Vic

Totes les notícies

ERC Vic anuncia un relleu al grup municipal

El grup municipal i l’executiva d’ERC-Vic han anunciat aquest dimecres 13 d’octubre que la regidora Sandra Quílez finalitzarà properament la seva tasca com a regidora a l’Ajuntament de Vic, i que passarà el testimoni a Albert Palou, número sis de la llista municipal a les eleccions municipals de 2019. La Sandra Quílez, que és artesana de la pell i treballa des de fa anys pel comerç de la ciutat, ha acceptat formar part de la junta de Vic Comerç. Per evitar possibles incompatibilitats amb aquest nou càrrec en un futur, ha decidit cedir les seves responsabilitats com a regidora. L’Albert Palou, investigador a la UVic-UCC i amb una llarga trajectòria com a activista municipal en diversos àmbits, s’incorporarà a partir del ple de desembre a la tasca del grup municipal d’ERC Vic. Des d’ERC-Vic sempre s’ha considerat que els càrrecs de representació pública requereixen una dedicació plena, exercida amb independència i de forma temporal. És per aquest motiu que ERC-Vic li agraeix el gest a la Sandra, atès que la seva decisió s’alinea perfectament amb els valors que el partit té com a propis.

El Tribunal de Contractes del Sector Públic suspèn cautelarment la tramitació del pàrquing soterrat al parc de Maria Àngels Anglada de Vic

El Tribunal Català de Contractes del Sector Públic ha acceptat la petició dels grups municipals d’ERC, Capgirem Vic i PSC de suspendre cautelarment la tramitació del pàrquing soterrat al parc de Maria Àngels Anglada de Vic. La suspensió, a la qual s’havia oposat l’equip de govern de l’Ajuntament, actualment amb majoria absoluta de Junts per Catalunya, en considerar-la poc fonamentada, és ferma i no s’hi pot interposar cap recurs.   Ara caldrà esperar a que el Tribunal resolgui el recurs especial que els tres grups de l’oposició de l’Ajuntament de Vic van presentar contra la contractació per fer la redacció del projecte i execució de les obres i la gestió i explotació de l’aparcament soterrat. Fins aleshores, tot quedarà parat.   El Tribunal considera que si no es dicta la suspensió cautelar, en cas que finalment es doni la raó a les tesis de l’oposició, si ara es continua amb el procediment de contractació, «el risc de l’efectivitat de la resolució del recurs i els perjudicis que podrien derivar-se serien de difícil o impossible reparació».   La resolució dictada en data 30 de juny de 2021, matisa que la suspensió cautelar de tota la tramitació es fa sense perjudici de la valoració sobre el fons de l'assumpte que farà el Tribunal de Contractes del Sector Públic en el seu moment.   ERC, Capgirem Vic i PSC van presentar el recurs davant el Tribunal de Contractes del Sector Públic després d’esgotar, infructuosament, la via política i davant d’un equip de govern absolutament tancat en banda davant les múltiples argumentacions de l’oposició en una operació urbanística que no beneficia els interessos de la ciutadania, sinó únicament els interessos privats de l’empresa Consultori Bayés Vic SL.   Els vuit arguments tècnics contra el pàrquing del parc de Maria Àngels Anglada, exposats en el recurs presentat davant el Tribunal de Contractes del Sector Públic, van ser resumits també en una roda de premsa conjunta dels tres grups municipals i es poden consultar en aquesta nota de premsa.

Els tres grups de l’oposició de l’Ajuntament de Vic presenten un recurs conjunt contra el pàrquing soterrat al parc de Maria Àngels Anglada

