciós per fer de Tortosa una ciutat dinàmica, respectuosa amb el medi ambient i orientada a les persones. Plantejàvem un canvi en la manera de fer política, més propera i més participada per la ciutadania. I aquest és el model que continuem defensant els promotors de la Tortosa Republicana, però actualment l’aritmètica no fa possible la formació d’un govern alternatiu progressista i sòlid.

Xavier Faura

La incapacitat de lideratge del govern de Roigé

Tortosa ha començat el 2022 amb els comptes municipals prorrogats. Els pressupostos de les administracions públiques entren en vigor l’1 de gener de cada any i perquè això sigui possible s’han d’aprovar en suficient antelació, ja que prèviament s’han d’exposar públicament. En aquest sentit, quan el 30 de desembre l’alcaldessa de Tortosa va convocar el ple de pressupost ja anàvem tard, com és habitual en les gestions del govern Roigé.

Xavier Faura. President del Consell Comarcal del Baix Ebre

Per la millora de la qualitat de vida de les persones del Baix Ebre

Fa dos anys començava a caminar el govern comarcal al Baix Ebre amb uns objectius basats en quatre grans línies de treball: millorar la qualitat de vida de la ciutadania, dinamitzar econòmicament la comarca i evitar el despoblament, ser referents en temes de sostenibilitat i ecologia i ser un govern transparent. Aquell juliol de 2019 poc ens pensàvem la crisi global que teníem a la vora i que ens ha fet canviar la manera de treballar i adaptar bona part dels serveis que oferim des del Consell Comarcal del Baix Ebre.

Xavier Faura. Portaveu d'Esquerra Republicana-Tortosa Sí

L’opacitat del govern de Roigé

La societat municipal GESAT, que gestiona l’hospital de Jesús, haurà d’assumir el pagament de 2,3 milions d’euros per una errada en la licitació del servei d’hemodiàlisi, que va tenir lloc l’any 2015. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya així ho va sentenciar el 2018 i ho ha ratificat el Suprem. Una informació que el govern de Roigé ha amagat a l’opinió pública i a l’oposició.

Lluís Martín Santos. Secretari d'Organització d'Esquerra Tortosa

Democratitzem els espais públics

El govern de la Generalitat de Catalunya ha decidit, en  compliment de les obligacions recollides a la  Llei de Memòria Històrica, iniciar els tràmits de retirada de l’execrable monument franquista que 42 anys d’ajuntaments democràtics tortosins no han estat capaços d’erradicar. Defensar la pervivència de la ubicació d’un monument franquista que va ser dissenyat per instaurar la por sobre una ciutat i un territori, i per sotmetre’n a la seua societat,   és esdevenir còmplice, per aquiescència, de la voluntat repressiva del franquisme.

Maria Jesús Viña. Diputada al Parlament i regidora d'Esquerra a l'Ajuntament de Tortosa

El fil republicà de la memòria

La vida de les persones ve marcada per moments clau, fets especials o dies concrets que en determinen el futur i la consciència, de manera que amb molts d’altres n’acaben configurant el camí vital que es fa. Un dels dies més especials, importants i emocionants d’aquest camí vital, el vaig viure el passat 21 de maig de 2021. Aquell dia el pes de la història familiar i política es va materialitzar en el gest de poder votar, des de l’escó del Parlament de Catalunya, el candidat d’Esquerra Republicana a la presidència a la Generalitat i ser testimoni de la investidura.

Xavier Faura

Pla estratègic de Tortosa: una nova oportunitat

Aquests dies contemplem tot un seguit d’informacions de tipus econòmic que afecten la nostra ciutat, informacions de considerable transcendència i que són valorades de manera diferent, segons el partit polític que ho fa. Aquest article vol ser una reflexió sobre totes aquestes dades. Així d’una banda, ara fa un parell de setmanes, descobrim que una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya de l’any 2018, obligarà a GESAT, la societat que gestiona l’hospital de Jesús, a desemborsar més de 2,3 milions d’euros per una errada en la licitació del servei d’hemodiàlisi, que va tenir lloc l’any 2015.