ERC Viladecans

Notícia

ERC trasllada a l’AMB la necessitat de trobar solucions urgents a les incidències del servei de bus interurbà

Un autobús de la línia L80 avariat per sobreescalfament del motor, deixant sense servei als usuaris a la carretera de la Vila.
Un autobús de la línia L80 avariat per sobreescalfament del motor, deixant sense servei als usuaris a la carretera de la Vila.
El grup metropolità d’ERC s’ha reunit aquest dilluns 16 de maig amb el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, el socialista Antoni Poveda, per traslladar-li la necessitat de trobar solucions urgents a les incidències del servei de bus interurbà al Baix Llobregat sud. Els republicans han insistit en la possibilitat d’adscriure més vehicles en la franja diürna procedents d’altres concessions metropolitanes, de forma provisional i com a alternativa a la flota envellida i en condicions precàries de la concessionària Avanza.  

Tot això, mentre s’està a l’espera de la incorporació o compra de 89 autobusos amb finançament de fons europeus que trigaran encara mesos a arribar i posar-se en circulació. En concret, es calcula que pugui ser durant el primer trimestre de 2023 però els republicans insisteixen en el mentrestant, ja que és essencial prestar el servei en condicions.

ERC Viladecans es mostra crítica amb la situació actual del servei de transport públic, amb autobusos de més de 14 anys d’antiguitat que van ser retirats del Consorci Regional de Transports de Madrid per incomplir amb el seu pla de qualitat. Avanza va guanyar la concessió de l’AMB l’any passat i va derivar una part important d’aquesta flota al Baix Llobregat sud, on s’acumulen els episodis de vehicles espatllats al mig de la carretera, retards, incomoditats i situacions de risc per a conductors i viatgers.

Esquerra es manté ferma al costat d’usuaris i del comitè d’empresa, amb qui es va reunir al Parlament el passat 2 de maig. Sense alarmismes, els republicans consideren que amb els mesos d’estiu i l’augment de les temperatures, vehicles sense aire condicionat i uns motors antics i sobreescalfats, les complicacions aniran a més. ERC reconeix que la situació és molt delicada i considera que la ciutadania mereix un servei de mobilitat de qualitat, sostenible i fiable. Mentre això sigui impossible, insta l’AMB a moure fitxa i a prendre mesures provisionals que garanteixin la prestació en condicions.

Segons fonts sindicals, la flota actual d’Avanza a la comarca té una mitjana de 14 anys i entre un 20 i un 30% dels autobusos no acaben el recorregut o es queden avariats a la cotxera. Preocupen especialment el mal estat dels pneumàtics i la manca de manteniment dels vehicles. Es calcula que només 1 de cada 10 autobusos compta amb rampes automàtiques per a persones amb mobilitat reduïda i la manca d’aire condicionat també ha provocat ja algun desmai.

Tant el comitè d’empresa com els republicans coincideixen en assenyalar l’origen del problema en el sistema de contractació pública, que prima el preu per damunt d’altres condicionants com la qualitat i les condicions del servei. Així ho demostra el traspàs de la concessió materialitzat a finals de l’any passat, amb la nova cotxera al Polígon Industrial Centre a mig fer i una manca d’implicació per part de l’AMB -d’on penja el contracte de concessió- i del govern local de Viladecans (PSC+Comuns) a l’hora de buscar solucions.

El 26 de desembre de 2021 es va materialitzar el canvi de concessió del transport urbà per carretera de l’empresa Mohn a Avanza, empresa guanyadora del concurs Servei Públic de Transport Col·lectiu Urbà de Viatgers (SPTCUV) entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans i altres municipis. Avanza és un conglomerat d'origen aragonès integrat a la multinacional mexicana ADO que ja opera a Terrassa, Mataró i Rubí. El nou contracte de concessió té una durada de sis anys amb possibilitat de pròrroga quatre anys més.