Les regidores portaveu dels tres grups de l’oposició de l’Ajuntament de Vic, Maria Balasch (ERC), Carla Dinarès (Capgirem Vic) i Carme Tena (PSC) han explicat que aquest dimecres al matí els tres grups han presentat conjuntament un recurs judicial contra la construcció d’un aparcament soterrat al parc de Maria Àngels Anglada de la ciutat. Ho fan després d’haver esgotat, infructuosament, la via política i davant un equip de govern absolutament tancat en banda davant les múltiples argumentacions de l’oposició en una operació que no beneficia els interessos de la ciutadania, sinó únicament els interessos privats de Can Bayés.   En concret aquest dimecres al matí s’ha presentat conjuntament per part dels tres grups municipals un recurs especial en matèria de contractació davant del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic. Ho fan contra l’anunci de licitació, els plecs de condicions i els altres documents contractuals que ha aprovat l’equip de govern de Junts per Catalunya en solitari, servint-se de la seva majoria absoluta, i sempre amb el vot en contra dels tres grups de l’oposició. En el recurs se sol·licita anul·lar i deixar sense efecte la licitació de la construcció de l’aparcament i també que s’adopti, com a mesura cautelar, la suspensió del procediment mentre no es resolgui el recurs.   Els vuit arguments tècnics contra el pàrquing del parc de Maria Àngels Anglada El recurs es basa en totes les irregularitats, incompliments de la normativa i incoherències que té el projecte de la construcció de l’aparcament:  1- Primer de tot, el fet de que l’expedient es fonamenta en una necessitat d’aparcament que no existeix. L’informe de necessitats es basa en un estudi del 2010, que no és un document normatiu executiu i que està obsolet, donat que hi ha normativa vigent que, no només el contradiu, sinó que hi està per sobre.  2- En concret, l’Estudi d’Avaluació de la Mobilitat Generada del POUM de 2019, normativa actualment vigent i de rang superior a l’estudi de 2010, conclou que no existeix un dèficit d’aparcament, per tant no hi ha necessitat de construir el nou aparcament que es pretén.

Necessitem un projecte de ciutat

Article d'opinió de Josep Lluís Garcia, professor de la UVic-UCC i regidor d'ERC Vic (publicat a El 9 Nou de 8 de març). Pots consultar l'article original aquí. Primerament, si m’ho permeten, una mica d’informació de servei. Al consistori de l’Ajuntament de Vic hi ha 21 regidors. En aquest mandat, els 11 regidors de JxC formen el govern de la ciutat, i la resta, d’ERC, Capgirem i PSC, l’oposició. Els de govern tenen assignacions salarials públiques pel seu càrrec i les diferents responsabilitats; la resta, no. Però tots tenim la responsabilitat de decidir amb el nostre vot si les propostes presentades al consistori tiren endavant o no. Les propostes als plens es presenten en forma de punts ordinaris o de mocions, habitualment formulades per govern i oposició respectivament. La moció és l’eina que l’oposició té per forçar el debat i la votació al ple d’una proposta determinada. Els regidors parlem sovint de “fer mocions” mentre que la ciutadania (en general) desconeix què és això. Segur que vostès pensen que la feina d’un regidor hauria de ser debatre i consensuar projectes que es duran a terme a la ciutat. La realitat és que això no passa tan sovint: la dinàmica és molt favorable a qui ostenta el govern, de qui depèn el grau de debat i consens que es dugui a terme tant al ple com prèviament. De fet, la setmana prèvia a cada ple se celebren unes comissions temàtiques on els regidors de govern enuncien i expliquen els punts del ple. Aquestes comissions s’anomenen “informatives”, no pas “de debat” o “de reflexió”, per exemple. El protocol està preparat des de la perspectiva de qui exerceix el govern i té la potencialitat de dirigir i executar les propostes. Bé, ara ja saben més detalls, espero que això els ajudi a valorar si volen esdevenir regidors. Ara, una mica de vivències pròpies. Vol dir tot això que no hi ha diàleg entre govern i oposició? Depèn en gran part del tarannà de les persones, i també del context.

Em preocupa la segregació escolar, ens hi juguem el futur

Entrevista de Victor Palomar a Roger Mas, professor de filosofia, regidor i president d'ERC Vic (publicada a El 9 Nou el 29 de gener de 2021). Podeu llegir l'original aquí. Votarem el 14 de febrer? No voldria especular sobre aquesta qüestió, però sí que vull dir que no s’haurien de fer eleccions en aquesta data. Tots els indicadors van recomanar en el seu moment ajornar-les i aquest era el consens a què havien arribat la majoria de partits. Molt em temo que pels interessos electoralistes d’alguns estem aquí jugant a un joc que posa en perill la salut de molta gent. S’ha de trencar el confinament municipal per anar a mítings electorals? És important no simplificar els debats, posar el focus a l’arrel de la qüestió i no utilitzar-ho com a arma llancívola. En primer lloc perquè la majoria de partits, almenys així ho ha fet el meu, ERC, ha recomanat a la gent que vulgui assistir a mítings que ho faci sempre als de la seva localitat. Avui [dimecres] veia una piulada del PSC criticant el govern per permetre els desplaçaments per anar a actes polítics. Això és fals. El decret d’estat d’alarma no deroga el dret a la participació política i no és competència de la Generalitat fer-ho. Trobo cínic i molt indigne que el PSC, que es fan les eleccions ara per voluntat seva, obri aquest debat. Creu que s’ha gestionat bé la pandèmia des del govern català? Aquí i a Europa en general s’ha gestionat com s’ha pogut. És una situació que ha agafat a tothom per sorpresa i consta que la voluntat de tothom ha estat fer-ho de la millor manera possible. Hi ha hagut dures crítiques, algunes fins i tot de dins mateix del govern, a la gestió de dues conselleries d’ERC: la de Salut i la d’Afers Socials i Família. A mi m’hauria agradat un govern cohesionat que no s’ataqués mútuament en moments en què això no corresponia. S’ha fet tot el que es podia i més, en aquestes conselleries i també en la d’Educació. Jo que soc professor haig de dir que s’ha fet bona feina.

