Vallès Occidental

Raül Romeva visita entorns periurbans del Vallès Occidental

El vicesecretari general de Prospectiva i Agenda 2030 d’Esquerra Republicana, Raül Romeva, ha visitat diferents municipis vallesans on ha pogut copsar la necessitat de preservar l’equilibri dels ecosistemes naturals i les necessitats urbanes de la ciutadania.

En el marc de treball de l’Agenda 2030 i del seu desplegament mitjançant els objectius de desenvolupament sostenible, la visita territorial al Vallès Occidental del dirigent republicà, li ha permès conèixer de primera mà diversos espais naturals i iniciatives ambientals, amb les possibilitats i amenaces que pateix el territori.

A Sabadell, Raül Romeva ha visitat els terrenys de la llera del Ripoll on el govern municipal del PSC promou una piscina d’onades, allí ha defensat que el futur del riu Ripoll sigui el que decideixin els sabadellencs i que qualsevol projecte que s’hi faci sigui “o bé per mantenir-ne i conservar-ne les condicions, o bé per millorar-les”, tot apuntant: “Aquest és un espai viu, cosa que no sempre ha estat així. Els qui coneixem aquest entorn des de fa molts anys n’hem vist l’evolució, i, per tant, cal reconèixer la feina que s’ha fet perquè això es recuperés. La pregunta que ens hem de fer és cap a on el volem abocar, cap a on el volem portar; ens l’hem de fer a nosaltres i l’hem de fer a la ciutat”.
En Gabriel Fernàndez, alcaldable republicà, ha assegurat que: “un Ajuntament liderat per ERC és l’única garantia per aturar les dues amenaces a les quals el PSC dóna suport al tram sabadellenc del riu Ripoll: el Quart Cinturó, al nord, i SurfCity, al sud”.

A Cerdanyola, el dirigent republicà ha conegut els terrenys del Pla Director del Centre Direccional a la Plana del Castell, ubicació on hi ha prevista la construcció d’una zona comercial, d’activitats i més de cinc mil habitatges, amb la presència d’abocadors de gran magnitud i parcialment actius dins el seu àmbit, com és el cas de l’Elena i Can Planas;
Romeva considera molt important: “saber on som per saber on volem anar” apuntant que: “Cerdanyola, necessita equipaments i serveis, però també necessita connexió amb l’ecosistema natural, no només l’hem de preservar, en molts casos l’hem de recuperar” i “aquest és el gran repte que tenim avui, no podem pensar les ciutats al marge del que són els entorns naturals.”
Albert Turon, candidat a l’alcaldia, defensava el posicionament republicà afirmant: “de les diferents maneres de veure i de diferents possibilitats de futur, s’ha de construir la millor alternativa” afirmant: “La Via Verda és un connector biològic imprescindible, entre els parcs naturals de Collserola i Sant Llorenç. Cal un planejament pensant en les generacions futures.”

A Sant Cugat, en una visita a L’Ortiga, cooperativa d’agricultura ecològica el dirigent republicà ha pogut conèixer un projecte que promou l’alimentació sostenible i de proximitat dins el parc natural de Collserola.
Romeva, valorava molt positivament la tasca feta en la: “recuperació de l’agricultura ecològica local i dels espais periurbans en desús, amb una aposta per l’agricultura de proximitat, la sobirania alimentaria i la gestió integrada de l’ecosistema.”
Alba Gordó, regidora de sostenibilitat i comissionada per l'emergència climàtica al municipi, destacava l’estabilitat del projecte: amb els seus horts ecològics i projectes socials a Can Monmany, propietat compartida entre l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i l’EMD de Valldoreix, on s’han recuperat bona part de les terres abandonades creant nous espais agrícoles productius i retornant el valor ecològic i social al paisatge”.

Per finalitzar la jornada, el vicesecretari general de Prospectiva i Agenda 2030 d’Esquerra Republicana, ha visitat el Parc de la Llacuna a Montcada i Reixac on hi ha projectada l’Àrea Residencial Estratègica (ARE) prevista al Pla de Reixac, que inclou la construcció de més de 2.000 habitatges.
Romeva destacava: “desconcentrar població de Barcelona en l’entorn metropolità i la resta del país és lògic, però s’ha de fer de manera equilibrada per construir un país molt més repartit i descentralitzat preservant els espais urbans i periurbans”.
Jordi Sánchez, alcaldable al municipi recordava: “El projecte, actualment encara no ha estat desenvolupat, i el ple de Montcada ha acordat per unanimitat  demanar la retirada, però aquesta no ha estat encara tramitada per la Comissió Territorial d’Urbanisme.”
Laura Oliver i Roger Bayó, alcaldables republicans de Santa Perpètua de Mogoda i Ripollet presents en la trobada, van coincidir plenament en la necessitat de protegir els espais lliures encara existents de la plana del Vallès, per salvaguardar-los com a connectors biològics entre els diferents espais periurbans vinculats amb la natura.