Vallès Oriental

ERC pregunta al Senat sobre l’accessibilitat de l’estació de Mollet-Sant Fost

Els grups municipals dels pobles afectats demanen la difusió del projecte definitiu

El senador Josep Maria Reniu i diversos grups municipals d’Esquerra Republicana del Baix Vallès reclamen que els passos subterranis de l’estació de tren Mollet-Sant Fost siguin accessibles.  El projecte de remodelació de l’estació de rodalies no inclou millores als actuals túnels amb escales. La poca informació facilitada pel ministeri d’Obres Públiques i Adif, no deixa clar que els passos entre els dos costats de les vies siguin transitables per cadires de rodes, cotxets o bicicletes. És a dir, que la nova estació mantindrà les barreres arquitectòniques actuals, i que suposen un greuge per als usuaris dels pobles del costat Est de les vies: Martorelles, Sant Fost de Campsentelles i Santa Maria de Martorelles.
Per aquest motiu el grup parlamentari d’ERC al Senat, així com els grups municipals dels quatre municipis afectats han emprès accions per reclamar a les institucions de l’estat un pas accessible, no només per als usuaris de l’estació ferroviària, sinó per a tots els vianants que utilitzen els passos per superar la barrera que suposa la línia R2 de Renfe. Reniu ha entrat una pregunta parlamentària per demanar explicacions en aquest sentit, i les seccions locals han endegat mocions als plenaris i acords amb els altres grups municipals per reclamar conjuntament la modernització dels passos.
Marc Candela, alcalde de Martorelles, considera que “després de 40 anys cal una solució adaptada al segle XXI” que superi aquestes mancances. Com a ajuntament afectat, Martorelles no té accés directe a la informació: “Ens van adreçar a un despatx de Madrid on havíem de pagar 15 euros per un CD amb el projecte”. En canvi, l’estació de Mollet-Sant Fost és una instal·lació “important, no només per tot el Baix Vallès, sinó també per usuaris d’Osona que l’utilitzen com a aparcament perimetral abans d’agafar el tren cap a Barcelona”.
Per tot això, es demana que el projecte inclogui una bona accessibilitat al pas subterrani, ja que a banda de ser un enllaç per a vianants i vehicles de mobilitat personal, molta gent aparca els cotxes al costat de Martorelles de les vies. Per Candela, “No és una lluita partidista, sinó que estem demanant la col·laboració de tothom perquè es resolgui una mancança bàsica que no s’hauria ni de plantejar al segle XXI”.
Oriol López, portaveu del grup republicà a Mollet, ha portat al cas al consistori molletà: “Es va retirar la moció perquè hi ha el compromís de l’equip de Govern per debatre diverses qüestions entorn de la remodelació de l’estació amb tots els ajuntaments afectats”, entre elles l’accessibilitat dels passos: “Estarem molt amatents per si prosperen les accions conjuntes, sinó, tornarem a presentar la moció”.

Defensar la ciutadania
Josep Maria Reniu afirma que “quan es prenen decisions des de 600 quilòmetres es  deixa de banda la mobilitat de la gent i d’altres necessitats bàsiques, per molt perfecte que sigui el projecte tècnicament”. Per això s’ha entrat la pregunta al Senat: “La gent d’Esquerra aixequem qüestions que són –en aquest cas– ‘incompetència’ de l’estat que afecten la ciutadania”. Per ell, la modificació o ampliació del projecte “té un impacte econòmic menor”, pels beneficis que comporta.
Els republicans no volen concretar la solució arquitectònica. Per Candela, “tant és si es tracta d’ascensors o rampes, per sobre o per sota”. De moment “només volem que es planifiqui l’accessibilitat” del pas.
El costat Est de l’estació de Mollet-Sant Fost pateix diferents mancances, com un aparcament insuficient i mal comunicat. Pels vianants i ciclistes provinents de la passera que creua el riu des de Martorelles, l’entrada al municipi de Mollet es transforma en un carrer sense pràcticament voreres, mal il·luminat i amb fàbriques antigues abandonades, fet que a banda de dificultar l’accessibilitat de cadires de rodes, patinets i cotxets o carretons, augmenta la sensació d’inseguretat, especialment quan es fa fosc. Els usuaris del tren han de validar el bitllet passant pels passos subterranis sense accessibilitat.