Una resposta social a una urgència social

Article d'opinió de Fina Campàs, candidata a les eleccions al Parlament de Catalunya i militant d'ERC Vic (Publicat a El 9 Nou el 29 de gener de 2021) En el proper mandat al Parlament de Catalunya, afrontar una verita-ble reconstrucció de país serà un dels principals objectius. I caldrà fer-ho de manera transversal i amb la implicació directa de tots els actors. La situació de la Covid-19 ha deixat i està deixant el país tocat i serà des del govern que hau-rem de treballar per liderar i reconvertir aquesta situació. Treballar per a la reconstrucció només és possible amb polítiques decididament pensades i en què les persones en siguin l’eix fonamental. I aquest és el compromís que tenim a ERC Osona. Per això volem ser presents al Parlament, per fer efectiva aques-ta urgència i demanda social que tenim mitjançant una acció política basada en fets i amb la implicació directa dels col·lectius afectats. Esquerra Republicana és qui pot, ara mateix, donar resposta a aquest projecte de reconstrucció que el país necessita de manera urgent per tal de revertir els efectes tan tràgics que gran part de la nostra societat catalana pateix. La situació d’extre-ma vulnerabilitat per la manca de recursos és cada dia més evident i és per això que calen polítiques i mesures immediates. Mesures que han de tenir en compte a tots els sectors, des dels autònoms fins als treballadors afectats per ERTO, les persones grans que la pandèmia ha debilitat encara més la seva precarietat, col·lectius que ja patien discriminaci-ons i exclusió social (emigrants, aturats, col·lectius Trans*...), el petit comerç –un dels pilars i motors de la nostra economia de país–, passant pels joves, que veuen cada vegada més difícil poder acomplir els seus projectes de futur. En aquestes eleccions, doncs, ens hi juguem molt. Necessitem garantir un govern amb capacitat per afrontar i dur a terme amb responsabilitat, seriosi-tat i sobretot efectivitat totes aquestes mancances que a dia d’avui estan creixent a gran velocitat.

Vic, ciutat educadora

Article d'opinió de Roger Mas i Soler, professor de filosofia, regidor i president d'ERC Vic (publicat a El 9Nou de 23 de desembre). El dilluns 14 de desembre, el ple municipal de Vic va aprovar l’actualització de la Carta de ciutats educadores en el seu trentè aniversari, una actualització que vol adaptar-ne els continguts a les necessitats d’avui. El vot del grup municipal d’ERC va ser favorable. D’una banda, és una manera de reconèixer, amb orgull, que Vic és un dels nuclis històrics de l’educació als Països Catalans. Per adonar-se’n, només cal fer un cop d’ull a la història de la nostra universitat i de les nostres escoles. De l’altra, i sobretot, signar aquesta carta ens ha de servir per mantenir ferm el compromís de la ciutat amb l’educació, que és una eina fonamental per lluitar contra la desigualtat. I és que si les desigualtats socials i econòmiques ja eren preocupants abans de la pandèmia, actualment s’han convertit en una emergència. Només podrem prosperar com a ciutat i com a país si hi fem front amb tots els recursos possibles. Per aquest motiu, avui, vint-i-tres anys després que Vic s’adherís als compromisos que s’inclouen a la carta, és necessari fer-ne una lectura atenta i comprovar fins a quin punt els estem complint i què podem millorar. La carta estableix, ja d’entrada, que una ciutat educadora situa les persones al centre de l’acció política i que ha de treballar per fomentar la participació democràtica, cosa que, entre d’altres accions, implica crear i mantenir espais on això sigui possible. Fa temps que la plaça de la Noguera s’ha convertit en un punt essencial de participació ciutadana i de l’autoorganització veïnal, una participació que no és ni equivalent ni substituïble per processos participatius promoguts des de les institucions. Col·lectius com Remei Reviu han demanat repetidament que s’aturi el projecte d’edificació que reduiria una bona part de l’espai públic de la plaça.

