Vallès Oriental

Sortir de la trinxera

Article del president comarcal, Oriol Ramon, al 9 Nou del Vallès Oriental

“Si el preu de la llibertat és la presó,l’acceptem i aguantarem. Tothom ha de veure que som aquí per voler la llibertat i això ha de servir a tots els demòcrates per adonar-se de quin és el veritable rostre de l’Estat.
Som aquí perquè som republicans i independentistes. Però també, i sobretot, perquè som demòcrates.”

Oriol Junqueras
El periodista David Miró va visitar el Raül Romeva (i l’Oriol Junqueras) a Estremera el cap de setmana passat. En el seu article posterior, publicat al diari Ara, explica les impressions d’una entrevista tan dura com atípica, i ens regala algunes de les frases que va pronunciar el Raül i que va haver de memoritzar per poder escriure-les. Gran part de la societat catalana fa anys que ha emprès el camí de la llibertat desacomplexada a partir de l’esforç fet des de múltiples fronts. L’1 d’octubre vam concretar i acumular aquestes voluntats i anhels i els vam convertir en un mandat democràtic, guanyat amb tenacitat, dignitat i esperit de lluita; però també amb la serenitat d’una estratègia pensada de feia temps per moltes persones que s’ho van jugar tot per fer realitat la democràcia.
Analistes d’arreu certifiquen la nostra com la revolta més seriosa contra el règim del 78. Tanmateix, per arribar a l’objectiu que col·lectivament ens proposem cal, al meu parer, que sortim de la trinxera. En Raül Romeva ho explicita en una sola frase: “La República no és una trinxera. Només avançarem si sortim de la trinxera”. No es pot dir més clar però potser necessitem saber què entenem quan fem aquesta afirmació.
A Esquerra tenim clar que aquesta revolució no va de pertinences nacionals ni de gestualitats superficials, més aviat la nostra revolució ha abandonat el llast del romanticisme basat en unes essències nacionals pseudoheroïques o nostàlgiques, que tenen una mirada i una volada molt curtes i s’acaben justament en una idea de nació que no compartim. El nostre és un projecte republicà, i per tant, inclusiu, no ètnic, que es basa en tres pilars fonamentals: el caràcter democràtic (dret a participar i decidir), el caràcter social (projecte col·lectiu i inclusiu) i el seu caràcter transversal (diversitat i complexitat interna com a punt de partida). I, per tant, és un projecte en permanent construcció.
En aquest sentit, l’oportunitat històrica que ens brinda la nostra lluita i el nostre esforç és immensament gran si som capaços d’entendre que la llibertat la guanyarem quan trenquem el marc mental d’estat-nació (basat sempre en el domini d’unes oligarquies, que són arreu). I ens en sortirem quan ens conjurem plegats per seguir en la revolució democràtica que ha anat de baix a dalt i que situa la qüesti. en el model socioeconòmic, la defensa de la justícia social o l’impuls de la participació democràtica.
“Això no va del 1714 ni de nacionalisme, va de drets, de democràcia i de llibertat”, continua en Romeva. “Mà estesa i empatia, màxim respecte per a tothom”. “El que hi ha és por: els hem de convèncer que la República no va contra ningú”. Quan es publiquin aquestes línies segurament ja hi haurà un nou govern en marxa, que algú ha definit com el Comitè de Defensa de la República més poderós. El nou equip haurà de tenir molt clar que el seu gran repte és acompanyar la ciutadania a l’assoliment de la República, un govern que no ha d’atrinxerar-se sinó posar la institució en mans del poble. I plegats hem de continuar creixent, dialogant i acumulant forces des dels efectes positius de les accions de govern. I això no es pot fer mai des de la trinxera ni des dels carrers que ja són nostres. N’hi ha molts, massa, que encara no saben que també poden ser nostres, seus, de tothom!
Oriol Ramon