Vallès Oriental

L’oficina parlamentària escolta les demandes d’Aturem la Contaminació

Portarà el cas a la comissió d’Acció Climàtica i a responsables del Govern

Els membres de l’Oficina Parlamentària Comarcal del Vallès Oriental es van reunir amb la plataforma Aturem la Contaminació de les Franqueses del Vallès aquest dimarts 4 de gener. El soroll i les emissions d’algunes empreses del Pla de Llerona preocupen al veïnat de Corró d’Avall que viu a menys de 500 metres de la zona industrial.
Els membres de la plataforma, així com els regidors republicans de Les Franqueses, van exposar les molèsties que ocasionen certes activitats de forma continuada, com el soroll, els fums o les possibles filtracions al subsòl, just en un espai que forma part de la Xarxa Natura 2000 de la llera del riu Congost. La portaveu d’ERC Imma Ortega va afirmar que des d’instàncies locals “s’avança poc”, i si bé l’ajuntament ha creat la Taula de Soroll, “el control de les emissions de l’aire depèn de la Generalitat”. Com a associació ciutadana, a més, Aturem la Contaminació “no tenim recursos per fer un informe amb dades tècniques”. Amb tot, la plataforma està pendent d’un estudi de sonometria anunciat pel febrer, mentre que a nivell de contaminació “és més complex recollir dades i requereix més temps”. Tal com va puntualitzar Ortega: “No es tracta d’anar en contra ningú, sinó que es compleixi amb el reglament i que es garanteixi la qualitat de vida”. Joan Pocurull, membre d’Aturem, va afegir que l’ajuntament “ha obstruït” els processos de control.
Els diputats Chakir El Homrani i Ángeles Llive van avançar que, d’entrada, concertaran visites amb la comissió d’Acció Climàtica del Parlament, alhora que també es presentarà el cas als membres del Govern que porten les qüestions de la contaminació atmosfèrica. Per la seva part, Martí Pujol, com a diputat de la Diputació de Barcelona, va informar que l’ens provincial “elabora sonometries a demanda” a càrrec de la pròpia institució, i que els ajuntaments han de fer complir els nivells sonors. El senador Josep Maria Reniu consultarà a grups parlamentaris bascos si l’empresa una de les empreses metal·lúrgiques ha plantejat problemàtiques similars als centres que té al país basc, també propers a nuclis residencials.
L’Oficina, el grup municipal republic i l’associació ciutadana es van comprometre a fer un seguiment de la situació i a trobar-se de forma presencial d’aquí a uns mesos.

Primers passos
La trobada amb Aturem la Contaminació és una de les primeres accions de la recent presentada Oficina Parlamentària Comarcal d’ERC del Vallès Oriental, un servei cerat amb la voluntat de facilitar que les persones a títol individual, les entitats i organitzacions locals, així com les empreses, puguin fer arribar les seves propostes, consideracions o problemàtiques a institucions supramunicipals. Des d’ERC, aquestes consultes es traslladen a les diferents cambres legislatives i a les institucions on el partit té responsabilitats de govern o representació per tal de donar-hi resposta. La conformen Chakir el Homrani i Ángeles Llive, diputats al Parlament de Catalunya, Martí Pujol, electe de la Diputació de Barcelona, i Josep Maria Reniu, del Senat espanyol. Així mateix, l’Oficina també funciona proactivament amb la proposta de visites a organitzacions i ajuntaments del Vallès Oriental.