Pressupostos de Vic en plena pandèmia

Article d'opinió de Maria Balasch, portaveu d'ERC a l'Ajuntament de Vic (publicat a El 9 Nou de 13 de novembre de 2020) Passem uns moments que cap dels que ara mateix esteu llegint aquest article hauríeu pensat que viuríem. Uns moments de crisi sanitària, però també de crisi social i econòmica que, per desgràcia, ens acompanyarà un llarg període d’aquest mandat. Ja des d’un inici i sense haver-nos-ho de dir, tota la gent d’Esquerra Republicana de Vic vam tenir claríssim que havíem de fer pinya amb el govern de la ciutat i la resta de partits de l’oposició per arremangar-nos i poder sumar i aportar tot allò que crèiem necessari per a la nostra ciutat. Vam considerar, igual que fem ara, que no era el moment d’aferrar-se als simbolismes. Tot al contrari, era i és el moment d’acords i de consens. Això sí, tenint molt clar que treballem des de l’oposició i tenint al davant una majoria absoluta, però sempre treballant amb tota la il·lusió del món i tot l’esforç possible. Vam transmetre a l’equip de govern aquestes ganes de serhi des d’un principi, ja que la situació que estava començant era desconeguda per tothom. Però ja es veia clarament que seria necessària la participació de tots els partits, de totes les entitats i de tots els voluntaris de la nostra ciutat per poder donar resposta a l’allau que ens venia. I a partir d’aquí van començar les propostes per donar resposta a les necessitats que es van generar d’un dia per l’altre a diferents sectors de la nostra ciutat. Els primers dies van ser molt intensos, amb tot el tema de material que faltava a tots els centres tant sanitaris com sociosanitaris, proposant la creació d’una comissió per organitzar l’oferta de material que, de manera individual i voluntària, creaven els vigatans i les vigatanes davant la demanda dels professionals. Vam proposar a la regidora d’Educació programar contingut educatiu a EL 9 TV per tal que pogués arribar a totes les llars de la ciutat.

Majories minoritàries: del consens a la imposició

Article conjunt d'opinió de Roger Mas, professor de filosofia i regidor d'ERC Vic, Carme Tena, regidora de PSC Vic, i Joan Coma, ex-regidor de Capgirem Vic (publicat a El 9 Nou de 25 de setembre de 2020). En el ple del passat 8 de juny tots els grups municipals de l’Ajuntament de Vic vam subscriure el “Compromís institucional per garantir l’accés digital als infants i joves estudiants de la ciutat de Vic”. El període de confinament arran de la pandèmia produïda per la Covid-19 havia evidenciat i agreujat les deficiències i mancances de serveis bàsics i obligatoris del sistema educatiu, com ara la manca de dispositius electrònics a moltes llars, així com la falta de connexions a internet, material escolar, coneixements bàsics d’ofimàtica o els continguts escolars per part del nucli familiar. Fins aleshores, l’actual govern havia intentat pal-liar la situació a partir del mecenatge privat i els donatius particulars, que, malgrat la bona voluntat dels donants, no solventaven el problema. Per aquest motiu, un dels grups de l’oposició va propo-sar que l’Ajuntament destinés una partida pressu-postària a erradicar l’anomenada bretxa digital. I ho va fer amb la voluntat de consensuar el projecte amb la resta de grups de consistori, que de forma immediata es van adherir a la proposta i la van desenvolupar de forma conjunta, sense cap altra voluntat que treballar pel bé comú. El material informàtic i la connexió a internet han esdevingut elements imprescindibles en la majoria d’etapes educatives, tant a l’escola com a casa. Abans de la pandèmia, la preocupació de la Regidoria d’Educació per l’accés dels infants de la nostra ciutat a aquests materials era, en el millor dels casos, relativa. Ho demostra el fet que la pri-mera tasca que es va haver de dur a terme per poder tirar endavant el projecte va ser la quantificació i localització del nombre d’alumnes que no disposaven d’aquests materials. Així, dos mesos després d’iniciar-se l’actual pandèmia, vam poder saber que 552 alumnes (prop del 8%) de Cicle Mitjà i Superior de Primària i de l’Educació Secundària Obligatòria dels centres escolars públics i concertats de la ciutat no disposaven d’ordinador i/o connexió a internet, elements que durant el confi-nament van esdevenir imprescindibles per accedir a un dret fonamental com és l’educació.