Vic

Més arbres per mitigar el canvi climàtic

Opinió
Hi ha una dita popular que diu: «a la Plana de Vic, nou mesos d’hivern i tres d’infern». I del que portem d’any, i abans de començar l’estiu, ja acumulem dues onades de calor. Ja no podem parlar del canvi climàtic en temps futur, està passant ara i aquí, i els seus efectes són devastadors. Aquests episodis d’onades de calor seran cada vegades més freqüents i més intensos, i com a ciutat ja estem fent tard en aplicar mesures per mitigar aquesta climatologia extrema i adaptar-nos al canvi climàtic.

En primer lloc cal activar accions puntuals durant les onades de calor, com per exemple obrir les piscines a la ciutadania, habilitar espais refrigerats en centre cívics o biblioteques. Cal fer crítica a com s’ha gestionat des de l’equip de govern de l’Ajuntament de Vic aquesta última onada de calor. Feia dies que s’avisava que venia un fort augment de les temperatures. El divendres passat, 17 de juny, vam arribar a 38,2ºC de màxima. Des del grup municipal d’ERC Vic vam preguntar i reclamar diverses vegades al govern de la ciutat que s’actués però no hi va haver cap acció. Creiem que en el futur necessitem donar respostes ràpides i vetllar per la salut de les persones més vulnerables en episodis de calor extrema.

No obstant, estem davant un problema estructural que requereix solucions transversals, imaginatives i, sobretot, atrevides. Hem de ser sincers i fer autocrítica: A dia d’avui la ciutat de Vic encara no està preparada per fer front a episodis similars, que cada vegada seran més freqüents. Cal un urbanisme realment compromès amb la salut pública i la sostenibilitat, i des d’ERC Vic creiem que cal impulsar un pla estratègic per establir mesures eficaces que redueixin l’impacte del canvi climàtic en els diferents espais públics de la ciutat.

Per posar només un exemple: És àmpliament sabut que amb la mateixa temperatura ambiental, les ciutats acumulen més calor que un bosc. Aquest fenomen es coneix com a «illa de calor» i es pot combatre amb més vegetació, la nostra gran aliada. Una ciutat amb més densitat d’arbres als carrers és una de les solucions: no només generen més ombra sinó que a la vegada ajuden a mantenir la humitat. Hem de plantar més arbres adaptats al nostre clima, amb poques necessitats hídriques i de fulla caduca (per exemple, el lledoner), que fan ombra a l’estiu i deixen passar el sol a l’hivern. No volem grans extensions de gespa curta, Vic necessita més parcs, més arbres i més arbustos pels carrers de la ciutat.

I és que hi ha evidències científiques que ho recolzen. En un estudi publicat a la revista Nature Reviews, s’ha constatat que la temperatura a la superfície dels carrers es redueix entre 2 i 9ºC si hi ha arbres a les voreres. Plantar arbres, doncs, no només ens ajuda a baixar la temperatura i augmentar la humitat de la ciutat sinó que té altres conseqüències molt positives: al fer ombra als edificis eviten que se sobreescalfin i ajuden a l’estalvi energètic reduint l’ús de l’aire condicionat, però també contribueixen a reduir els problemes de salut deguts als cops de calor.

Així doncs se’ns presenta una solució integral que no només ens fa la vida més còmode sinó que salva vides. Amb tot aquestes evidències què estem esperant per actuar? A que la dita popular parli de 6 mesos d’infern?

Clàudia Fontserè i Alemany, secretària d’Organització de la Secció Local d’ERC Vic