Vallès Oriental

Tornarem a vèncer

ARTICLE D'OPINIÓ d'Oriol Ramon,
president de la federació del Vallès Oriental d'Esquerra Republicana de Catalunya
L’Oriol Junqueras i la Marta Rovira acaben de publicar un llibre amb el títol Tornarem a vèncer. El subtítol també és suggeridor: “i com ho tornarem a fer”.
Al Vallès Oriental hem programat 35 presentacions d’aquest volum, actes que es fan en formats molt diversos i sempre d’acord amb les indicacions de les autoritats sanitàries. Fins i tot es poden seguir o recuperar en línia a través del canal de youtube d’ERC del Vallès Oriental. Fem aquestes presentacions perquè el text és una proposta estratègica que volem compartir amb el màxim de persones i col·lectius.
Pensem que l’Oriol i la Marta –president i secretària general d’Esquerra Republicana de Catalunya– posen damunt la taula la visió que té el partit de com cal arribar a la victòria definitiva. Perquè el llibre s’allunya del revisionisme i dels retrets, i fa l’esforç de lliurar a l’independentisme les claus estratègiques per guanyar.
Aquelles persones que l’hagueu llegit us heu adonat, del cert, que es tracta d’un opuscle propositiu, que parteix de l’anàlisi de les fortaleses i de les febleses del moviment independentista, i també del convenciment que l’1 d’octubre (i el 3) del 2017 vàrem guanyar l’estat, però no vam guanyar la república. Ens falta encara camí per recórrer, i si volem arribar a la victòria final n’hem de ser molt conscients i treballar en conseqüència.
Hem de ser més i ens hem de preparar molt perquè haurem de ser molt més forts en molts aspectes. I partir d’aquí els dos autors exploren les diferents propostes que ens han de fer guanyar la república. Ja les llegireu. Tanmateix, cal destacar d’aquest llibre i del seu contingut la seva honestedat, la seva honradesa, la seva sinceritat i la seva amplitud de mires. Però també la seva contundència: “som aquí per fer un país millor per a tothom i per això necessitem interpel·lar a aquest tothom. Necessitem que aquest projecte sigui compartit per molta més gent. Persones a les nostres fronteres ideològiques però que també aspiren a què els seus fills visquin en un país molt millor”.
El títol del llibre, manllevat de la històrica proclama del president Companys, tampoc no és cap casualitat. L’únic president europeu escollit democràticament que ha estat afusellat fa 80 anys per un règim dictatorial també ens va deixar moltes pistes del camí que cal fer. De fet, en part, ell mateix també va recórrer aquest camí: des d’opcions clarament socials va arribar a posicionaments ideològics encaminats a l’alliberament nacional. Amb la distància del temps Companys –com Junqueras des de la presó i Rovira des de l’exili– ens diuen que els gestos són eixorcs i buits si no compten amb l’estratègia i el compromís i, com exclama Oriol Junqueras: “feina, feina i més feina”.
Haurem de guanyar encara molts més cops a les urnes per tenir el reconeixement que necessitem (i la credibilitat de la resta de la ciutadania, la que en un referèndum anirà a votar que ‘no’ però que haurà acceptat el joc democràtic).
Per sort, hem guanyat i hem après, perquè a vegades es guanya i a vegades s’aprèn. I per sort, dues ments lúcides ens proposen què cal fer per tornar a vèncer. De fet, per vèncer definitivament.
Llegiu el llibre i en parlem, quan vulgueu.